خبرگزاری کار ایران

رییس سابق سازمان انرژی اتمی؛

کشورهای اروپایی اجازه نابودی برجام را به ترامپ نمی‌دهند/باید توافق هسته‌ای را حفظ کنیم

رییس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: پیام اتحادیه اروپا قطعی است. برجام توافقی چند جانبه است و همه طرف‌ها باید از آن حمایت کنند. من فکر نمی‌کنم که اروپایی‌ها به آمریکا اجازه دهند که برجام را پاره کند.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه انگلیسی «گاردین»، هانس بلیکس رییس سابق آژانس انرژی اتمی در فروم بین‌المللی لوکزامبورگ با موضوع «جلوگیری از فجایع هسته‌ای» در لندن سخنرانی کرد  و در این سخنرانی گفت: در صورت پاره شدن برجام از سوی آمریکا فاجعه بزرگی برای جهان رخ خواهد داد .

او هشدار داد که دونالد ترامپ بعید است به توصیه‌هایی که از سوی دولت بریتانیا در خصوص برجام و فواید آن می‌شود، گوش دهد.

بلیکس در ارتباط با اظهارات اخیر ترزا می درباره ظرفیت خنثی شدن خطرات دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای با برجام گفت: بسیاری از بریتانیایی‌ها دوست دارند فکر کنند می‌شود ترامپ را متوجه این توصیه‌ها کرد ولی او نمی‌تواند افراد ذی‌نفوذی را که با او حرف می‌زنند، ببیند و به آنها توجه کند.

او گفت: من فکر می‌کنم ترامپ خیلی شخصیت بین‌المللی نیست و نمی‌توان کسی را که ممکن است در حرف زدن با او موثر باشد، معلوم کرد .

نخست وزیر بریتانیا هفته گذشته در سخنرانی خود بر اهمیت برجام تاکید کرد و گفت: ما باید این توافق را حفظ کنیم؛ چراکه در پی این توافق هسته‌ای، دسترسی ایران به سلاح اتمی خنثی شد.

بلیکس معتقد است که نشانه‌های داده شده از سوی اتحادیه اروپا قطعی است. این توافقی چندجانبه است و همه طرف‌ها باید از آن حمایت کنند. من فکر نمی‌کنم که اروپایی‌ها به آمریکا اجازه دهند که برجام را پاره کند.

او ادامه داد. از سوی دیگر آمریکایی‌ها باید بدانند که اگر به طور یک جانبه تصمیم بگیرند و تحریم‌ها را برگردانند، نمی‌توانند بقیه را در کنارشان داشته باشند. این خیلی آشفتگی است.

ولادیمیر دورکین دبیر برگزاری فروم لوکزامبوگ نیز به «گاردین» گفته ما باید امیدوار باشیم که دولت جدید آمریکا توانایی معکوس کردن تمایلات منفی و آغاز بحث‌ها و مذاکرات را داشته باشد و این شامل امنیت هسته‌ای نیز می‌شود. در ده سال گذشته فجایع هسته‌ای تضعیف نشده است در نتیجه این خجالت‌آور است که توافق هسته‌ای را از دست بدهیم و باید امیدوار باشیم که این دیالوگ‌ها ادامه داشته باشد.

 

 

کد خبر : ۴۳۶۸۲۶