خبرگزاری کار ایران

در مقابله با ایران صورت گرفت؛

تفسیر سلیقه‌ای رسانه‌های حامی عربستان از اظهارات وزیر خارجه بریتانیا

در حالی که به استناد روزنامه گاردین انگلیس وزیر خارجه این کشور در رم به صراحت عربستان را به سو‌ءاستفاده از اسلام متهم کرده است، رویترز مدعی شده که معلوم نیست منظور بوریس جانسون از کسانی که از اسلام سوءاستفاده می‌کنند ایران است یا عربستان!

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه بریتانیایی «گاردین»، بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس گفته ایران و عربستان در جنگ نیابتی در خاورمیانه گیر کرده‌اند در حالی که برخی سیاست‌مداران در منطقه از اسلام سوءاستفاده می‌کنند.

این خبرگزاری انگلیسی با بیان اینکه بریتانیا سال‌هاست که متحد عربستان سعودی است و این کشور مشتری عمده محصولات و کمپانی‌های دفاعی انگلستان است، نوشت: این در حالی است که روابط بریتانیا و ایران از انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ پیچیده شده است.

رویترز نوشت: جانسون در ماه جولای از سوی ترزا می به عنوان وزیر خارجه انگلیس انتخاب شد. او هفته گذشته در رم گفته بود که فقدان رهبری واقعی در خاورمیانه باعث جنگ‌های نیابتی شده است.

بوریس جانسون گفته شما شاهد حضور عربستان و ایران و همه طرف‌ها در میدان جنگ هستید که نظیر عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی عمل می‌کنند و به جنگ نیابتی مشغولند. این یک تراژدی است.

رویترز در واکنش به این اظهارات بوریس جانسون که صراحتا عربستان را عامل بی نظمی خاورمیانه خوانده موضع‌گیری کرده و گفته که معلوم نیست جانسون عربستان را به در هم‌آمیختگی و التقاط دینی متهم کرده یا ایران را. اما گاردین نوشته جانسون عربستان را به سوءاستفاده از اسلام متهم کرده است.

این خبرگزاری بریتانیایی همچنین از قول جانسون نوشت: در خاورمیانه سیاست‌مدارانی هستند که دین را در هم آمیخته‌اند و از آن سوءاستفاده می‌کنند و فرقه‌های متفاوت از یک دین به دنبال اهداف سیاسی خودشان در حرکت‌اند. این یکی از مهمترین مشکلات تمام منطقه خاورمیانه است.

رویترز در ادامه حمایت‌هایش از عربستان به تخریب شخصیت وزیر خارجه بریتانیا پرداخت و نوشت: شهردار سابق لندن که به اظهارات خنده‌دار و رفتارهای عجیب و غریب معروف است، یکی از حامیان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است.

این خبرگزاری نوشت: سخنگوی دفتر سیاست خارجی انگلیس در واکنش به این صحبت‌های وزیر خارجه گفته بریتانیا یکی از متحدان اصلی عربستان سعودی است و هر صحبتی بر ضد آنها اشتباه است.

او گفته همان‌طور که وزیر خارجه روز یکشنبه به صراحت عنوان کرد، عربستان یکی از متحدان بریتانیاست و ما از اقدامات آنها برای حفظ امنیت مرزها و مردمشان حمایت می‌کنیم. هر توصیه‌ای خلاف این اشتباه است و باعث تفسیر غلط از واقعیت می‌شود.

کد خبر : ۴۳۵۹۸۲