خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه:

اقدام کنگره آمریکا خلاف وعده است/ برجام نباید قربانی انتقال قدرت در واشنگتن شود/جزییات پیام پوتین برای روحانی

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برجام توافق دو طرفه‌ای نیست بلکه توافق بین‌المللی است که با تصویب شورای امنیت و استقبال متعدد روبرو شده و پشتوانه بین‌المللی دارد و نقض آن کار آسانی نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بهرام قاسمی در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ابلاغ اعتراض شدید ایران به امریکا در دیدار صالحی با ارنست مونیز به دلیل تمدید تحریم‌ها از سوی کنگره گفت: آقای صالحی با آقای مونیز دیدار داشتند و در آن جلسه مواضع ایران را بیان کردند. آنچه در رفتار امریکا شاهد بودیم، غیرطبیعی نیست و ملت ما به بدعهدی‌ و رفتارهای غیرمسئولانه آمریکا نسبت به ایران عادت دارد. 

نمی‌توان درباره دولت آتی آمریکا اعلام موضع کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد پیش‌بینی‌اش از اینکه دولت منتخب مردم آمریکا چه سیاستی در قبال ایران اتخاذ خواهد کرد، اظهار داشت: ما وضعیت امریکا را رصد خواهیم کرد و بعد قضاوت خواهیم کرد. فعلا باید منتظر ماند و نمی‌توان درباره دولت آتی و سیاست‌هایش اعلام موضع کرد.

وی گفت: تصور ما این بود که اوباما مصوبه معروف به ایسا را وتو کند ولی براساس اخبار او وتو نمی‌کند.

قاسمی در پاسخ به این پرسش که روز گذشته رییس جمهور در مجلس اعلام کرد که ایران مناسبی به نقض برجام خواهد داشت. این پاسخ چیست، گفت: این اقدام کنگره یک خلاف وعده و نقض روشن است. برجام توافق دو طرفه‌ای نیست بلکه توافق بین المللی است که با تصویب شورای امنیت و استقبال متعدد روبرو شده و پشتوانه بین المللی دارد و نقض آن کار آسانی نیست.

در نقض برجام پیشقدم نمی‌شویم

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: خوش بینی آن است که به مسیر اصلی خود ادامه دهد و امریکا نمی‌تواندبا آن مخالفت کند. امیدواریم مسیر در راه دیگری قرار گیرد که به نفع همه باشد. ما پیشقدم برای نقض برجام و نادیده گرفتن تعهدات‌مان نیستیم.

وی تاکید کرد: تا زمانی که سایر کشورها اقدامی برخلاف برجام انجام ندهند، ایران برای عدم پایبندی به تعهداتش پیشقدم نخواهد شد ولی اگر یک طرف برجام را نقض کند دستمان باز است و همانطور که با هوشیاری به توافق رسیدیم به همان اندازه هوشیاری و دقت برای پیش بینی درخصوص خلف وعده و نقض  باید داشته باشند.

برجام نباید قربانی انتقال قدرت در امریکا شود

قاسمی با بیان اینکه در مورد نقض برجام پیش‌بینی‌هایی داریم و درباره آنها تصمیم گیری خواهد شد، ادامه داد:‌ ملت ایران تلاش بسیاری کرده و اجازه تضییع آن را نخواهیم داد و دولت نمی‌تواند این اقدام امریکا آن را نادیده بگیرد. تصویب این تحریم‌ها یک بحث است و امضا و وتو آن یا عدم اجرای تحریم بحث دیگر.

وی با تاکید براینکه اعضای ۱+۵ باید دقت‌های لازم را نسبت به برجام داشته باشند، اظهار کرد: برجام نباید قربانی انتقال قدرت در امریکا شود. ایران پس از ۳۸ سال نگران تحریم‌ها نیست زیرا در سال ۱۹۹۶ هم که این تحریمها تصویب شد جایگاه امروز را نداشتیم ولی ایران امروز در جایگاه بالای منطقه‌ای، علمی، سیاسی و... است و کشورها نمی‌توانند به دوران تحریم‌ها بازگردند.

