خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام مازنی در دانشگاه علم و صنعت:

رادیکالیسم به اندازه سهل‌انگاری ضربه می‌زند/فساد سیاسی بدتر از فساد اقتصادی است

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: جنبش دانشجویی باید به این جمع‌بندی برسد که رادیکالیسم کور به همان اندازه به ما ضربه می‌زند که کوتاهی و سهل‌انگاری آسیب‌زا است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت الاسلام احمد مازنی در مراسم ۱۶ آذر در دانشگاه علم و صنعت گفت: حدود ۴۰۰۰ شهید دانشجو داریم که در سال ۶۵ به نسبت آمار دانشجویان و جمعیت کشور، به ازای هر صد دانشجو، چهار شهید تقدیم وطن و اسلام و آزادی و استقلال کشور شد و امروز در مراسمی نشسته‌ایم که یاد آن سه شهید احمد قندچی ، مهدی شریعت‌رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا و همه شهدای دانشجو در دانشگاه علم و صنعت گرامی می‌داریم.

او افزود: بررسی مطالبات دانشجویی ، حیات و زنده بودن دانشجویان و سخن از اهداف مشخص دانشجویان شهید ضروری است و هدف‌های مقدس شهدای دانشجو با پیروزی انقلاب اسلامی به تحقق خود نزدیک شد و اسلام از انزوا خارج و در متن سیاست و اجتماع قرار گرفت و ایران از حاکمیت زر و زور و تزویر رهایی یافت.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم بیان کرد: اکنون در شرایطی هستیم که نسبت به موانع و مشکلاتی که وجود دارد به آینده امیدواریم اما نسبت به انتظارات به حق دانشجویان و جوانان عزیز با اهداف شهدا فاصله داریم.

او افزود: قسمت پر لیوان در مجموعه مطالبات تحقق مطالبات است و نقاط ضعفی داریم که ما را از اهداف شهدای دانشجو دور می‌کند.

نماینده مجلس دهم با تاکید بر اینکه قانون گریزی و برخورد سلیقه‌ای با قانون از جمله نقاط ضعف است، گفت: از جمله نقاط ضعف، قانون گریزی به ویژه در قانون اساسی است. معتقدم هر کس با هر عقیده‌ای که اسلام را به عنوان دین خود و یا مذهب تشیع را به عنوان مذهب خود باور داشته یا نداشته است طبق قاعده عقلی و شرعی در هر جامعه‌ای عهدی بر سر پیمان‌های مشترک بسته می‌شود که برای نظم سیاسی و اداره کشور تعیین کننده است و اسم آن را قانون اساسی می‌گذارند.

او با بیان اینکه وقتی پیمانی بین خود و حاکمیت و اجزای مردم می بندیم و آن را می‌پذیریم هیچ کس حق ندارد این عهد و پیمان را بشکند ،‌گفت: کسی که عهد و پیمان را رعایت نکند دین ندارد و در هر جایگاهی که باشیم انتظار داریم این عهد شکسته نشود.

مازنی با بیان اینکه قانون اساسی در بعضی موارد مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد ، گفت: هر کس با هر عقیده و مذهب و مسلکی باید مبنای اصلی قانون اساسی را محترم بشمارد و با این ارکان اساسی مشروعیت را از رأی مردم دریافت می‌کنیم.

عضو فراکسیون امید با اشاره به تاکید بر حاکمیت منافع جناحی بر منافع ملی گفت: گاهی آنقدر منافع جناحی بر ما حاکم می‌شود که منافع ملی را فراموش می‌کنیم.

او با اشاره به فساد اقتصادی و اداری در بخش‌های مختلف جامعه گفت: ضرورت پاسخگو بودن مسئولان صاحب اختیار و تناسب پاسخگویی با مسائل ضرورت دارد و هر چه مقام بالاتر و اختیارات بیشتری داشته باشند پاسخگویی حائز اهمیت‌تر است.

