خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در دهلی نو در گفت‌وگو با ایلنا:

چابهار را به کسی واگذار نکرده‌ایم/ بدهی‌های شرکت «اسار» هند به ایران هنوز پرداخت نشده است/تمدید تحریم‌ها تاثیری بر روابط دو کشور ندارد

در پی سفر وزیر خارجه کشورمان به دهلی نو برای شرکت در اجلاس قلب آسیا سفیر ایران در هندوستان در گفت‌وگو با ایلنا به بررسی دستاوردهای این سفر، وضعیت معوقه‌های طرف هندی به ایران و تاثیر احتمالی تمدید تحریم‌ها علیه ایران بر روابط دو جانبه دو کشور پرداخت.

غلام‌رضا انصاری سفیر ایران در هند در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در خصوص دستاوردهای سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان به دهلی نو اظهار داشت: سفر ظریف بیشتر حول محور مساله اجلاس قلب آسیا بود و ماهیت دو جانبه نداشت.

او با بیان اینکه ایران یکی از اعضای فعال این اجلاس است، گفت: موضوع اصلی این اجلاس  مساله افغانستان بود. ارزیابی ما این است که سفر وزیر خارجه موفق بوده و وزیر موفق شد نقطه نظرات ایران را در رابطه با بحث تروریسم در افغانستان و مسائل اقتصادی افغانستان،  پیشنهادات و فعالیت های ایران در جهت توسعه این کشور و بیان کارهایی که ما برای افغان‌های مقیم ایران چه در حوزه‌های آموزشی و چه در حوزه‌های اقتصادی و رسیدگی به اموراتشان انجام داده‌ایم منتقل کند.

انصاری به ملاقات‌های ظریف با اعضای شرکت کننده در اجلاس قلب آسیا نیز اشاره کرد و گفت: این ملاقات‌ها به ویژه با رییس‌جمهور افغانستان بسیار موثر بوده است. در جریان این ملاقات هماهنگی‌هایی در رابطه با همکاری‌های آینده ایران و افغانستان و همکاری‌های دو جانبه با هند صورت گرفت.

سفیر ایران در دهلی نو با تاکید بر اینکه این سفر موفق بوده و پیش‌بینی‌هایی که برای این سفر انجام گرفته بود حاصل شد، گفت:  ما و وزارت خارجه از این فرصت استفاده کردیم و نزدیک به 70 تن از تجار همراه وزیر در دهلی نشست اقتصادی ای با طرف های هندی داشتیم که مورد استقبال قرار گرفت.

او اضافه کرد: این اجلاس روز شنبه به میزبانی کنفدراسیون صنایع هند برگزار شد و تعداد قابل توجهی از تجار هندی در آن شرکت کردند. در این اجلاس وزیرخارجه، رییس اتاق بازرگانی ایران و رییس اتاق بازرگانی هند صحبت کردند . وزیرنفت هند هم در این اجلاس شرکت کرد. آنها تمایل زیادی برای توسعه همکاری های بین ایران و هند و سرمایه گذاری در ایران داشتند.

انصاری به نشست وزیر خارجه در جمع نخبگان هندی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از موسسات تحقیقاتی در هند این نشست را برگزار کرد که در این نشست نخبگان سیاسی و اجتماعی و وزرا و سفرای سابق هند و تعداد زیادی از سفرای دیگر کشورها در آن حضور داشتند. سخنرانی وزیر در این نشست با موضوع تروریسم بین المللی مورد استقبال قرار گرفت.

انصاری در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع دیدار دو جانبه ظریف با مشاور سیاست خارجی رییس جمهور پاکستان در حاشیه ضیافت شام ناراندرا مودی قبل از کنفرانس قلب آسیا و اینکه آیا مساله قرارداد پاکستان در این دیدار مورد بحث واقع شد یا نه؟ گفت: موضوع چابهار موجب تنش در روابط ایران و پاکستان نیست. ما چابهار را به کسی واگذار نکردیم که بخواهد ایجاد تنش کند. ما از همه کشورها حتی از خود پاکستان و چین و هر کشور دیگری که علاقه‌مند است دعوت کردیم که در این پروژه شرکت داشته باشد.

او ادامه داد: در نتیجه احساس ما این نیست که پاکستانی‌ها حساس شده یا ناراحت شده‌اند. این یک پروژه بزرگ اقتصادی برای وصل کردن آسیای میانه به دریای عمان است و از همه هم دعوت کردیم که در این پروژه شرکت داشته باشند در واقع پروژه چابهار علیه هیچ کسی نیست و همه می‌توانند در آن حضور داشته باشند.

انصاری با بیان اینکه طبیعتا یکی از بحث‌ها با طرف پاکستانی همین مساله قرارداد چابهار بوده خاطرنشان کرد: بحث دیگر رشد داعش در منطقه به ویژه در پاکستان و افغانستان بوده است. پاکستانی‌ها نگران رشد داعش در منطقه هستند؛ آنها تاکید دارند که به دنبال برقراری آرامش و ثبات در منطقه هستند. این مساله بین دوطرف بحث شد که محور آن هم مبارزه با تروریسم در منطقه بود.

