خبرگزاری کار ایران

انصاری در دانشگاه علم و صنعت:

برخی در داخل اگر می‌توانستند به ترامپ تبریک می‌گفتند

معاون حقوقی رییس‌جمهور گفت: وقتی داماتو تصویب شد، برخی در داخل خوشحال شدند و فکر کردند برجام شکست می‌خورد و اگر می‌توانستند به ترامپ تبریک می‌گفتند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام مجید انصاری در مراسم روز دانشجو در دانشگاه علم و صنعت عنوان کرد: سند برجام تنها بین ایران و امریکا نبود بلکه سندی بین‌المللی است که طرف‌های دیگر مانند اتحادیه اروپا و روسیه و چین آن را امضا کردند.

او افزود: لغو برجام چیزی نیست که امریکا بتواند آن را انجام دهد. دولت تدابیر لازم را در برابر پیمان داماتو اتخاذ کرده است و آن را در اولویت قرار داده است.

امید را با وجود سنگلاخ‌های موجود به جامعه بازگرداندیم

معاون حقوقی رییس‌جمهور با بیان اینکه امروز به جز تحریم بانکی همه تحریم‌ها برداشته شده است، گفت: این از دستاوردهای دولت است. وقتی داماتو تصویب شد، برخی در داخل خوشحال شدند و فکر کردند برجام شکست می‌خورد و اگر می‌توانستند به ترامپ تبریک می‌گفتند.

مجید انصاری با بیان اینکه روز دانشجو را خدمت دانشجویان تبریک عرض می‌کنم، گفت: باید نام شهیدان دانشجویان را گرامی بداریم و به روح آنان درود بفرستیم.

انصاری گفت: امروز برای بنده روز خاطره‌انگیزی است از این جهت که به عنوان عضو کوچک دولت، احساس می‌کنیم امید را با وجود سنگلاخ‌های موجود به جامعه بازگرداندیم. 

نبض سلامت سیاسی جامعه در دانشگاه می‌تپد

او افزود: امروز دانشجو و محیط دانشگاه صرفا یک روز تاریخی و بزرگداشت نیست روز تجدید قوا و تجدید بیعت با آرمان‌های بلندی است که طی سال‌های قبل و بعد از انقلاب تلاش کردند و خون دادند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه نبض سلامت سیاسی جامعه در دانشگاه می‌تپد، گفت: نشان سلامت سیاسی کشور را با نبض دانشگاه ارزیابی می‌کنیم. دانشگاه‌های ما زنده‌اند و صاحبان نبض آزاداندیشی هستند. در جهت توجه به آزادی و نهادینه کردن آن در دانشگاه‌ها همه نظام باید تلاش مضاعف کنند. 

اقتصاد کشور دچار خونریزی شده بود

او با اشاره به برخی اقدامات دولت در سه سال گذشته عنوان کرد: دولت تدبیر و امید برنامه‌هایش را بر اساس اولویت‌بندی منطقی و توجه به امکانات کشور برنامه‌ریزی کرد. روحانی دو موضوع را در کانون توجه خود قرار دادند در عین حال به سایر موضوعات توجه داشتند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری افزود: اقتصاد کشور به تعبیر رییس‌جمهور دچار خونریزی شده بود و در آستانه موت بود. تورم افسار گسیخته باعث شده بود به سمت فروپاشی اقتصادی برویم. به شکلی که در چند روز ابتدایی که دولت آغاز به کار کرده بود، رییس‌جمهور نگران وضع کشور بود. به شکلی که در کشور ۱۸ روز ذخیره گندم وجود داشت و برای سیستان و بلوچستان سه روز. 

نظام بانکی کشور زمین‌گیر شده بود

وی با بیان اینکه نظام بانکی کشور زمین‌گیر شده بود، بیان کرد: دولت به نظام بانکی و نظام بانکی به بانک مرکزی بدهکار بود و وضعیت بانک‌های کشور مناسب نبود.

