خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شورای نگهبان:

قوانین موجود در زمینه بررسی صلاحیت‌ها و تبلیغات انتخاباتی ناکارآمد است

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: در هر زمینه‌ای از جمله بررسی صلاحیت‌ها، تبلیغات و میزان هزینه‌کرد انتخاباتی قوانین موجود ناکارآمد هستند

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عباسعلی کدخدایی مراسم سیاست‌های کلی ناظر بر انتخابات با اشاره به بحث‌های انتخاباتی و مباحث حقوقی که این روزها همه به گونه‌ای درگیر آن هستند،‌ گفت: نظام انتخاباتی که الان داریم و قوانین موجود، حداقل‌ها را برای ما تامین می‌کنند. قوانینی مانند قانون تجارت، علیرغم اینکه قدیمی هستند و ایرادهای بسیار زیادی دارند، قابل تحمل هستند و به نوعی می‌توانند مسائل کشوری ما را حل و فصل کنند. اما در مورد مسائل سیاسی، قوانین باید سریعتر و با اقتضای مسائل روز تدوین و تهیه شود. ما در بخش انتخابات این کار را نکردیم. اصل قوانین مربوط به دهه ۶۰ است؛ به همراه یک سری از اصلاحات و یک قانون پیوندی که این قانون نه تنها هیچ مشکلی را حل نکرده گاها نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی افزود: شرط اول برای شرایط مطلوب، داشتن یک قانون خوب است. ما در بحث انتخابات قانون خوبی نداریم و در هر زمینه‌ای از جمله بررسی صلاحیت‌ها، تبلیغات و میزان هزینه‌کرد انتخاباتی قوانین موجود ناکارآمد هستند و همچنین علاوه بر وجود قانون خوب یک اجرای خوب هم نیازمندیم. یعنی اگر قانون خوب باشد، ولی خوب اجرا نشود، اثر منفی خواهد داشت. ما در بحث اجرا مشکلات بسیار زیادی داریم. در بحث اجرا باید مسئولان، مدیران و حتی خود مردم به این باور برسند که باید افراد قانونمند باشند متاسفانه در بحث قانونگذاری فعلی ما شاهد هستیم که انبوهی از قوانین وضع می‌شود که وجود آنها لازم نیست. به نظر بنده اگر قانون اول خوب اجرا می‌شد بسیاری از مشکلات قابل حل بود.

عباسعلی کدخدایی با اشاره به بیانات رهبری گفت: ایشان به مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتند که اشکالات قانون انتخابات بررسی شود. مجمع تشخیص هم این اشکالات را بررسی کرد و متن پیشنهادی را به رهبری اعلام کردند و ایشان هم متن نهایی را ابلاغ کردند. سیاست‌های کلی انتخابات می‌تواند نقشه راه باشد و به ما کمک کند که بسیاری از مشکلات را حل کنیم. مشکلاتی از قبیل تقسیم‌بندی حوزه‌های انتخاباتی، بحث نظارت بر میزان هزینه‌های انتخاباتی، از این قسم امور هستند.

وی افزود: ما هیچ‌گونه نظارت موثری در زمینه هزینه‌کردهای انتخاباتی نامزدها نداریم و تاکنون هم به این مسائل رسیدگی نشده اما گاها در بعضی از انتخابات‌ها با گزارش‌هایی که به ما می‌رسد، موضوعی را رسیدگی می‌کنیم که ممکن است باعث ایجاد شبهات و اختلافاتی باشد. در بحث صلاحیت‌ها هم همین‌طور است شورای نگهبان همیشه در این زمینه متهم است و وجود اعتراض‌ها در این خصوص امری طبیعی است. برای بررسی صلاحیت‌ نامزدها، مکانیزم اجرایی مناسبی وجود ندارد. اینکه می‌گویند بررسی صلاحیت فقط در ایران است، یک امر اشتباه است؛ به طور مثال در کشورهای اروپایی یا مثلا آمریکا افراد از جانب احزاب معرفی می‌شوند. احزابی که چندین سال از عمر آنها می‌گذرد و سابقه‌دار هستند. همین که احزاب این اشخاص را معرفی می‌کنند، به نوعی تایید صلاحیت آنهاست؛ زیرا یک حزب ریشه‌دار که به نظام آن کشور اعتقاد دارد و وفادار است، هیچ‌گاه فردی را که به این اصول پایبند نیست، معرفی نمی‌کند و اگر بعدها این نامزد از چارچوب‌های تعیین شده توسط نظام خارج شد، اولین گروهی که با آن مخالفت می‌کنند همان حزب است.

وی در ادامه گفت: اگر ما قوانین مطلوبی داشته باشیم، می‌توانیم بررسی صلاحیت نامزدها را با شفافیت بیشتری انجام دهیم. خیلی خوب است که یک سری شرایط و الزامات تعیین بشود که اشخاص برای نامزدی در انتخابات مختلف دارای آن شرایط باشند و شورای نگهبان آخرین مرحله از رسیدگی به صلاحیت افراد باشد. البته با وجود ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات توسط رهبری، گام جدی و مهمی در مسیر میل به قانون مطلوب برداشته شده است و امید است که مجلس شورای اسلامی به زودی در این باره عمل بکند تا ما شاهد این باشیم که در آینده انتخاباتی که برگزار می‌شود با مشکلات حداقلی مواجه شود.

کد خبر : ۴۳۶۴۴۴