خبرگزاری کار ایران

دادستان کل کشور با انتقاد از آزادی‌های اینترنتی:

رهبری گلایه دارند/ پیشنهاد ریاست دیگر قوا بر شورای عالی فضای مجازی در مواقع ضروری را دادیم/باید جوانان را از این گرداب نجات داد

دادستان کل کشور تاکید کرد: به شورای عالی فضای مجازی پیشنهاد دادم که مصوبه‌ای بدهد که شورا در نبود رئیس‌جمهور که بسیار پرمشغله هستند با ریاست یکی دیگر از روسای قوا برگزار شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام منتظری در نشست امروز خود با تبریک سالگرد ۱۶ آذر و روز دانشجو گفت: این یک همایش تخصصی است و اقتضا دارد که از نظرهای متخصصان امر استفاده شود تا خروجی خوبی داشته باشد تا سطح معلومات معاونان دادستان و دادسراها در این خصوص بالا برود.

دادستان کل کشور با اشاره به فضای مجازی گفت: فضای مجازی دیگر نام مناسبی نیست زیرا مجاز در برابر حقیقت قرار دارد و به نظرم باید نام جدیدی برای آن انتخاب شود و یک نام موجه و قابل توجیه انتخاب شود. حالا ما هم از این نام مصطلح استفاده می‌کنیم و می‌گوییم که استفاده از فضای مجازی جزو ملزومات زندگی امروزی است و نمی‌توان ثمرات استفاده از آن را نادیده گرفت. استفاده از فضای مجازی بسیاری از امور را تسهیل می‌کند و این بسیار نیکوست.

وی افزود: کمال نابخردی است که بخواهیم این فضا را ببندیم. ما باید به پیشرفت فضای مجازی کمک کنیم. ولی در عین حال باید استفاده از آن را هم مدیریت کنیم و بر آن نظارت داشته باشیم. فضای مجازی جزء نعمات الهی است که انسان آن را خلق نکرده بلکه کشف کرده است. هدف ما هم کاهش استفاده از آن نیست، بلکه مدیریت و ساماندهی استفاده از آن است تا باعث وقوع جرم و مشکلی در سطح جامعه نشود.

وی با اشاره به مولفه‌های لازم برای مدیریت فضای مجازی گفت:‌ امنیت این فضا مانند امنیت شهرها و خیابان‌ها لازم و ضروری است و ایجاد امنیت این فضا به دست دولت به معنای عام آن است. همچنین ما باید فرهنگ‌سازی کنیم تا مردم استفاده بهینه‌ای از فضای مجازی کنند ما باید فضای مجازی بومی و ملی متناسب با شرایط ملی و دینی خود داشته باشیم تا دشمنان نتوانند هر چیزی را که می‌خواهند به واسطه وجود فضای مجازی به جامعه ما تزریق کنند.

دادستان کل کشور با انتقاد از کسانی که می‌گویند این فضا باید کاملا آزاد باشد، گفت: مگر ما در کشور اجازه می‌دهیم هر بیگانه‌ای بدون مجوز وارد مرزهای کشور شود و هر عملی که دلش می‌خواهد انجام بدهد، چگونه می‌شود گفت که فضای مجازی باید کاملا آزاد باشد. این وظیفه ماست که با ورود هر کس از طریق فضای مجازی و اعمال و رفتار آنها که قصد دارند از طریق فضای مجازی جوانان ما را دچار مشکلات اخلاقی کنند، برخورد کنیم و از این آقایان که می‌گویند فضای مجازی باید کاملا آزاد باشد، باید پرسید که آیا شما اجازه می‌دهید هر کسی بدون اجازه وارد خانه یا اتاق خواب شما بشود.

حجت‌الاسلام منتظری در ادامه با اشاره به بیانات رهبری گفت: کمتر دیده شده که رهبری در جلسه همگانی و عمومی از مساله‌ای این‌گونه انتقاد کنند. اما ما شاهد این بودیم که ایشان از شورای عالی فضای مجازی گله کردند و این نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است. متاسفانه در همه دولت‌ها به خصوص در دولت قبل به این موضوع بی‌توجهی شده است.

