خبرگزاری کار ایران

جلیلی در دانشگاه شریف:

باید برجام‌خوانی در دانشگاه‌ها راه بیافتد/نگفتم برجام فاجعه‌بار است

عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: برجام یک سند است و باید در دانشگاه‌ها برجام‌خوانی راه بیافتد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید جلیلى در مراسم روز دانشجو دانشگاه صنعتى شریف گفت: چگونه برخى کشورها مى‌توانند از خارج یک کشور منافع و خواست خود را دنبال کنند؟معمولا اولین راهشان گزینه نظامى و کودتاست، اما بعد از فشار نظامى و تحریم ها اینگونه است که به ملتى تحلیل هاى فلج کننده القا شود و او را از مسیرى که در آن شروع کرده دچار تردید کند.

وى با بیان اینکه برجام یک سند است، ادامه داد:در دانشگاه ها باید برجام خوانى راه بیفتد. به ویژه باید در کنار رفتار کنونى آمریکا قرار بگیرد.

جلیلى افزود:همه مى‌گویند که رفتار امریکا در مقام دشمنى است و این رفتار همان‌هایی است که ٤سال پیش هم بودند.ما اگر مدهوش او شویم ابتکار عمل از دست ما مى رود.

وى در مورد شرکت در انتخابات گفت:مهم گفتمان غالب جامعه و باور مردم است اگر حقیقت را به گفتمان غالب جامعه تبدیل کنیم موفقیت است. انتخابات یکى از جلوه‌هاى این گفتمان‌ها است چه جلیلى بیاید چه نه مهم نیست بلکه باید تلاش کنیم گفتمانى بیاید که به ارزش‌هاى ملت وفادار باشد.

جلیلى در پاسخ به این سوْال که شما برجام را فاجعه بار خوانده‌اید؟ گفت: من نگفتم برجام فاجعه بار است بلکه گفتم برجام باید بررسى شود.

عضو شوراى امنیت ملى با اشاره به اینکه هنر امام  ایجاد چارچوبى  است که جمهوریت و اسلامیت را در کنار هم قرار داد،توضیح داد:برجام با ٢٨شرط از سوى مقام معظم رهبرى پذیرفته شد که اینها روزنه‌هاى برجام است .

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد:امروز شاهدیم که نیمى از مردم امریکا راى نمى‌دهند و نیمى دیگر نیز به کسى راى مى‌دهند که کتاب امریکاى فلج را منتشر کرده است، یعنى برخى مدهوش کشورى هستند که منتخب مردمش آن را فلج مى‌داند.

جلیلى اظهار کرد: صداى اعتراض به یک درصدى‌هاى امریکا را حتى ترامپ و کلینتون هم شنیده‌اند. این یک درصد که در امریکا حاکم هستند یک شبکه جهانى‌اند که سعى مى‌کنند منافع خود را در همه جا دنبال کنند. 

وى ادامه داد:اما تجربه ایران نشان داده است که امریکا در برابر اراده ملت ها نمى‌تواند بایستد و ما چه در انقلاب چه در دفاع مقدس و چه در تحریم ها این مساله را نشان داده‌ایم.

عضو شوراى امنیت ملى گفت:در زمان مذاکرات ٨٥٠ هزار نَفَر به دارو نیاز داشتنداما آنها گفتند که باید مطالبات ما را بپذیرید تا این داروها در اختیارتان قرار بگیرد اما امثال شهید شهریارى‌ها با خودکفایی این نیاز را حل کردند.

جلیلى در پاسخ به اینکه اگر روندى که شما در مذاکرات داشتید ادامه پیدا مى کرد بهتر بود یا روند کنونى بهتر است افزود: این مساله باید در دانشگاه به صورت علمى و بدون حب وبغض بررسى شود تا کاستى‌ها و نقاط قوت هر دوره مشخص شده و کاستى‌ها برطرف و نقاط قوت تقویت شود.

وى افزود :ما عضو mpt  بودیم و اگر تکالیفى داشتیم حقوقى نیز همچون غنى سازى براى فعالیت هاى صلح طلبانه داشتیم، اما شوراى امنیت ملى در زمان آقاى روحانى براى اعتماد سازى این فعالیت‌ها را به صورت موقت و داوطلبانه تعلیق کرد.

جلیلى اظهار کرد :اما بعدا درخواست کردن که این تعلیق داوطلبانه به تعطیلى و تخریب تأسیسات هسته‌اى تبدیل شود. در طول مذاکرات در سال ٨٦ درخواست کردند که ٦مساله در ١٨ ماه رفع شود ما این٦ مساله را در ٦ماه حل کردیم و آژانس هم آن را عنوان کرد اما اولین قطعنامه زمان من را با وجود حل این مسائل صادر کردند.