مازنی با بیان اینکه پیشوایان دینی ما انتقادپذیر بودند گفت: حاکمیت قانون و مقابله با رفتارهای غیرقانونی این گونه نباشد که وقتی قانون به نفع ما نیست آن را نپذیریم لذا قانون بد از بی‌قانونی بهتر است و از هرج و مرج جلوگیری می‌کند.

این نماینده مجلس دهم با اشاره به پرهیز از افراط و تفریط در همه عرصه‌ها گفت: جنبش دانشجویی باید به این جمع‌بندی برسد که رادیکالیسم کور به همان اندازه به ما ضربه می‌زند که کوتاهی و سهل‌انگاری آسیب‌زا است.

او تاکید کرد: حرکت اصلاحی و اصلاحات درمان دردهای این جامعه است و اصلاحات با انزوا و گوشه‌گیری و افراط به یک نسبت مخالف است.

مازنی با اشاره به ناهماهنگی‌ها در بین مسئولان گفت: اینکه مسئولان از طریق رسانه‌ها حرف‌ها را به هم منتقل می‌کنند این ناهماهنگی خوب نیست و جامعه باید احساس کند که هماهنگی بین ارکان و جامعه حاکم است.

او با بیان اینکه معضل فساد سیاسی بدتر از فساد اقتصادی است تصریح کرد:‌ راه‌حل این معضل این است که نظام معیوب انتخابات در جهت شفافیت و مشارکت حداکثری برای همه نامزدهای نحله‌های فکری مهیا باشد و مردم هم مطمئن باشند که رأی آنها موثر در سرنوشت خود است.

این نماینده مجلس دهم با اشاره به طرح گفت‌وگوی ملی بیان کرد: گفت‌وگوی ملی یعنی اینکه از طریق تریبون حرف نزنیم بلکه روبروی یکدیگر مباحث را مطرح کنیم و حرف مخالف را شنیده و ارتباط دوستانه از مسیر گفت‌وگو را پیگیری و مشکلات را حل کنیم.

او ضمن برشمردن اصول گفت‌وگو گفت: اولین شرط گفت‌وگو پذیرش اختلاف نظر و دیدگاه و شرح صدر است باید ابتدا دو سلیقه و دو نظر و چندصدایی بودن را به رسمیت بشناسیم و بعد راه را برای گفت‌وگو فراهم کنیم.

مازنی احترام به طرفین را در مذاکرات ضروری دانست و گفت: رعایت ادب در مناظره‌ها بین طرفین توصیه می‌شود و نباید اتفاقی که در سال ۸۸ افتاد و کاندیدایی برای اینکه طرف مقابل را حذف کنند از هر وسیله‌ای استفاده کرد را شاهد باشیم چراکه بنای طرفین باید گفت ؤگو و کشف حقیقت در مذاکرات باشد.

او در ادامه افزود: گفت‌وگو باید منطقی و مودبانه انجام شود و همه ما اعم از اصولگرا ، اصلاح طلب ، نمایندگان مجلس و انجمن‌های دانشجویی باید در قالب طرح منطقی گفتارها وارد شویم.

او با انتقاد به پیش داوری‌ها در فضاهای رسانه‌ای و مجازی گفت: مباحثی در فضاهای مجازی مطرح می شود که اسنادی را ارائه و بدون آگاهی حکم داده می شود و نباید پیش داوری صورت گیرد.

مازنی بیان کرد: طرح سوال از ناحیه نمایندگان به مفهوم تهمت و پیش داوری نیست و سوال نه توهین است و نه تهمت و نه قضاوت و صرفا برای مشخص شدن مباحث بیان می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم گفت: اصل را بر این می‌گذاریم که مسئولان نظام در سلامت مالی و اقتصادی هستند اما اگر سوال پیش آمد پاسخگو باشند و اگر سوال به گونه‌ای باشد که افکار عمومی قانع نشده ما به دنبال کشف حقیقت و عدالت هستیم.

کد خبر : ۴۳۵۳۴۹