وی افزود: متاسفانه امروز شاهد این هستیم که دشمن قصد برهم زدن بنیان خانواده و ترویج ارتباط جنسی بین اعضای خانواده را دارد. چطور وقتی وزیر بهداشت برای درمان بیماری‌ها و مبارزه با آنها بودجه می‌خواهد، ما چیزی نمی‌گوییم. ولی از ما توقع دارند که با این میکروب‌هایی که قصد دارند بنیان خانواده را بر هم بزنند، مقابله نکنیم و آنها را آزاد بگذاریم از آقایانی که می‌گویند. فضای مجازی باید آزاد باشد. این سوال را می‌پرسم که اگر دستاورد این آزادی این باشد که پسر شما به دختر شما تجاوز کند، چه کسی را باید ملامت کرد؟

منتظری تاکید کرد: شما می‌گویید از این مسائل به واسطه آزادی فضای مجازی اتفاق نیفتاده من به استناد پرونده‌های موجود می‌گویم که از این قسم اتفاقات بسیار است و در مورد این اتفاقات چه کسی را باید ملامت کرد؟ ما در قبال جوانان مسئول هستیم و امروزه به واسطه مسئولیتی که داریم در حکم غریق نجات هستیم و باید جوانان را از این گردابی که در آن گرفتار هستند، نجات دهیم.

دادستان کل کشور با ذکر اینکه یکی از دستاوردهای انقلاب استقلال است، گفت: اینکه برای استفاده از فضای مجازی از امکانات خارجی‌ها استفاده می‌کنیم، مغایر این استقلال است. در فضای مجازی هم باید مستقل باشیم تا بتوانیم به این وسیله آن را مدیریت کنیم و اختیار این فضا را در اختیار داشته باشیم. بنده از اعضای شورای عالی فضای مجازی و کمیته تعیین مصادیق مجرمانه گله‌مند هستم که کم‌کاری می‌کنند و همچنین از وزرای دولت نیز به طور اخص گله‌مندم که در جلسات شرکت نمی‌کنند یا اگر هم شرکت می‌کنند حرف‌های خارج از بحث می‌زنند.

وی افزود: اگر بخواهم به عملکرد وزارتخانه‌ها نمره بدهم، به وزارت ارشاد نمره بسیار ضعیفی می‌دهم و به وزارت ارتباطات نمره بهتری می‌دهم. من به آقایان می‌گویم اگر جوانی به واسطه کوتاهی ما دچار مشکل بشود و یا بنیان خانواده‌ای از بین برود، ما در روز قیامت در برابر خدا مسئولیم ما فقط در صورتی که انجام وظیفه کنیم و در این راه تلاش کنیم ولو آنکه به نتیجه نرسید، نزد خدا معذور هستیم.

منتظری درباره فعالیت‌های دادستانی گفت: ما در دادسراها شعب خاصی برای بررسی جرایم مربوط به فضای مجازی اختصاص داده‌ایم و معاونت خاصی را هم به این موضوع اختصاص دادیم. من از دادستان‌ها و معاونان آنها خواهش می‌کنم که این وظیفه را جدی بگیرند و با کمال اهتمام به وظایف محوله خود عمل کنند و با پلیس فتا در ارتباط مستمر باشند و دادیاران شهرستان را هم در جریان بگذارند. دادستانی همچنین اطلاعات مجرمانه فضای مجازی را پالایش می‌کند و کاملا بر آنها نظارت دارد. البته جا برای فعالیت بیشتر وجود دارد. دادستانی هم برای این موضوع انگیزه دارد و از مسئولان ذیربط خواهش می‌کنم کوتاهی نکنند تا بتوانیم این فضا را مدیریت بکنیم.

وی در ادامه افزود: بنده به شورای عالی فضای مجازی پیشنهاد دادم که مصوبه‌ای بدهد که شورا در نبود رئیس‌جمهور که بسیار پرمشغله هستند با ریاست یکی دیگر از روسای قوا برگزار شود تا روند امور سریع‌تر شود و از پلیس فتا هم تشکر می‌کنم که در تمام جلسات حضور مستمر دارد و پیشنهادات و اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داده ولی از پلیس فتا خواهش می‌کنم که در تلویزیون، برنامه‌هایی تهیه کند تا آگاهی مردم در مورد فضای مجازی بیشتر شود. سطح آگاهی مردم از این موضوع بسیار کم است و همین امر باعث به وجود آمدن بسیاری از جرایم می‌شود.

کد خبر : ۴۳۵۱۸۸