جزییات پیام پوتین برای روحانی

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات علی‌اکبر ولایتی مبنی بر اینکه نماینده پوتین در سفر روز شنبه حامل پیام برای ایران بوده، گفت: لاورنتینف از مشاوران آقای پوتین است که در پاسخ به تلفن آقای روحانی بود. ایشان حامل پیام‌هایی برای ما بودند و مطالبی درباره مسایل منطقه‌ای، دوجانبه و منطقه وبخصوص سوریه مطرح کردند. باتوجه به روابط راهبردی و نزدیک ایران و روسیه طبیعی است که این سفرها صورت گیرد. 

وی ادامه داد:‌ امروز آقای باگدانف معاون وزیر خارجه و نماینده آقای پوتین هم به ایران می‌آید و رایزنی‌هایی خواهد داشت و امیدواریم این دیدارها به همکاری‌های بیشتر منجر شود. می‌توان این همکاری‌ها را تعمیق بخشیم.

یمن هنوز قربانی دخالت‌ها و جنگ عربستان است

قاسمی در پاسخ به این پرسش که هفته گذشته دولت نجات ملی در یمن تشکیل شد. آیا ایران این دولت را به رسمیت می‌شناسد، گفت: مواضع ایران درباره یمن راهکار سیاسی و... روشن است. ما از مذاکرات یمنی- یمنی بدون دخالت خارجی استقبال کردیم تا به توافق برستد.

وی با بیان اینکه یمن هنوز قربانی دخالت‌ها و جنگ عربستان است که کار را پیچیده کرده است، افزود: امیدواریم این رایزنی راهی را برای نشست فراگیر برای خروج یمن از بحران فعلی و راهکار سیاسی بلند مدت و فضای مناسب برای روند دمکراتیک و توسعه سیاسی فراهم کند.

انتظار داریم اروپا برای اجرای برجام در کنار ایران باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که مقامات اتحادیه اروپایی گفته‌اند تا تصمیم نهایی اوباما درخصوص تمدید قانون تحریم‌های ایران اظهارنظری نمی‌کنند. در این مدت چه رایزنی‌هایی با آنها در این باره شده است،  اظهار کرد:  انتظار ما از اروپایی‌ها و کشورهای اروپایی ۱+۵ این است که به تعهداتشان پایبند باشند اما اگر تصور کنید در مورد هر کشوری تضمینی وجود داشته باشد که تا پایان کار با شما باشند این تصور غلطی است.

وی با اشاره به اینکه کشورها براساس مصالح خودشان عمل می‌کنند، ادامه داد: انتظار ما این است که اروپا در کنار ایران در برجام باشد. امیدوارم اروپا به تعهدات تاریخی خود پایبند بماند و بتواند قابل اتکا و اعتماد باشد. ایران با تمام توان تلاش می‌کند تا روند ایجاد شده در امریکا را متوقف کرده و به مسیر قبلی بازگرداند. رایزنی‌هایی با چین داشتیم و مواضع آنها مثبت بود.

وی تاکید کرد: ما بر تعهد خود استوار هستیم تا آنجا که دیگران استوار باشند. اگر به خود اجازه دهند و به تعهداتشان پایبند نباشند، وضعیت ما روشن است.ما هم تعهد حقوقی داریم و هم ابزارهای دیگر که طرف مقابل‌مان آن‌ها را می‌داند.

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به رایزنی‌های مختلف و متعدد مقامات انگلیسی با مسئولان ایرانی درباره پرونده نازنین زاغری و آنکه رسانه های غربی مدعی هستند تحول جدیدی در این پرونده شکل گرفته، آیا ما شاهد رخداد جدیدی در این باره هستیم؟ گفت: از تحولی جدیدی خبر ندارم و بهتر است از مسوولان قضایی بپرسید تا پاسخ روشنتری به شما دهند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد پیشنهاد مجلس برای پاسخ دادن به اقدام کنگره امریکا، گفت: مجلس از ارکان کشور است. حق دارند هر کاری انجام دهند و مسایل را پیگیری کنند. اگر از وزارت امور خارجه سوال شود ما هم پاسخگو خواهیم بود. آنها حق ارائه هر طرحی دارند. اینکه ما با امریکا روابط تجاری داریم بله رابطه هایی وجود دارد ولی قابل اعتنا نیست و بیشتر یک پیام مهم نمادین به طرف مقابل است و ما منتظر روند تحولات خواهیم بود.

