خبرگزاری کار ایران

دادستان کل کشور در نشست با مسئولان بسیج دانشگاه‌های تهران:

قوه‌قضاییه نمی‌تواند بر اساس جو عمومی جامعه عمل کند/ با قضات متخلف برخود می‌شود

نشست صمیمی و سه ساعته مسئولان بسیج دانشگاه‌های تهران با دادستان کل کشور عصر امروز برگزار شد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام منتظری در ابتدای این دیدار ضمن گرامیداشت فرارسیدن روز دانشجو، به نشست روز گذشته ریاست دستگاه قضا با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی اشاره کرد  و گفت: آیت الله آملی لاریجانی امروز  در جلسه مسئولان عالی قضایی از برگزاری این جلسه ابراز رضایت داشتند و دانشجویان در فضایی دوستانه مطالب خود را بیان کردند و ابهامات دانشجویان پاسخ داده شد.

وی با اشاره به دستاوردهای عظیم جمهوری اسلامی ایران نقش دانشجویان در تحقق و تداوم انقلاب را بی بدیل دانست و گفت: امام راحل (ره) عنایت خاصی به قشر دانشجو داشتند و تلاششان بر این بود که این قشر تاثیرگذار را در مسیر انقلاب نگه دارند و مقام معظم رهبری نیز اهتمام ویژه به این قشر عزیز دارند.

دادستان کل کشور لازمه یک دانشجوی توانمند از لحاظ علمی و عملی حرکت در مسیر انقلاب دانست و بر جایگاه تاثیرگذار این قشر تاکید کرد.

وی ادامه داد: مدیران امروز کشور زمانی در جایگاه دانشجویی قرار داشتند و این نشان می دهد دانشجویان امروز ، مدیران فردا هستند و مسئولیت بخش‌های مختلفی را در حوزه‌های گوناگون عهده دار می‌شوند، اگر دانشجو به رسالتی که متوجه او است توجه داشته باشد قطعا خودش را برای آن روز آماده خواهد کرد.

منتظری به سه ضلعی که باید مورد اهتمام دانشجویان قرار گیرد اشاره کرد و علم و دانش را اولین ضلع دانست و گفت: هر پیشرفتی در کشور مرهون دانش و علم دانشجویان هر رشته ای است.

وی تاریخ جمهوری اسلامی ایران را دانشمند پرور دانست و ادامه داد: خوشبختانه پس از نشر اسلام در کشورمان گام های زیادی برای پیشرفت و تحکیم ارکان ترقی برداشته شده است و دانشمندی چون ابن سینا، شیخ طوسی، فارابی وامثالهم را فقط در سرزمین ما می توان یافت.

دادستان کل کشور بیان داشت: دانشجو وظیفه دارد با نگاه به عدم توقف کسب علم به علم آموزی توجه کند و اگر دانشجو از این فرصت استفاده کرده و خودش را غنی سازد قطعا ارزش قابل قبولی برای او به همراه خواهد داشت.

منتظری تزکیه را به عنوان ضلع دوم ضروریات یک دانشجو عنوان کردو افزود: اگر علم همراه با تزکیه نباشد هم حجاب است و هم موجب گمراهی بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه علم بدون تقوا مسیر انحراف را طی می کند، گفت: دانشگاهی که پیامبر اکرم (ص) برای بشریت گشود دارای دو کلاس تزکیه و علم بود.

دادستان کل کشور خطاب به دانشجویان اظهار کرد: اگر تقوا و ارتباط با خدا و لذت ترک گناه را ا همان جوانی برای خودتان فراهم سازید قطعا لذت های دیگر برای شما دارای لذت نخواهد بود.

بصیرت ضلع سومی بود که دادستان کل کشور در این نشست مورد اشاره قرار داد و در تببین نقش بصیرت در امتداد مسیر یک دانشجو تصریح کرد: با توجه به نقش دانشجو و تزریق اندیشه او به جامعه، توجه به بصیرت برای او از ضروریات است.

منتظری ادامه داد: اگر دانشجو با بصیرت حرکت کند قطعا پیشرفت یک جامعه را با فکر خود فراهم می سازد.

