خبرگزاری کار ایران

مازنی در دانشگاه شریف:

نماینده‌ای که مرعوب شود، حقوقش حرام است/ دانشگاه امنیتی نمی‌خواهیم

نماینده مردم تهران تاکید کرد: اینکه یک صاحب تریبون از تریبونش استفاده کند و مانع انجام امر قانونی می‌شود، باعث می‌شود سنگ روی سنگ بند نشود. اگر یک امام جمعه بگوید کنسرت برگزار نشود، فردا یکنفر هم می‌گوید من اجازه نمی‌هم انتخابات برگزار شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام احمد مازنی در نشست دانشگاه شریف به مناسبت ۱۶ آذر در ابتدای سخنان خود به فلسفه روز دانشجو پرداخت و گفت: دانشجویان برای استقلال قیام کردند، فرقی نمی‌کند این بیگانه آمریکایی باشید یا چینی و روسی.

او افزود: مساله دیگر مقاومت دانشجویان در برابر استبداد داخلی بود. برخی‌ رژیم‌ها هستند که برای تداوم حاکمیت ناچارند از روش‌های استبدادی استفاده کنند. دانشجو و دانشگاهی به همین دلیل که زیر بار استبداد خارجی نمی‌رود، زیر بار استبداد داخلی هم نمی‌رود.

مازنی تاکید کرد: در همان سال مساله دیگر این بود که به حریم دانشگاه تجاوز شد و نیروهایی چکمه پوش گارد وارد سالن‌های دانشگاه شدند و دانشجویان در شانزده آذر آن سال اجازه ندادند که این تعرض بی پاسخ بماند و حاضر شدند برای مقابله با این تعرض از جانشان بگذرند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: امروز هم جامعه ما بعد از سال‌ها تلاش و مبارزه در دوران مشروطه و نهضت ملی و قیام ۱۵ خرداد و انقلاب ۵۷ و در پی آن حرکت‌های اصلاح‌طلبان و عقلای جامعه، در عرصه سیاست و اجتماع، نگاهشان به همین سه مساله است. بخش اول اینکه  ما در مجلس شما در دانشگاه و دولت و دستگاه‌های قضایی و نیروهای مسلح و مخصوصا تشکل‌های دانشجویی باید مراقب باشیم.

مازنی با تاکید بر اینکه باید مراقب باشیم تا بیگانگان چشم طمع به آب و خاک ما نداشته باشند، گفت: هر انسان غیرمعصومی در معرض استبداد است. کسی که در معرض قدرت باشد، ممکن است به استبداد کشیده شود. من به عنوان طلبه می‌گویم حتی معصوم هم که از جانب خدا عصمت دارد، با مردم مشورت می کند و سوال مردم را جواب می دهد.

او یادآور شد: آیا در نظامی که بر مبنای حرف‌های حضرت علی(ع) است، شایسته است که به مردم یا نمایندگان مردم بگوییم به شما لطف شده و اجازه سوال داده شده؟  این به طبیعت هر انسانی برمی‌گردد که فکر می‌کند حالا که وزیر و وکیل و رییس شده باید اختیارات داشته باشد ولی پاسخگو نباشد.

نماینده مردم تهران گفت: قرآن و نهج البلاغه ما را دعوت به عدم استبداد می‌کند. همه ما باید توجه کنیم که ما امنیت دانشگاهی می‌خواهیم اما دانشگاه امنیتی نمی‌خواهیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مرزهای ما امروز مرزهای امنی است، گفت: افتخار ما این است که در کشور ما نیروهای مسلح و بسیج با چشمانی باز و دقیق، مراقبت دشمن هستند تا به وطن و اموال ما تعرض نکنند. اما توجه داشته باشیم که اگر دچار روحیه استبدادی شدیم، گرفتار پذیرش روحیه استیلایی نیز خواهیم شد.

او گفت: کسانی که در طول تاریخ در مقابل اهل علم و فضل ایستادند و سیاه‌چاله‌هاشان را از این‌ها پر کردند، از ابتدا چنین نبودند. ما باید مراقب باشیم. نیاز به هم اندیشی داریم؛ چرا ما به جای اینکه از تریبون‌ها همدیگر را خطاب قرار دهیم، رو در رو حرف نمی‌نیم؟  

مازنی تاکید کرد: بعضی از چهره‌های سیاسی از طریق تریبون‌ها حرف می‌زنند. کرسی‌های آزاداندیشی باید به معنای واقعی، آزاداندیشانه باشد.