این مقام وزارت خارجه ادامه داد:‌ ما درباره بدعهدی آمریکا انچه ادامه می‌دهیم یک اقدام سیاسی و حقوقی است و اگر به نتیجه نرسیم بسته هایی که از قبل با توجه به شرایط مختلف پیش بینی شده را اجرا می‌کنیم.

مانع اساسی برای استفاده از پایگاه نوژه وجود ندارد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا روس‌ها قرار است به نوژه بازگردند؟، اظهار کرد: همکاری‌های ایران و روسیه در برخی مسایل عمیق و گسترده  است. به این همکاری‌ها ادامه می‌دهیم. اینکه به نوژه نیاز دارند، فکر نمی‌کنم ولی اگر نیاز باشد مانع اساسی با توجه با هماهنگی قبلی وجود ندارد و می‌توان به همکاری‌هایمان ادامه بدهیم.

روس‌ها به تعهدات نظامی خود در قبال ایران عمل کرده‌اند

وی در مورد اظهارات نقوی حسینی مبنی بر اینکه سامانه اس ۳۰۰ به شکل کامل تحویل داده شده است، گفت: وقتی از همکاری‌های نزدیک صحبت می‌کنیم، یعنی روند رو به جلو است و مشکلی وجود ندارد. می‌توانم بگویم تعهدات روس‌ها در برخی حوزها های نظامی اجرا شده و ما همکاری‌هایمان را خواهیم داشت.

اتفاق اخیر در اوپک یک برد و پیروزی است

قاسمی در پاسخ به این پرسش توافق اخیر اپک جز همراهی ایران و عربستان ممکن نیست. ممکن است این همکاری‌ها به حوزه های دیگر تسری یابد، اظهار کرد: اتفاق اپک در مرحله نخست نتیجه مقاومت مردم ایران بود. در مرحله دوم ناشی از ایستادگی مدیران وزارت نفت و دولت بر مواضع شان و درایت و هوشمندی در این باره است. اینکه تلاش دیپلماسی نفت و زحمات مدیران وزارت نفت کار به آنجا برسد که از سهمیه‌ نفت کاهش یابد ولی سهم ایران کم نشود، یک برد و پیروزی است.

وی ادامه دارد:‌ اتفاق اپک را می‌توان دومین گام موفقیت و پیروزی دانست. تحول لبنان و انتخاب رییس جمهور این کشور هم یک پیروزی ناشی از همکاری منطقه ای بود. امیدواریم کشورهای منطقه به این برسند که راهی جز همکاری وجود ندارد و ایران علاقه‌مند فشردن دست کشورهای دیگر است در صورتی که آنها بخواهند حسن نیت داشته باشند.

قاسمی در پاسخ به این پرسش که با توجه به علاقه مندی ترکیه برای حذف ارزهای ثالث با ایران و مبادله با پولهای ملی، تصمیم ایران چیست، اظهار کرد: مباحثی از این دست با برخی کشورها مطرح بوده است. اگر بحث ترکیه جدی و همراه با کلانگری باشد از آن استقبال کرده و آن را قابل گفتگو می‌دانیم. قدرتهای نوظهور با استفاده از پول ملی مکانیزم‌هایی را ترتیب می‌دهند تا از عوارض برخی ارزهای خاص دورتر شوند.

وی افزود: البته هدف ترکیه، روسیه و چین را شامل می‌شود. اگر این حلقه شکل بگیرد تحول جدی است که سختی‌های خاص خود را دارد. اگر این ایده شدنی شود ایده قابل استقبال و خوبی است.

وی همچنین در مورد تغییرات در دولت‌های فرانسه و کره جنوبی و تاثیرش بر توافقات ایران با این کشورها، گفت: تغییر در دولت‌ها تاثیری بر تعهدات آن کشورها نسبت به این توافق‌ها ندارد. تغییر در دولت‌های فرانسه، اتریش و کره تاثیری بر مناسبات ایران با این کشورها نخواهد داشت و روابط ما با آن کشورها ادامه می‌یابد.

