خبرگزاری کار ایران

عمار حکیم در پاسخ به ایلنا:

کمک‌های مستشاری ایران به درخواست دولت عراق انجام می‌شود

رییس مجلس اعلای عراق گفت:‌ ایران تمام کمک‌هایش را بنا به درخواست دولت عراق انجام می‌دهد و هیچ اقدام خارج از چارچوب دولت عراق انجام نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای عراق و رهبر جریان تحالف در نشست خبری خود با خبرنگاران که صبح امروز در سفارتخانه این کشور در تهران برگزار شد، گفت: این سفر جزو سفرهای دوره‌ای ائتلاف ملی به کشورهای منطقه است تا این کشورها را در جریان آخرین تحولات عراق قرار دهیم. با توجه به جایگاه ویژه ایران در حمایت از دولت و ملت عراق بر خود دیدیم تا اولین سفرمان به ایران باشد. از دولت و ملت ایران و به ویژه امام خامنه‌ای بخاطر حمایت‌هایشان تشکر می‌کنم. 

بازپس‌گیری عراق باید توسط نیروهای عراقی صورت بگیرد

رییس مجلس اعلای عراق ادامه داد: پیشرفت‌های قابل توجهی در عراق به دست آمده است. پس از آنکه 40 درصد عراق به دست داعش افتاد، امروز جنگ سرنوشت‌سازی برای باز پس‌گیری خاک‌مان انجام می‌دهیم. ما بر وحدت، تمامیت ارضی و حاکمیت عراق تاکید می‌کنیم و می‌گوییم جنگ بازپس‌گیری خاک عراق به دست نیروهای عراق انجام شود و به این دلیل حاضر به پذیرش نیروهای نظامی کشورهایی که بدون اجازه وارد عراق می‌شوند و دیگر کشورها نیستیم. 

برای آزادسازی موصل راهبردی پیچیده‌ای را در پیش گرفته‌ایم

او با بیان اینکه بی‌تردید راهبرد ابقای ساکنان در مناطق خود و آزادسازی موصل راهبردی پیچیده است، اظهار داشت: از آنجایی که نمی‌خواستیم خروج یک میلیون نفر صورت گیرد، راهبردهای پیچیده‌ای را در پیش گرفتیم. با توجه به آنکه داعش از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند، پیشروی‌ها آرام ولی مستمر صورت می‌گیرد. 

طرح آشتی ملی را برای حل اختلافات ارائه کردیم 

رهبر جریان تحالف با بیان اینکه همسو با عملیات نظامی طرح آشتی ملی را برای حل اختلافات در سطح ملی ارایه کردیم، یادآور شد: در حالی که در یک دست سلاح داریم، در دست دیگر شاخه زیتون در دست گرفته و دست دوستی به دیگر شرکا دراز می‌کنیم تا به عراق آباد و آزاد برسیم.

طرح ما برای حل اختلاف برای عراقی آباد و آزاد است

حکیم با تاکید بر اینکه طرح حل و فصل ملی ما صرفا برای راضی کردن طرف‌های دیگر نیست، بلکه برای عراقی آزاد و آباد خواهد بود، تصریح کرد:‌ در این طرح جایی برای جنایتکاران که دستشان به خون مردم آلوده است، نیست. پس از تصویب قانون اخیر درباره بسیج مردمی عراق (حشد الشعبی) که توانست چارچوبی قانونی به طرح مدنظر مرجعیت که به دستور آیت الله سیستانی تشکیل شده بود، بدهد، آن را مبنای این طرح قرار دادیم. 

طرح حل مسائل در عراق را برای رهبری ایران تشریح کردیم

او با بیان اینکه در این سفر دوره‌ای منطقه‌ای سعی برای توضیح این طرح برای کشورهای منطقه داریم، خاطرنشان کرد: روز گذشته این طرح را برای آیت الله خامنه‌ای تشریح کردیم و ایشان آن را تایید کردند. در این دیدار راهبردها و مسایل مختلف عراق را اطلاع دادیم و ایشان تشکرشان را برای مراسم اربعین ابراز کردند و از آنجا که اقشار مختلف عراق درب خانه‌هایشان را برای زوار باز کردند، نسبت به این مسئله ابراز شگفتی کرده و تشکر کردند.

حکیم افزود: ائتلاف ملی عراق در دیگر دیدارهایش با مسئولان ایرانی آنها را در جریان مسایل عراق قرار می‌دهد.

همبستگی و وحدت ملی را عامل اصلی حفظ عراق می‌دانیم

رییس مجلس اعلای عراق در پاسخ به سوالی در مورد طرح تجزیه عراق به سه کشور یادآور شد: بی تردید ما به عنوان یک عراقی بر تمامیت ارضی و حاکمیت بر خاک خود تاکید داریم. از این‌رو همبستگی و وحدت ملی را عامل اصلی حفظ عراق می‌دانیم و طرح ما می‌تواند راهکار قابل اجرایی باشد.

اولویت مبارزه با داعش است

عمار حکیم در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره آخرین اقدامات انجام شده برای انجام اصلاحات سیاسی در عراق ابراز داشت: در مورد اصلاحات سیاسی آقای عبادی نقشه راهی را مطرح کردند و در شورای وزیران و پارلمان به تصویب رسید. این نقشه در فاز اجرایی است ولی از آنجایی که جنگ موصل در حال اجراست، اولویت مبارزه با داعش است. برنامه‌های ویژه‌ای در این نقشه وجود دارد که به شفافیت در مبارزه با فساد  کمک می‌کند.

