خبرگزاری کار ایران

مولاوردی:

زنان ایرانی برای پیشرفت سیاسی با موانع متعددی مواجه هستند

معاون رییس جمهور گفت:‌ نتیجه توسعه سیاسی مشارکت زنان، توسعه سیاسی در کشور خواهد بود که در تحقق اهداف دولت یازدهم در حوزه مشارکت سیاسی تاثیر گذار است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، شهیندخت مولاوردی در نشست هم اندیشی زنان فعال و نخبه سیاسی که از صبح امروز در وزارت کشور در حال برگزاری است، گفت: امیدواریم این نشست منشأ همدلی، همزبانی و هم‌افزایی برای رسیدن به راهکارهای توسعه سیاسی و مشارکت زنان در کشور باشد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: نتیجه توسعه سیاسی مشارکت زنان، توسعه سیاسی در کشور خواهد بود که در تحقق اهداف دولت یازدهم در حوزه مشارکت سیاسی تاثیر گذار است.

او با اشاره به شعارهای دولت یازدهم گفت: یادمان نرفته که یکی از شعارهای کلیدی رییس جمهور آرامش در سیاست، آسایش در اقتصاد و امنیت در فرهنگ بود که برای رسیدن به آرامش در سیاست نیازمند مقدماتی بودیم که به نظر می‌رسد با تثبیتی که در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی به وجود آمد اکنون شرایط مهیا شده که سایر برنامه‌های دولت در سیاست داخلی در دستور کار قرار گیرد و به آن بپردازد.

مولاوردی با اشاره به محور بحث مشارکت سیاسی و توسعه سیاسی بیان کرد: الزامات هم اندیشی به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم می‌شود و زنان ایران مانند تمام زنان دنیا به رغم محدودیت‌ها هنوز در پیشرفت سیاسی با موانع مواجهند و صدایشان شنیده نشده است و در دموکراتیزه ترین نهادها هم شاهد این وضعیت هستیم.

مولاوردی با بیان اینکه در دهه‌های اخیر پیشرفت‌هایی را مشاهده می‌کنیم که امیدوارکننده است، افزود: پیشرفت‌هایی در حوزه اقتصاد و اجتماع مشاهده می‌شود اما محور ما حوزه سیاست و حضور در مناصب قدرت و تصمیم‌گیری است که سال‌ها به عنوان حوزه بحرانی در زندگی زنان ترسیم شده است و حضور پررنگ زنان در عرصه‌های کلیدی و حساس برابر بسیاری از تبعیضات قرار می‌گیرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت:‌ تبعیضات منجر می‌شود که دسترسی نابرابر به فرصت آموزشی حرفه‌ای و دسترسی نابرابر منابع توسعه‌ و امکانات نابرابر را شاهد باشیم.

مولاوردی با اشاره به پیشرفت‌هایی که در دو دهه اخیر در برخی کشور‌ها حاصل شده است، گفت: این بیانگر این است که پیشرفت به خودی خود به وجود نیامده بلکه نیازمند برنامه‌ریزی و ابتکارات بنیادی مورد توجه قرار گرفته است و سهمیه‌بندی‌ها و بسیج پایدار نیرو‌ها و تصمیمات هدفمندی که برای بهبود توازن کار و زندگی زنان در نظر گرفته شده حائز اهمیت است.

او با تاکید بر اینکه الگوی سنتی احزاب و ساختار دولتی ما نتوانسته توازن را بین کار و زندگی زنان به وجود آورد، گفت: مشکل اصلی زنانی که تمایل به فعالیت سیاسی و کار سیاسی دارند، بحث زمانی است و هزینه‌هایی که باید در این زمینه بپردازند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: اولین الزام درونی کشور را تاکیدات و تاییدات معمار انقلاب اسلامی در قول و عمل بیان می‌کنند که صراحتاً فرمودند زنان باید در مقدرات اساسی کشور دخالت کنند.