او در مورد حکم احمد منتظری گفت: من نه حاکم شرع هستم نه وکیل احمد منتظری. فکر می‌کنم همه مسئولان به ویژه دادگاه ویژه روحانیت که فلسفه وجودی‌اش برای برخورد با کسانی بود که در لباس روحانیت خلاف می‌کردند نه کسانی که نظر و دیدگاهی دارند. ملت منتظرند با افرادی که در لباس روحانیت افراد را به نظام اسلامی بدبین می‌کنند، برخورد کنند.

مازنی در خصوص موضوع محمود صادقی و احضار وی گفت: صادقی از افراد خوش‌فکر مجلس است. سوالی که طرح کرده است هم حق او بوده هم وظیفه‌اش.  بنده عین این سوال را با اصلاحاتی از وزیر دادگستری کردم. من با ۱۶ امضا این سوال را تحویل دادم. اگر صادقی احضاریه‌ای هم داشت اما رفتاری که در شب رحلت رسول خدا با او صورت گرفت، درست نبود.

در واکنش به اظهارات مازنی یکی از دانشجویان خطاب به او گفت که اگر بترسی دور بعد رای نمی آوری نترس.

مازنی پاسخ داد: اگر بنا بود مرعوب شویم، قاعدتا نباید نماینده می‌شدیم. نماینده‌ای که مرعوب شود، حقوقش حرام است.

نماینده مردم تهران همچنین در پاسخ به سوالی در مورد حصر و مسائل سال ۸۸ خاطرنشان کرد: در رابطه با حصر و قانون‌شکنی‌ها آنچه در سال ۸۸ رخ داد، بازی باخت باخت بود. از سال ۹۲ همه اصلاح‌طلبان و میانه‌روها بنا را بر این گذاشتند که باز برد ـ برد داشته باشیم.

او با تاکید بر اینکه باید با تدبیری که در فراکسیون امید انجام می‌شود، این مسائل را حل کنیم، گفت: ضد استکبار بودن به چه معناست. با کسانی که روحیه خودبزرگ‌بینی دارند، باید مقابله کرد. فرق نمی‌کند این روحیه در بیگانه باشد یا در افرادی زیر لوای چکمه یا مثل من زیر عبای روحانیت.

مازنی در خصوص و وضعیت فراکسیون امید در مجلس گفت: قرار بود نطفه امید منعقد نشود، بعد قرار شد حالا که منعقد شده سقط شود بعد که دیدند متولد شد، تلاش کردند در مجلس ترتیب این فراکسیون را بدهند. ملت ایران و نیروهایی بالنده و خوش‌فکر اصلاح‌طلب و میانه‌رو و اصولگرایان عاقل بنا را بر این گذاشتند که نگذارند این کار به نتیجه برسد . وقتی این لیست وارد مجلس شد، مدتی زمان برد تا خودشان را پیدا کنند.  الان تشکیلات فراکسیون امید شکل گرفته است و آقای عارف بیشترین وقت را برای پیگیری تصمیماتی که مربوط به رای‌دهندگان می‌شود را دنبال می‌کند.

او با بیان اینکه خیلی از نقش‌ها توسط اعضای فراکسیون امید انجام می‌شود که آشکار نیست و به مرور آشکار می‌شود، گفت: اما در زمان انتخاب رییس مجلس برخی اراده کرده بودند که فراکسیون امید به نتیجه نرسد و بعد هم اراده  کردند که ریاست کمیسیون‌ها هم به فراکسیون نرسد. به گونه‌ای که من در کمیسیون فرهنگی یک رای برای ریاست کم داشتم و معتقدم در حال حاضر هم زمینه برای بهتر شدن فراکسیون وجود دارد.

نماینده مردم تهران در مورد لغو کنسرت‌ها و سخنرانی‌ها گفت:  اینها از جهاتی به هم شبیه‌اند و از طرفی خیر. اینها نیاز مشروع مردم است که افرادی با استفاده از ابزارهایی قانونی و تریبون‌ها‌یشان منجر به تعطیلی آن می‌شوند. تعطیلی برنامه اجتماعی بیش از همه به کسانی آسیب می‌زند که تعطیل می‌کنند.

او تاکید کرد: در صورت‌های خاص برخی برنامه‌ها مجوز دارد. آقایان تصمیم می‌گیرند تعطیل کنند. اینکه یک صاحب تریبون از تریبونش استفاده کند و مانع انجام امر قانونی می‌شود، باعث می‌شود سنگ روی سنگ بند نشود. اگر یک امام جمعه بگوید کنسرت برگزار نشود، فردا یکنفر هم می‌گوید من اجازه نمی‌هم انتخابات برگزار شود.

کد خبر : ۴۳۴۵۶۰