وی در تفسیر بصیرت به روایتی از امام صادق (ع) اشاره کرد و افزود: وقتی از این امام بزرگوار خواسته می‌شود که شخصیت حضرت عباس (ع) را معرفی کنند ایشان بر بصیرت وی تاکید می کنند و شخصی را که به همه مسائل توجه دارد، تحلیل گر خوبی است و همه مسائل را می بیند بصیر می نامند.

دادستان کل کشور با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در شتاب گرفتن رشد علمی کشور، یادآور شد: باید خودمان را به وضعیت کنونی دنیا برسانیم و سبقت بگیریم و تحقق این موضوع به دست دانشجویان امکانپذیر است.  

وی به دانشجویان حاضر در جلسه توصیه کرد که افرادی مثل خود را تولید کنند و گفت: اگر با دانشجویی که خط فکری اش با شما فرق دارد مواجه شدید او را به حلقه اعتقادی صحیح و سلیم خودتان که برخاسته از قرآن و ولایت است جذب کنید.

‎در ادامه این نشست مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران به طرح سئوالات خود پرداختند و پاسخ‌های صریح و شفاف دادستان کل کشور را دریافت کردند.

در بخش دوم نشست صمیمانه مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران با دادستان کل کشور، دانشجویان حاضر در جلسه برخی مسائل و دغدغه‌های خود را با حجت الاسلام منتظری مطرح کردند.

ضرورت مقابله با مفاسد اقتصادی و عملکرد دستگاه قضایی در این زمینه، استراتژی رسانه‌ای قوه‌قضاییه در قبال اطلاع رسانی پرونده‌ها، وظایف قانونی قوه قضاییه در نظارت بر عملکردهای اجرایی و اقتصادی و ابزار های در دسترس و مورد نیاز دستگاه قضایی در این زمینه، رویکردهای دستگاه قضایی در ارتباط بیشتر با بدنه دانشجویی کشور و رویکرد قضایی نسبت به برخی افشاگری‌های رسانه ای در قبال برخی پرونده‌ها، همچنین پرسش هایی درباره برخی پرونده های مطرح و درحال رسیدگی در دستگاه قضایی از جمله محورهای گفت وگوی سه ساعته دانشجویان با دادستان کل کشور بود.

منتظری پس از شنیدن نقطه نظرات و پرسش های دانشجویان، در خصوص رسیدگی های قضایی به پرونده های اقتصادی گفت:ملاک عملکرد قوه قضاییه در رسیدگی‌های خود، قانون و شرع است و این موضوع در تمام ابعاد رسیدگی‌های قضایی مد نظر است و در این زمینه گرچه به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم و دستگاه قضایی به عقیده بنده با نقطه آرمانی خود به دلایلی فاصله دارد، اما تلاش رییس قوه قضاییه و تمام مسئولان دستگاه قضایی در کنار قضات و کارکنان پر تلاش آن این است که بتوانند عدالت را در حد میسور و در مجرای قانون محقق کنند.

وی با تاکید بر فعالیت حدود ده هزار قاضی در سراسر کشور و با اشاره به اینکه ممکن در این میان، عده معدودی از این افراد نیز دچار تخلف و جرم بشوند گفت:دستگاه قضایی در کنار رسیدگی‌های قضایی خود و انجام وظایف قانونی اش با قضات متخلف نیز برخورد می‌کند و البته در بسیاری از موارد،این برخوردها و احکام مربوطه اعلام عمومی نمی‌شود.

منتظری در خصوص شفاف سازی قوه قضاییه در اعلام عملکرد خود در رسیدگی‌ها با بیان اینکه "ماهیت وظایف و کار دستگاه قضایی متفاوت با دستگاه اجرایی است"  افزود: قوه‌قضاییه نمی تواند و نباید بر اساس جو عمومی جامعه و برخی حساسیتهای ایجاد شده عمل کند و اسیر آن شود، در واقع نمی‌شود به مجرد اینکه فردی دستگیر شد اخبار مربوطه را منتشر و با آبرو و حیثیت افراد بازی کند.

دادستان کل کشور تصریح کرد:در مقام دادستان کل کشور همواره به همکاران خود و دادستان‌های محترم تاکید کرده ام که از اطلاع رسانی های زود هنگام و احیانا شتاب زده پرهیز کنند.