انصاری افزود: ۱۵۴ هزار میلیارد تومان سهام دولت واگذار شده بود به بخش خصولتی‌ها بخشی که تحت نظارت مجلس نیستند اما مزایای کارهای دولتی را داشتند. همچنین نیروگاه‌های کشور به جز یک نیروگاه به همین شکل به دستگاه‌ها واگذار شده بود.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه هزینه‌های جاری کشور از ابتدای دولت از ۲۳ هزار میلیارد تومان به ۱۲۶ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد، گفت: همچنین در این دوران شاهد این بودیم که صادرات نفت کاهش پیدا کرد و قیمت نفت از ۱۰۷ دلار به ۳۰ دلار رسید.

جلوی چاپ اسکناس بدون پشتوانه را گرفتیم

انصاری گفت: دیون گسترده از دولت قبل به آموزش و پرورش و بهداشت کار را برای دولت یازدهم سخت کرده بود؛ به طور مثال هزینه‌های درمانی به شکل کمرشکنی افزایش پیدا کرده بود اما دولت یازدهم با تمام توان وارد صحنه شد.

او با بیان اینکه در سه سال گذشته رییس‌جمهور به جز شورای اقتصادی، شخصا ستاد اقتصادی را نیز مدیریت می‌کردند، افزود: جلوی چاپ اسکناس بدون پشتوانه را در این مدت گرفتیم و تورم را زیر ۸ درصد رساندیم.

رشد منفی ۶ درصد در سال ۹۲ به مثبت ۳ رسید

انصاری با اشاره به اینکه آماری که می‌دهم از همان منابع گذشته است، گفت: اگر به این آمار شک کنیم، به آمار دولت قبل نیز باید تردید کرد.

معاون حقوقی رئیس جمهور به دستاوردهای اقتصادی دولت نیز اشاره کرد و اظهار داشت: رشد منفی ۶ درصد در سال ۹۲ به مثبت ۳ رسید و در سال ۹۳ به دلیل شوک نفتی به مثبت یک رسید . تلاش می‌کنیم در سال جاری به رشد مثبت ۵ درصد نزدیک شویم.

اگر مذاکرات هسته‌ای نبود...

انصاری با اشاره به اینکه درآمد ارزی در دولت قبل بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار بود، گفت: اما خالص اشتغال در این زمان تنها ۴۰ هزار شغل بود. دولت یازدهم با تمامی سختی‌ها ۷۰۰ هزار فرصت شغلی خالی ایجاد کرد.

انصاری با بیان اینکه اولویت دیگر مساله برجام بود، گفت: مسئله برجام یعنی باز کردن زنجیرهای ظالمانه تحریم در تمام شئون کشور تحمیل شده بود. اگر مذاکرات هسته‌ای نبود ما در آستانه یک رویارویی خطرناک قرار می‌گرفتیم.

امروز مجبور نیستیم به صورت زوری خرید کنیم

معاون حقوقی رییس‌جمهور با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده همانند سرداران شجاع توانستند سند حقوقی برجام را به تصویب شورای حکام برسانند، عنوان کرد: این در حالی بود که در دولت گذشته گفته شده بود که تحریم‌ها کاغذ پاره‌ای بیش نیستند.

انصاری با بیان اینکه تحریم‌ها برداشته شده و امروز مجبور نیستیم به صورت زوری خرید کنیم گفت: در گذشته پول نقد بلوکه می‌شد و حتی ۲۲ میلیارد دلار کشور باید سپرده در کشور دیگر می‌گذاشت تا اعتبار دریافت کند و این در حالی بود که اختیار نوع اعتبار نیز با خود ما نبود بلکه برای ما تعیین می‌کردند که چه نوع اعتبار و چه جنسی به ما بدهند.

درآمد نفتی از دو و نیم میلیون بشکه صادرات به ۱۷۵ بشکه کاهش یافته بود

او در ادامه با اشاره به حائز اهمیت بودن اشتغال گفت: ۹۰۰ هزار شغل باید در سال باید ایجاد کنیم تا بتوانیم وضع اشتغال فعلی که بد هم است را حفظ کنیم اما در شرایط مطلوب باید ۱۲۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به بودجه کشور در سال جاری که حدود ۱۱۵ هزار میلیارد تومان است، گفت: بیش از ۸۵ درصد بودجه متعلق به چهار دستگاه کشور که اتفاقاً با کمبودهای جدی هم مواجه هستند قرار دارد که شامل آموزش و پرورش؛ آموزش عالی، وزارت علوم، بخش سلامت و نیروهای مسلح می‌شود.