ایران اقدامی خارج از چارچوب دولت عراق انجام نمی‌دهد

او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مورد ادعاهای عربستان مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی عراق گفت: ما به درک کاملی از این مساله رسیدیم که ایران تمام کمک‌هایش را بنا به درخواست دولت عراق انجام می‌دهد و هیچ اقدام خارج از چارچوب دولت عراق انجام نمی‌دهد.

عمار حکیم در مورد زمان برگزاری انتخابات شوراها بیان کرد: دلیل عقب افتادن انتخابات آن است که تمام جریان‌های عراقی در جنگ با داعش شرکت کرده‌اند برای همین انتخابات شهری به تعویق می‌افتد. تاکنون ائتلاف‌ها تشکیل نشده و تا قبل از زمان انتخابات مشخص می‌شود. اصرار داریم هماهنگی‌هایی صورت گیرد تا شاهد اختلاف نباشیم.

هرگونه حضور نیروهای خارجی را برای بازپس‌گیری خاک عراق رد کردیم

رییس مجلس اعلای عراق در مورد عملکرد آمریکا در مبارزه با تروریسم گفت: دولت و ملت عراق از ائتلاف جهانی مبارزه با تروریسم استقبال کرد ولی آن را محدود بر امور مستشاری، آموزشی و تسلیحاتی و... کرد. ما تاکید کردیم مردم عراق باید خاک و کشور خود را آزاد کنند و هرگونه حضور نیروهای نظامی خارجی را برای این کار رد کردیم.

ایران نقش مهمی در مبارزه با تروریسم در عراق ایفا کرده است

او با بیان اینکه ائتلاف جهانی در امور مستشاری و کمک هوایی به عراق کمک می‌کند، عنوان کرد: ایران نقش مهمی در مبارزه با تروریسم ایفا کرده و در دوره‌ای که دیگران به ما پشت کردند، کمک تسلیحاتی و مستشاری پررنگی با ما آغاز کرد و نقش پر رنگی در جنگ‌ها دارند. 

سعی می‌کنیم جریان صدر را به ائتلاف ملی بازگردانیم

عمار حکیم در پاسخ به سوالی درباره رایزنی‌ها با مقتدی صدر نیز گفت: جریان صدر از پایه‌های ملت عراق است که ارتباط خوبی با آنها داریم و سعی می‌کنیم تا به آنها را به ائتلاف ملی بازگردانیم. 

حشد الشعبی از یک طیف خاص مذهبی، فرقه‌ای و طایفه‌ای نیست

او درباره نقش حشد الشعبی برای مبارزه با تروریسم اظهار داشت: حشد الشعبی بی‌تردید تعداد زیادی از جوانان عراقی هستند که به ندای مرجعیت لبیک گفته و به جنگ رفتند. حشد الشعبی از یک طیف خاص مذهبی، فرقه‌ای و طایفه‌ای نیست و تمام آحاد عراق را شمال می‌شود. تیپ‌های مختلفی از مسیحیان، ایزدی‌ها و اهل سنت در حشد الشعبی داریم.

رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق اضافه کرد: حشد الشعبی در دوره‌ای که ارتش عراق دچار شکست روحی شده بود در بازگشت غرور به آنها نقش ایفا کرد و امروز از شاخص‌های مهم دفاعی عراق محسوب می‌شود. 

تکیه به دیگران نمی‌تواند امنیتی ایجاد کند

عمار حکیم درباره حضور ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در شورای همکاری خلیج فارس و سخنان او هم تصریح کرد: ما گفت‌وگو میان کشورهای منطقه را مهم و ضروری می‌دانیم و معتقدیم که تکیه کردن به دیگران نمی‌تواند امنیتی را ایجاد کند.

عراق بر گفت‌وگوهای صریح و جدی میان کشورهای منطقه تاکید دارد

او با بیان اینکه عراق همواره خواستار گفت‌وگوهای صریح و جدی میان کشورهای منطقه برای حل مسائل است، خاطرنشان کرد: پایتخت‌های مهم منطقه مانند تهران، ریاض، آنکارا و قاهره و همچنین سایر پایتخت‌های دیگر کشورهای منطقه باید جزوی از این ساختارها برای حل مسائل فی‌مابین باشند.

رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در پاسخ به سوالی درباره توصیه رهبر انقلاب مبنی بر عدم اعتماد به آمریکا هم تصریح کرد: آیت‌الله خامنه‌ای علاوه بر اینکه در یک جایگاه عالی سیاسی قرار دارند، جایگاه بالایی را هم از لحاظ مذهبی در جهان اسلام دارند. ایشان نقطه ولی فقیه هستند و سخنانشان را با حساسیت خاصی مورد توجه قرار می‌دهیم.

عمار حکیم ادامه داد: ایشان در دهه‌های گذشته تجارب بسیاری داشته و در دیدار ما از تجارب خویش و تعامل آمریکا با ایران سخن گفتند. این سخنان ما را برمی‌دارد تا بر وحدت و تمامیت عرضی و حاکمیت ملی در عراق به صورت جدی‌تری تاکید کنیم.

کد خبر : ۴۳۷۱۵۹