او با اشاره به برنامه توسعه در کشور افزود: از الزامات درونی دیگر بعد سیاست‌های کلی برنامه توسعه‌ای کشور است و در سند چشم‌انداز توسعه به نظر می‌رسد بدون مشارکت زنان به عنوان نیمی از سرمایه کشور ما نمی‌توانیم در تحقق کامل این سیاست‌های کلی و اهداف مندرج موفقیت کاملی به دست آوریم.

مولاوردی با تاکید بر افزایش دانش‌آموختگی زنان تصریح کرد: شاهد افزایش دانش‌آموختگی زنان در جامعه هستیم که هنوز تناسب لازم را با حضورشان در مناطق قدرت و تصمیم‌گیری پیدا نکرده‌اند و این رابطه دو سویه توسعه‌یافتگی و مشارکت زنان وجود دارد که امری ثابت شده است.

معاون رییس جمهور در امور زنان با اشاره به ثروت انسانی گفت: امروزه ثروت انسانی جزو شاخص توسعه به حساب می‌آید که از ثروت‌های مادی برتری دارد و بدون استفاده گذاشتن ثروت انسانی را از بین می‌برد و مشارکت روز افزون زنان در روند توسعه موجب گسترش و تعمیق توسعه‌یافتگی می‌شود.

او بیان کرد: تعهدات بین‌المللی که وجود دارد از الزامات بیرونی توسعه‌یافتگی سیاسی است و ما نمی‌توانیم به آن بی‌توجه باشیم. سند توسعه پایدار نمونه بارز آن است که در آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد که به خلع جنسی و شکاف جنسیتی مربوط می‌شد، ایران از بین ۱۴۴ کشور، رتبه ۱۳۷ را به دست آورد.

معاون رییس‌جمهور افزود: در ارائه آمار و اطلاعات با مشکل روبرو هستیم؛ لذا گزارشی که ارائه می‌شود متناسب با وضعیت موجود در جامعه ما نیست و فاصله بسیار زیادی وجود دارد و اگر در آمار‌ها نقاط استاندارد را ارائه دهیم، رتبه‌های اقتصادی می‌تواند تغییر فاحشی داشته باشد و این شاخص‌ها به تناسب حضور درصد زنان در مجلس، وزارتخانه‌ها و داشتن سنوات مهم اجرایی مانند رئیس‌جمهور مدنظر قرار می‌گیرد.

مولاوردی گفت: در سند توسعه پایدار تعهداتی را بر عهده گرفته‌ایم که در ایران با عنوان عدالت جنسی و توانمندی زنان در حال پیگیری هستیم و یکی از شاخص‌های توانمندی زنان توانمندی سیاسی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

مولاوردی با اشاره به تشکیل کمیته زنان در خانه احزاب گفت: اکنون لایحه جامع انتخابات در حال بررسی  در کمیسیون سیاسی دولت است و در آنجا نیز ورود کردیم تا بتوانیم مباحث مورد نظر خود را وارد کنیم.

او افزود: روند روبه رشد عضویت زنان در رهبری احزاب و شوراهای مرکزی را شاهد هستیم که اتفاق جدید و امیدوارکننده‌ای است لذا احزاب نقش بسیار جدی در کادر سازی و تربیت مدیران آینده دارند.

مشاور رئیس جمهور گفت: متاسفانه حضور کمرنگ زنان را در احزاب داریم که البته با واقعیتی مواجه هستیم که آن هم این است که احزاب به طور کلی در فرآیند قدرت حضور کمرنگ دارند. این دلایل عدیده‌ای دارد و احزاب هنوز نتوانستند نقش خود را به طریق اعلی ایفا کنند.

مولاوردی بیان کرد: مجموعاً با وضعیتی مواجه هستیم که سقف‌های شیشه‌ای و حصارهای شیشه‌ای مانع تحرک شغلی و مدیریتی شده است و کف‌های چسبنده که با اعتماد به نفس پایین ایجاد می‌شود، اجازه تحرک و فعالیت را به زنان کمتر می‌دهد.

کد خبر : ۴۳۷۵۲۸