انصاری با بیان اینکه بسته سلامت در دولت یازدهم کار بزرگی بود، گفت: همه مردم را تحت پوشش قرار دادیم و امروز پرداختی روستائیان ۳ درصد است و این در حالی است که درآمد نفتی از دو و نیم میلیون بشکه صادرات به ۱۷۵ بشکه کاهش یافته بود.

هنوز تفاهم کافی برای حدود و اختیار رئیس جمهور میسر نشده است

معاون حقوقی رئیس جمهور با تاکید بر بحث اقتصاد مقاومتی و سیاست راهبردی مدنظر مقام معظم رهبری مبنی بر سیاست درون‌زا گفت: آیا این اقدامات دولت درون‌زایی نیست که توانسته ذخایر گندم را به ۱۸ ماه افزایش دهد و گندم را کیلویی ۱۳۰۰ تومان در حدود ۴۵۰ تومان در اختیار نانوایی‌ها، سیلوها و مردم گذاشتیم و توانستیم ۱۱.۵ تن گندم تولید کنیم.

او با تاکید بر سرمایه مولد ایجاد اشتغال گفت: ضروری است که سرمایه مردم را جذب کنیم و برای اشتغال نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم که روابط با دنیا را می‌طلبد و برجام نیز در این راستا لازم است.

انصاری با بیان اینکه این انقلاب و رهبری برای هر برنامه‌ای طرح دارد گفت: با توجه به حوزه اقتصادی و با تمام مشکلاتی که دولت و رئیس جمهور با آن مواجهند اما رئیس جمهور با صراحت قانون اساسی علاوه بر اینکه رئیس قوه مجریه و مسئول قانون اساسی است اما هنوز تفاهم کافی برای این حدود و اختیار میسر نشده است.

فضای فرهنگ و هنر نسبت به گذشته توسعه یافته است

معاون حقوقی رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اقدامات دولت در فضای فرهنگی گفت:‌ فضای فرهنگ عمومی و هنر نسبت به گذشته توسعه یافته و در حوزه سیاسی هم پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم و نشانه آن هم این جلسه‌ای است که اکنون در این دانشگاه و دیگر دانشگاه‌ها در حال برگزاری است.

معاون حقوقی رئیس جمهور افزود: دولت آهنگ مبارزه با فساد را انجام داد و در حال پیش روی است و برای مبارزه ریشه‌ای با فساد و جلوگیری از کانون‌های فساد اقدامات زیادی انجام شده است. 

دیوار دولت کوتاه‌ترین دیوار برای انتقاد، تهدید و تهمت بوده است

او تاکید کرد: در آذر ماه نشست حقوقی برای بررسی فساد در جامعه تشکیل می‌شود که در روزهای آتی خبر آن اعلام خواهد شد.

انصاری با اشاره به تخریب‌ها و فضاسازی‌ها علیه دولت گفت: همه ما موانع و مشکلات را می‌دانیم و می‌شناسیم اما دیوار دولت کوتاه‌ترین دیوار برای انتقاد، تهدید و تهمت بوده است.

او با بیان اینکه شرط حیات طیبه و حیات سیاسی کشور نشاط است، گفت: دشمنان ما نشاط اجتماعی را نشانه گرفته‌اند و مخالفان داخلی هم به امید کشی در جامعه هم دست می‌زنند و شب و روز به دنبال تخریب هستند.

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: معتقدیم که باید با هم و به صورت امیدوار در صحنه باشیم و دولت و رئیس جمهور هیچ کدام از وعده‌های خود را فراموش نکرده‌اند و همگان می دانند برخی مباحثی که مطالبه می شود در حوزه اختیار رئیس جمهور نیست.

 

کد خبر : ۴۳۵۳۶۳