وی افزود:اجرای عدالت این نیست که هر پرونده‌ای مطرح شد، بلافاصله اطلاع رسانی شود و اعتبار و آبروی افرادی که چه بسا در پایان رسیدگی‌ها تبرئه شوند، اینگونه زیر سوال برود.

این مقام قضایی با تاکید بر این که " نگاه رسانه‌ای" و " مطالبه‌های دانشجویی " با " ورود ماهیتی " به پرونده‌ها متفاوت است و البته اگر دقیق و مبتنی بر مطالبه گری های صادقانه باشد،مناسب و قابل توجه است گفت:شما دانشجویان عزیز باید در مطالبه گری خود روش ها و رویکردها را مطرح و از چرایی آن پرس و جو کنید و دستگاه قضایی نیز وظیفه دارد فارغ از جایگاه و سمت و عنوان افراد به پرونده ها رسیدگی کند و مراقب باشد که حقی از کسی ضایع نشود.

دادستان کل کشور در بخش دیگر پاسخ های خود به پرسش های دانشجویان، از آمادگی خود به منظور حضور فعالانه تر در مجامع دانشجویی خبر داد و تاکید کرد:با وجود کثرت کارها و سنگینی بار مسئولیت ،از حضور بیشتر در جمع جوانان دانشجو استقبال می‌کنم و معتقدم که این حضور در جمع‌های دانشجویی نیز یکی کارهای مهمی است که باید از سوی مسئولان دستگاه قضایی بیشتر صورت گیرد.

منتظری در ادامه در خصوص موضوع بررسی حقوق های نجومی با تاکید بر اینکه" والله و بالله دستگاه قضایی به این مسئله ورود پیدا کرده اما حقیقتا کار گسترده و سنگینی است " گفت: موضوع این فیش های حقوقی را نمی‌شود یک کاسه کرد و چشم بسته یک حکم کلی داد، باید با دقت این موضوع به صورت جزء به جزء بررسی و مشخص شود که آیا دریافت این حقوق ها جرم بوده، تخلف بوده و یا مبنای قانونی داشته است ،بر این اساس به رییس محترم قوه قضاییه پیشنهاد دادم که در سازمان بازرسی چند گروه ویژه به صورت خاص به این موضوع رسیدگی کنند.

وی در ادامه با اشاره به برخی تخلفات و جرایم حوزه نظام بانکی کشور با تاکید بر ضرورت افزایش نظارت بانک مرکزی بر نظام بانکی کشور  اهمال در انجام این نظارت ها را از سوی بانک‌مرکزی در طول سال های گذشته عامل اصلی بروز جرایم اقتصادی در حوزه بانکی کشور اعلام کرد و افزود:به عنوان فردی که در جریان امر هستم اعلام می کنم و شهادت می‌دهم که بزرگ ترین مقصر در افزایش مشکلات و جرایم  در برخی بانک ها و موسسه های مالی، ضعف بانک مرکزی در بخش نظارتی بر بانک ها در طول هفت،هشت سال اخیر بوده است.  

دادستان کل کشور در پاسخ به این سوال که با اذعان به این موضوع  چه رویکردی در قبال آن داشته‌اید گفت:نظارت قوه قضاییه و دادستانی بر بانک ها با نوع نظارت بانک مرکزی متفاوت است،نظارت اصلی بر عهده بانک مرکزی است.و ما نیز بارها اعلام کرده ایم که باید این نظارت ها بیشتر شود.البته قوه قضاییه ابزار لازم برای نظارت های قانونی خود  را در اختیار ندارد و نظارت بر گردش پولی بانک ها نیز بر عهده بانک مرکزی است.با این حال ما بارها فریاد زده ایم که نظارت ها را بیشتر کنید اما گویی اراده ای قوی در این باره وجود نداشته است.

دادستان کل کشور در پایان به کمبود اعتبارات، نیروی انسانی و تصویب نشدن برخی لوایح مورد نیاز پیشبرد امور دستگاه قضایی اشاره و ابراز امیدواری کرد:با افزایش اعتبارات و جذب نیروی انسانی مناسب و مورد نیاز قوه قضاییه و کمک به تصویب لوایح ،دستگاه قضایی بتواند بیش از پیش به وظایف قانونی خود عمل کند.

کد خبر : ۴۳۵۰۰۴