منتظر تصمیم هیات نظارت بر برجام هستیم

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا تمدید تحریم‌های ایسا موجب درخواست برگزاری کمیسیون مشترک برجام از سوی ایران شده است؟ ، گفت: ما وضعیت را رصد می‌کنیم. ما در روزهای آینده نشست هیات نظارت بر برجام را خواهیم داشت و منتظر تصمیم‌گیری آنها هستیم. بعد از آن یکی از راه‌های ابتدایی پیگیری موضوع بردن موضوع به کیمسیون مشترک حل اختلاف است. منتظر کمیته نظارت بر برجام وتصمیمات آنها هستیم

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اینکه آیا ارتباطی با ترامپ صورت گرفته است، اظهار کرد: هنوز دولت جدید ایجاد نشده است. با استقرار رییس جمهور آتی طبیعی است که او رایزنی‌هایش را برای تشکیل دولتش شروع کند.ما به غیر از برجام ارتباطی با امریکا نخواهیم داشت.

وی در مورد انتخاب سفرا برای عمان، سوریه، سوییس و...  گفت: انتخاب سفیر روند نسبتا طولانی ای دارد. یک سفیر تعیین شده و یک سفیر در حال نهایی شدن است.

سخنگوی وزارت خارجه از اینکه سفرا چه کسانی هستند و مامور به چه کشوری امتناع کرد و گفت: تا استوارنامه امضا نشود، از بیان نام فرد معذوریم.

سفر نمایندگان پوتین ربطی به دولت ترامپ ندارد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا سفر نمایندگان رییس جمهور روسیه به ایران به انتخاب ترامپ و علاقه مندی او به همکاری با مسکو دارد؟ ، گفت: سفر نمایندگان رییس جمهور روسیه به ایران ربطی به دولت ترامپ ندارد.

وی در مورد اینکه آیا با موگرینی درباره تمدید تحریم از سوی آمریکا صحبت شده است، اظهار کرد:  تماسی طی روزهای اخیر نبوده و آخرین تماس، قبل تصویب در سنا بوده است. البته ما با کشورهای مختلف از طریق نمایندگی‌های مان ارتباط داشته ایم. فکر کنم اروپا و اتحادیه اروپا هم منتظرتصمیم نهایی دولت امریکاست و مسایل و تحولات را رصد می‌کنند.

قاسمی درباره آخرین تحول در روابط با کانادا گفت: هنوز اتفاق جدیدی رخ نداده است. بازگشایی بخش کنسولی روندهای حقوقی دارد که باید انجام شود. ارتباطات وجود و گفتگوها ادامه دارد ولی گام جدیدی رخ نداده است.

فعال شدن تحریم‌های ایسا سنگ‌قبری برای برجام خواهد بود

وی در مورد واکنش احتمالی ایران به اجرایی شدن قانون ایسا، اظهار کرد: اگر قانون ایسا اجرایی شود نقض صریح برجام است. براساس برجام بخشی از این قانون غیرفعال شده بود. اگر این بخش از تحریم‌ها فعال شوند سنگ قبری برای برجام خواهد بود ولی من امیدوارم کسانی باشند که خردورزی کنند. هر خسارتی که از جانب قانون ایسا به ما وارد شود مقصرش را امریکا می‌دانیم و این امریکاست که باید در جامعه بین المللی و پیشگاه ملت ایران پاسخگو باشد. هیچ اقدام منفی امریکا بدون پاسخ نخواهد ماند.

امریکا دیگر نمی‌تواند اجماع سابق علیه ایران را ایجاد کند

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد:  امروز 10 سال گذشته نیست. خیلی شدنی نیست که امریکا بتواند اجماع سابق علیه ایران را  مجددا ایجاد کند و از سوی دیگر نیز بعید است کشورها به تحریم‌ها علیه ایران بپیوندند. گروه ها و کشورهای جنگ طلب مانند اسراییل می‌توانند تلاش‌های مذبوحانه ای داشته باشند ولی به جایی نمی‌رسند. با اجماع و وحدت ملی می‌توان از مقطع فعلی عبور کرد.

کد خبر : ۴۳۴۸۰۹