خبرگزاری کار ایران

اصغرزاده در گفت‌وگو با ایلنا:

باید اراده‌ای ایران و آمریکا را از خاطرات تلخ گذشته عبور دهد/ برای آینده برجام سیاست صبر و انتظار را در پیش گیریم

یک فعال سیاسی تاکید کرد: برای آینده برجام باید مقداری صبر کرد و سیاست صبر و انتظار را در پیش گیریم تا ببینیم ترامپ چقدر مجبور می‌شود در چارچوب حزب جمهوری‌خواه تصمیم بگیرد.

ابراهیم اصغرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به نتایج انتخابات آمریکا گفت: انتخاب ترامپ از این بابت برای ما مهم است که آمدن او و کمپین تبلیغاتی او با واکنش وی نسبت به برجام همراه شد. برجام برای مردم ما موضوع مهمی است و از نظر افکار عمومی مهم‌ترین دستاورد دولت روحانی است.

او افزود: اگر ترامپ بخواهد با همان دست فرمانی که در تبلیغات انتخاباتی آمده بود، ادامه بدهد به ضرر ما خواهد بود. البته اینگونه هم نیست که رییس‌جمهور آمریکا بخواهد دل بخواه تصمیم بگیرد. رییس‌جمهور بعد از انتخاب، از فضای انتخاباتی خارج می‌شود و به رییس یک سیستم تبدیل می‌شود که این سیستم‌ها به او مشورت می‌دهند او باید برآیند تصمیم یک سیستم را باید اجرا کند.

این فعال سیاسی تاکید کرد: در این میان جمهوری‌خواهان نسبت به دموکرات‌ها موضعشان نسبت به برجام تندتر است. اما این به معنای حذف کلی برجام هم نیست. در داخل، مسئله برجام برایمان به یک مناقشه جدی تبدیل شده است. در آینده نیز در اینکه چقدر دولت موفق می‌شود، برجام را اجرایی کند، بحث‌هایی وجود خواهد داشت. برجام یک معاهده بین‌المللی است. ربطی به ایران و آمریکا ندارد اما آمریکا یک پای قدرتمند آن است.

او ادامه داد: با این حال برجام به یک معاهده بین‌المللی تبدیل شده است و کشورهای دیگر و سازمان ملل نیز در آن دخیل هستند. خروج آمریکا از برجام به آن ضربه می‌زند اما به مفهوم انتهای پرونده برجام نیست. ایران مسیر خود را با کشورهای اروپایی و بقیه قدرت‌ها می‌تواند ادامه دهد ولی حضور آمریکا و موافقت آن با اجرای سریع‌تر برجام برای حل مشکلات بانکی باعث می‌شود ما در موقعیت بهتری به لحاظ اقتصادی قرار بگیریم.

اصغرزاده تاکید کرد: کارشکنی آمریکا می‌تواند باعث شود مشکلات اقتصادی دولت تشدید شود. برای آینده برجام باید مقداری صبر کرد و سیاست صبر و انتظار را در پیش گیریم تا ببینیم ترامپ چقدر مجبور می‌شود در چارچوب حزب جمهوری‌خواه تصمیم بگیرد.

او خاطرنشان کرد: تسلط جمهوری‌خواهان بر کاخ سفید و بر کنگره آمریکا شرایطی را ایجاد می‌کند که ما در موقعیت سخت‌تری قرار بگیریم. در بخشی از سیاست‌های جمهوری‌خواهان منافعی هم برای ما نهفته است، اما به صورت کلی و درازمدت جمهوری‌خواهان به ضرر ما هستند. هنوز فراموش نکرده‌ایم که جرج بوش جمهوری‌خواه اعلام کرد که ایران، کره شمالی و عراق در محور شرارت قرار دارند. این باعث شد مسیری که در دوره کلینتون و خاتمی برای بهبود روابط ایران و آمریکا ایجاد شده بود، با بن‌بست مواجه شود.

این فعال سیاسی تصریح کرد: البته رابطه ایران و آمریکا به این زودی بهبود پیدا نخواهد کرد. ما از یک سابقه چهل ساله خصومت و تضاد منافع برخورداریم. چه دولت ایران و چه دولت آمریکا متاثر از این گذشته هستند. کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ هنوز در خاطر مردم ایران است. از طرفی اشغال سفارت آمریکا هم هنوز در خاطر مردم آمریکا است. اراده‌ای که بخواهد این دو ملت را از این خاطرات تلخ عبور بدهد، اراده‌ای است که باید همه‌جانبه باشد و منافع دو کشور را در نظر بگیرد. اما رابطه ربطی به مذاکره کردن ندارد.

او گفت: ما بدون ایجاد رابطه با دشمن هم می‌توانیم مذاکره کنیم، کمااینکه الان آمریکا با روسیه و چین هم دارای مذاکره و گفت‌وگو است. اما منافعشان کاملاً بر یکدیگر منطبق نیست. ایران هم در پاره‌ای از موارد به صورت موردی می‌تواند مذاکره کند و می‌تواند برای پیشبرد اهداف خود پای گفت‌وگو بنشیند. این اتفاق هم مساله مهمی بود که در دولت روحانی رخ داد و قبل از آن کسی باور نمی‌کرد که ساعت‌ها کری و ظریف در اتاق‌های در بسته بنشیند و گفت‌وگو کنند و ما هم شک نداشته باشیم که از موضع برابر و قدرت گفت‌وگو می‌کنند.

اصغرزاده تاکید کرد: همین مسئله باعث شد موقعیت ایران در جامعه جهانی ارتقا پیدا کند، بنابراین مردم ایران نشان دادند اهل گفت‌وگو هستند و بعد ازاجرای برجام هم زیر میز گفت‌وگو نزدند و هنوز هم این کار را نمی‌کنند اما اگر آمریکا بخواهد زیر میز گفت‌وگو بزند به نظر من فضای بدی را با اروپایی‌ها و کشورهای دیگر ایجاد خواهد کرد. باید ببینیم در روزهای آینده در تصمیم‌گیری در انتخاب وزرا چه وضعیتی پیش خواهد آمد.

کد خبر : ۴۳۵۶۲۴