خبرگزاری کار ایران

علی آزمایش:

تنها راه مبارزه با فساد تن ندادن خود مردم به این کار است

یک حقوقدان با تاکید براینکه رسانه‌ها و نهادهای مردمی باید دولت را در مبارزه با فساد کمک کنند، گفت: تنها راه مبارزه با فساد این است که خود مردم تن به فساد ندهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید علی آزمایش طی سخنانی در نشست تخصصی«اتحاد برای مبارزه با فساد» که به مناسبت ۹ دسامبر روز جهانی مبارزه با فساد در دانشکده حقوق تهران مرکز برگزار شد، با بیان اینکه عموما در همایش‌ها و سخنرانی‌ها شرکت نمی‌کند اما این بار استثنا قائل شده، بیان کرد: جرم انگاری مسائل در جامعه باید زمانی باشد که عملی ذهن مردم را مشوش کند. به طور مثال قتل و دزدی اما در مورد جرم فساد باید ببینیم که این جرم ذهن مردم را مشوش می‌کند یا خیر. اگر ذهن مردم را مشوش نکند جرم انگاری آن بی دلیل است مانند جرم انگاری داشتن وسایل دریافت امواج ماهواره‌ای در منازل.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه با جرم انگاری فساد مخالف نیست، بیان کرد: مبارزه با فساد لازمه‌اش اهتمام دولت‌ها و وجود شفافیت در اعمال آنهاست. فساد در کشور باعث رشد فقر و آوارگی ملت‌ها می‌شود و به همین دلیل باعث بر هم ریختن نظم جامعه بین المللی می‌شود و از همین رو است که سازمان ملل به این موضوع حساس است و راجع به آن موضع‌گیری می‌کند.

این حقوقدان در ادامه با اشاره به میزان اهمیت و گستردگی فساد در آینده جهان گفت: در آینده فساد به حدی گسترده می‌شود که به عنوان یک جنایت بین المللی از آن یاد می‌شود. برای مبارزه با فساد داخلی عوامل زیادی درگیر هستند که مهمترین و اساسی‌ترین آنها اراده حکومت‌هاست و الا مقالات ، سخنرانی‌ها و مراسم بدون وجود اراده دولت‌ها هیچ تاثیری ندارد. دولت‌ها به تنهایی نمی‌توانند با فساد مقابله کنند و رسانه‌های جمعی و نهادهای مردمی باید او را در این زمینه کمک کنند. بدون کمک اینها مبارزه با فساد ممکن نیست.

این وکیل دادگستری افزود: وقتی دولت‌ها خود شفاف سازی نمی‌کنند چطور از مردم توقع دارند که در اعمال خود شفاف باشند. تنها راه مبارزه با فساد این است که خود مردم تن به فساد ندهند.

در ادامه محسن مردعلی دبیر مجمع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد در وزارت دادگستری به تبیین این کنوانسیون و اقدامات انجام شده در سطح جهانی و در داخل کشور پرداخت و گفت: از بین ۱۷۷ کشور عضو این کنوانسیون، ایران در سال ۲۰۱۴ توانست نمره ۲۷ و رتبه ۱۳۶ را به دست آورد و نیوزیلند ، دانمارک ، فنلاند ، ایسلند و سنگاپور جزو پنج کشور برتر در این زمینه هستند و طبق گزارش سازمان‌های جهانی در ایران شهرداری و اداره راهنمایی و رانندگی جزو مراکزی هستند که از نظر فساد وضعیت مناسبی ندارند.

محسن مردعلی با بیان اینکه با الحاق کنوانسیون مبارزه با فساد می‌توانیم اموال به تاراج رفته کشور را برگردانیم،‌گفت: متاسفانه تاکنون فقط ۱۰ میلیون دلار از اموال را به کشور برگردانیم اما کشوری مانند نیجریه تاکنون ۳.۲ میلیارد دلار از اموال خود را بازپس گرفته است.

صادق سلیمی نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه ایران در سال ۸۷ به کنوانسیون پیوست ، گفت: قوانین مربوط به مبارزه با فساد و ارتقای سلامت اداری در همان موقع به تصویب رسید اما رئیس جمهور وقت از امضای آن خودداری کرد.

وی در ادامه به تشریح کنوانسیون بین المللی مبارزه با فساد پرداخت و کارهای صورت گرفته در عرصه بین المللی را از جمله این اقدامات ذکر کرد.

هوشنگ‌ شام‌بیاتی نیز با ذکر تاریخچه‌ای از حقوق جزا و جرم افساد فی الارض گفت: تا قبل از قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ تعریفی از مفسد فی الارض بیان نشده بود ولی در برخی قوانین از جمله قانون مبارزه با مواد مخدر و چند قانون دیگر به جرم مفسد فی الارض اشاره شده بود. نهایتا در ماده ۲۷۶ قانون مجازات سال ۹۲ جرم افساد فی الارض تعریف شد و کلیه مصادیق آن بیان شد و بر اختلافات بر سر این موضوع پایان داد.

 

 

کد خبر : ۴۳۵۸۷۰