خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبرداد:

کاهش چشم‌گیر قاچاق سوخت در دولت یازدهم/ افزایش ۱۰ برابری پرونده‌های کلان قاچاق و رشد ۱۰۰ درصدی درآمدهای گمرگی

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به احیای حق‌الکشف قاچاق کالا و ارز، از کاهش چشم‌گیر قاچاق سوخت در دولت یازدهم خبر داد و با تاکید بر افزایش ۱۰ برابری پرونده‌های کلان قاچاق و رشد ۱۰۰ درصدی درآمدهای گمرگی، گفت: از سال ۹۲ تا پایان سال گذشته، قاچاق سوخت از ۷ میلیارد دلار به ۹۰۰ میلیون دلار کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قاسم خورشیدی در نشست هم‌اندیشی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با خبرنگاران پارلمانی، با استقبال از تصویب طرح تحقیق و تفحص از ستاد قاچاق کالا و ارز، با اشاره به دلائل تاخیر ۵ساله در اجرایی شدن لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: آیین‌نامه‌های قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در مجلس هشتم به تصویب رسیده بود، ابلاغ شده و آخرین آیین‌نامه نیز شهریورماه سال جاری در هیات دولت به تصویب رسیده و ابلاغ شده است.

او همچنین با اشاره به علل ارائه لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد: هنگامی که از اجرای هر قانونی مدت زیادی بگذرد، ایراداتش مشخص می‌شود و به همین دلیل، لایحه‌ای برای اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به مجلس نهم، و پس از آن مجلس دهم تقدیم شده است.

احیای حق‌الکشف قاچاق کالا و ارز

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درخصوص ایرادات قانون فعلی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: مهمترین اشکال مربوط به اعتبارات پایین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که مجموعاً ۲۰ میلیارد تومان اعتبارات برای این کار به ستاد اختصاص یافته و حق الکشف نیز ملغی شده است.

خورشیدی در ادامه خاطرنشان کرد: در لایحه جدید تلاش شد حق‌الکشف احیاء شود و اعتبارات ستاد نیز افزایش یابد.

رشد  ۱۰۰ درصدی درآمدهای گمرگی 

او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که چرا باوجود رشد آمارها درخصوص مبارزه و کشف کالاهای قاچاق، درآمدهای گمرکی ستاد مبارزه با قاچاق کالا افزایش نیافته، یادآور شد: درآمدهای گمرکی ما در دو سال گذشته روندی رو به رشد داشته و از ۷ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۱۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۴ رسیده است که به عبارتی ۱۰۰ درصد رشد داشته که نشان‌دهنده کاهش قاچاق است.

کاهش چشم‌گیر قاچاق سوخت در دولت یازدهم

خورشیدی درخصوص قاچاق سوخت با بیان این‌که در سال ۹۲ میزان ۷ میلیارد دلار قاچاق سوخت داشتیم، اعلام کرد: در آن زمان ما در سواحل و مرزها با قاچاقچیان درگیر بودیم اما با استفاده از سامانه کارت سوخت و سهمیه‌بندی سوخت، نظام توزیع ساخت متحول شد و قاچاق سوخت به حدود ۹۰۰ میلیون دلار کاهش یافت.

او اضافه کرد: در سال ۹۲ روزانه ۲۴۷ میلیون لیتر سوخت توزیع می شد که براین اساس دولت ۱۰۹ هزار میلیارد تومان یارانه می‌پرداخت. در سال ۹۴ درنتیجه اصلاح نظام سهمیه‌بندی سوخت روزانه ۱۹۶ میلیون لیتر سوخت توزیع شد که نشان‌دهنده کاهش ۵۰ میلیون لیتری توزیع سوخت در روز است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: بر اساس این گزارش روزانه بیش از ۹ میلیو و ۳۰۰ هزار لیتر صرفه جویی در حمل و نقل دیزلی اتفاق افتاده که قطعاً پیش از این، قاچاق می شده است.

افزایش ۱۰ برابری پرونده‌های کلان قاچاق

او با تاکید بر اینکه باید تمرکز ستاد بر مبارزه با قاچاق سازمان یافته و کلان سوخت باشد، گفت: بر اساس گزارش سازمان تعزیرات حکومتی، حجم پرونده‌های کلان و سازمان‌یافته قاچاق در ۸ ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته به ۱۰ برابر افزایش یافته است.

خورشیدی در پایان تصریح کرد: بر این اساس در ۸ ماهه سال گذشته ۱۷۹ فقره پرونده تشکیل شده بود که در ۸ ماهه سال جاری به ۱۴۴۲ پرونده افزایش یافت.**آمار ستاد مبارزه با قاچاق تنها آمار رسمی مقبول

نحوه احصاء آمار قاچاق کالا و ارز

به گزارش ایلنا، سیدکمال الدین سیدریحانی نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: بسیاری از آمارها که از حوزه های دیگر در مورد قاچاق کالا ارائه می شود مورد قبول ما نیست تنها آمار مربوط به قاچاق کالا و ارز که مورد قبول است آمار این ستاد است.

سرپرست اداره‌کل آمار و اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین خاطرنشان کرد: حجم قاچاق کالا و ارز از ۲۵ میلیارد دلار در سال ۹۲ به ۱۵.۵میلیارد دلار در سال ۹۵ رسیده است، یعنی رقم حجم قاچاق کالا در سال ۹۳ به ۱۹.۸ میلیارد دلار و در سال ۹۴ به ۱۵.۵ میلیارد دلار بوده است.

ریحانی با تاکید بر این‌که عمده کالاهایی که در حال قاچاق است را کالاهایی همچون پوشاک و لوازم خانگی دربر می‌گیرند، در ادامه توضیحات خود درباره نحوه تهیه آمار قاچاق کالا و ارز در این ستاد، یادآور شد: برای برآورد این میزان حجم قاچاق از روش شکاف عرضه و تقاضا استفاه می‌کنیم که این روش یکی از روش‌های برآورد این موضوع است.

کد خبر : ۴۳۷۳۲۹