وی اظهار کرد: من پیشگو نیستم و نمی‌دانم اگر روندی که تا سال ۹۲ ادامه دادیم تا کنون نیز ادامه داشت چه اتفاقی می‌افتاد اما در آن زمان در مورد فوردو بود و حرفی از اراک نبود.

جلیلی تاکید کرد: مجبور شدیم رآکتوری که ۷۸ درصد پیشرفت داشت و ۱۵ سال برای آن زحمت کشیده شده بود تخریب کنیم. هرچند که فناوری خیلی بالایی هم نبود. علاوه بر آن ۱۰ هزار کیلو مواد در ۱۰ سال جمع شده بود که اکنون به خارج از کشور منتقل شده و به جای ۱۹ هزار سانتیریفیوژ پنج تا شش هزار از آن کار می‌کند. ما همه تعهدات را در سه ماه انجام دادیم. اما طرف مقابل چه کرد؟ 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: تا امروز که هیچ کاری انجام نداده و تا همان سه ماه اول برجام قانون ویزا علیه ایران را نیز مطرح کرد و تاکنون ۸۱ طرح و بیانیه علیه ایران در آمریکا طرح شده که ۱۱ تا از آنها به تصویب رسیده است. اکنون می‌توان دید که اعتماد به آمریکا توهم بوده است یا واقعیت. 

وی اظهار کرد: در ارتباط با تحریم‌هایی که اخیراً انجام شد باید بگویم در سال ۱۹۹۶ قانونی علیه ایران با عنوان ایسا یا قانون جامع تحریم‌ها علیه ایران تصویب شد که براساس آن نه تنها آمریکا بلکه دیگر کشورها نیز محدودیتی برای ارتباط با ایران داشته‌اند. مثلاً‌اگر کشوری بیش از ۲۰ میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری می‌کرد مشمول تحریم می شد البته مثلاً توتال به این قانون توجهی نشان نداد این قانون در سال ۲۰۰۶ نیز تمدید شد اما در برجام قرار بود که با افول این قوانین قانون جدیدی در زمینه هسته‌ای علیه ایران انجام نشود. اما این قانون به تصویب رسید هرچند که رئیس جمهور آمریکا این اختیار را دارد که برای مدت‌های ۱۲۰ تا ۱۸۰ روزه در اجرای آن اغماض کند اما باید ببینیم که آیا ترامپ هم چنین کاری می کند؟ این در حالی است که براساس بند ۳۷ برجام در صورت شکایت ممکن است قطعنامه‌های شورای امنیت دوباره بازگردند. 

جلیلی با تاکید براینکه نباید از تحریم‌ها بترسیم در پاسخ به یکی از دانشجویان در ارتباط با اینکه کشورهای همانند کوبا و کره شمالی نتوانستند در برابر آمریکا مقاومت کنند گفت: ما مانند این کشورها نیستیم نخست‌وزیر ایتالیا دردیداری که با هم داشتیم عنوان کرد که شما فقط مقاومت نکرده‌اید بلکه پیشرفت هم داشته اید.

وی افزود: اکنون چه نتیجه ای حاصل شده اگر می گویید تحریم های نفتی را نداریم به چه میزان پول آن را به درستی استفاده می کنیم و کدام بانک اکنون حاضر به معامله است. مگر غیر از این است که ما نیازمند اصلاح نظام بانکی هستیم اما اصلاح نظام بانکی در کشور تنها در زمینه رده بندی بانک‌ها آن هم با ۲۶ درصد پیشرفت انجام شده است. 

جلیلی با تاکید بر اینکه باید نگاهی فراتر از مباحث روز سیاسی و جناحی داشته باشیم گفت: امید با تخدیر فرق دارد و نباید با مباحث غیر واقعی امید به آینده ایجاد کنیم. 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا در زمان وی در بسته پیشنهادی برای مذاکرات مباحثی همچون فلسطین و یا مقابله با دزدهای دریایی مطرح شده بود گفت: طرف مقابل تمام راهبردش این بود که می‌گفت ایران یک دولت یاغی است و ما با ایران گفتگو نمی‌کنیم مگر آنکه قطعنامه‌ها را رعایت کند و آن هم فقط در رابطه با تعلیق فعالیت هسته‌ای مذاکره می‌کنیم اما بدون اجرای قطعنامه‌ها به پای میز مذاکره با ما نشست و در مورد مسائلی همچون امنیت دریایی نیز مذاکره کرد. اگر اینها شکست محسوب می‌شود برای ما افتخار است.

وی در مورد مطلب دیگری که یکی از دانشجویان فنی مطرح کرد و گفت در زمان تحریم‌ها آنقدر مشکل داشتیم که ممکن بود پمپ انتقال گاز از جنوب کشور به شمال کشور از کار بیافتد اظهار کرد: باید ببینیم که آن موقع این مشکلات بود یا اکنون که با یک بارش برف مردم شمال کشور از گاز و برق و... محروم می‌شوند.

کد خبر : ۴۳۵۳۲۵