سفیر ایران در دهلی در خصوص مساله بازگشایی شعبه‌ای از یک بانک هندی در تهران و اینکه آیا این اقدام تاثیری بر بازپرداخت معوقه‌های هند به ایران دارد یا خیر؟ گفت: بدهی‌های هند به ایران تقریبا همه پرداخت شده مبلغی که باقی مانده به شرکت «اسار» هند مربوط است که از طرف‌های تجاری خیلی خوب وزارت نفت و وزارتخانه‌های دیگر ما بوده و اینها در ارتباط با نحوه بازپرداخت ها به تفاهماتی رسیده‌اند . اینگونه که ما برداشت کردیم طرف‌های معوقه خودشان راضی اند . طلب های ما هم تقریبا همه پرداخت شده است.

او افزود: ما خواهان بازگشایی این بانک در ایران بودیم و آنها هم قرار بود یا در ایران دفتر بزنند یا شعب بانک را در ایران تاسیس کنند . طبیعتا اگر ما بتوانیم این اقدام را انجام دهیم به مبادلات تجاری بین ایران و هند خیلی کمک می‌کند و تسهیلات خوبی را ایجاد خواهد کرد.

سفیر کشورمان در هند در خصوص مساله برداشته شدن ویزا بین دو کشور و اینکه آیا در این سفر رایزنی هایی از سوی وزیر خارجه کشورمان برای این مساله صورت گرفته یا نه؟ گفت: این سفر یک سفر دوجانبه نبود و بحث برداشته شدن ویزا هم متعاقبا به عنوان یک موضوع دو جانبه مطرح نشد؛ البته آقای وزیر مشکلاتی نظیر مشکلات دانشجویان ، مشکل خانم کلباسی و طلب شرکت های ایرانی از هندی را با مقامات مختلف در رده‌های مختلف هند مطرح کردند و آنها هم برای هر سه مورد قول مساعد دادند که آن را حل کنند.

او در خصوص مساله سفر حسن روحانی به هند نیز تاکید کرد: سفر رییس جمهور اگر چنانچه آقای روحانی به آن علاقه مند باشند، طبیعتا باید از راه‌های دیگر و به شکل دیگری طرح شود. در این سفر به واسطه اینکه ماهیت دو جانبه نداشته و برای شرکت در اجلاس قلب آسیا بوده این مساله مورد طرح قرار نگرفته است.

انصاری با بیان اینکه من به عنوان سفیر علاقه‌مند هستم روابط هرچه بیشتر و در سطوح بالا بین دو کشور برقرار شود، گفت: این خود کمک بزرگی به روان شدن روابط دو کشور می‌کند. بنابراین آرزوی ما این است که این سفر در سطوح بالا صورت بگیرد.

سفیر ایران در دهلی در خصوص نظر طرف هندی در مورد تمدید قانون تحریم‌ها توسط مجلس سنای آمریکا گفت: این قانون در بیست سال اخیر بوده و چیز جدیدی نیست؛ از سویی ما فکر نمی‌کنیم تمدید این قانون با توجه به قوانین و پیش بینی‌هایی که در توافق برجام شده اثری در روابط تجاری ایران و هند داشته باشد.

او در خصوص واکنش طرف هندی نیز گفت: هندی‌ها یک ارزیابی دقیق غیر شعاری از این مساله دارند . مسائل در کشورما گاها به صورت رسانه‌ای و مطبوعاتی در می‌آید که با واقعیت ها متفاوت است؛ در هند چون این‌ها با واقعیت‌ها سر و کار دارند، طبیعا حساسیت هایشان هم مبتنی بر واقعیت است. واقعیت این است که این تحریم‌ها قبلا هم بوده و هیچ اثری بر روابط ما نداشته است.

انصاری افزود: بخش‌هایی از این تحریم ها که اثر گذار است پیش بینی های لازمش در برجام شده و بنابراین آن قسمت های ویژه‌اش پیش بینی شده که چه برخوردهایی باید با آن صورت بگیرد. تا به حال هیچ واکنشی از سوی طرف هندی شاهد نبودیم.

او در ارتباط با بخشی از صحبت‌های ظریف در خلال دیدارهایش با مقامات هند در خصوص آمادگی ایران برای میانجی‌گری میان هند و پاکستان در خصوص مساله کشمیر گفت: همان طور که آقای ظریف گفت ما در این زمینه پیش‌رو نیستیم. ما رابطه خوبی هم با پاکستان هم با هند  داریم، اگر چنانچه از طرف آنها مراجعه ای به ما شود ما از اینکه وارد صحنه شویم مشکل خاصی نخواهیم داشت.

سفیر ایران گفت: ایران با پاکستان و هند رابطه خوبی دارد و اگر به ما مراجعه کنند این شرط دوستی است که اگر کاری از دست ما ساخته است انجام دهیم اما اگر مراجعه هم نکنند برای ما اهمیتی ندارد.

او در پایان در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال مراجعه ای از سوی هر یک از این طرفین برای حل مناقشات کشمیر و میانجی گری ایران صورت گرفته یا نه؟ گفت: در این رابطه اطلاعی ندارم.

کد خبر : ۴۳۶۴۷۳