خبرگزاری کار ایران

در صحن علنی؛

نماینده سیرجان از پاسخ زنگنه قانع شد

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس از توضیحات وزیر نفت به شرط حل مشکل گازرسانی تا دی ماه سال جاری قانع شد.

به گزارش ایلنا، شهباز حسن‌پور بیگلری در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۳ آذرماه) مجلس شورای اسلامی با قول وزیر نفت در خصوص رفع مشکل گازرسانی در حوزه‌های انتخابیه تا آخر دی ماه از توضیحات وزیر برای هر دو سوالش قانع شد.

اسداله قره خانی با اشاره به اجرای ماده ۲۰۹ آیین نامه داخلی مجس و در پاسخ به نامه شماره ۲۰۳۱۶/۹۷ مورخ ۲/۴/۱۳۹۵ هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی، گزارشی از سوال حسن‌پور از وزیر نفت را ارائه کرد و گفت: سوال فوق در جلسه تاریخ ۷/۶/۱۳۹۵ این کمیسیون با حضور زنگنه وزیر نفت مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه حسن‌پور نماینده سوال کننده، سوال خود را بدین شرح مطرح نمودند؛ بند «ی» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور مقرر می‌دارد؛ وزارت نفت موظف است از طریق شرکت‌های دولتی تابعه ذیربط معادل ارزش ریالی دو میلیون تن قیر رایگان تا سقف ۲۴ هزار میلیارد ریال در اختیار وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و وزارت آموزش و پرورش قرار دهد. اما در سال گذشته کمتر از ۵۰ درصد این حکم اجرا شده است، چرا وزارت نفت به تکلیف قانونی خویش در این خصوص عمل نمی‌کند؟

وی ادامه داد: مهندس زنگنه وزیر نفت در پاسخ ابراز داشتند؛ قیر موجود در کشور توسط شرکت‌های خصوصی تولید می‌شود و وزارت نفت قیری در اختیار ندارد که بخواهد آن را به صورت رایگان در اختیار دستگاه‌های مذکور قرار دهد و برای اجرای این حکم قانونی لازم است منابع مورد نیاز آن در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قرار گیرد اما در سال گذشته تنها حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال در اختیار این شرکت قرار گرفته و مابقی آن به عنوان یارانه به حساب خزانه رفته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: زنگنه همچنین متذکر شد که تغییر در ارقام و ردیف‌های بودجه نیز نیاز به تأیید سازمان برنامه و بودجه دارد و چنانچه وزارت نفت رقمی مازاد بر ارقام مشخص شده در بودجه برای این امر هزینه کند، باید پاسخگوی دیوان محاسبات و بازرسی مجامع باشیم.

قره خانی عنوان کرد: در پایان حسن‌پور، نماینده سوال کننده اعلام کردند پاسخ‌های وزیر را قانع کننده نمی‌داند، از این رو کمیسیون انرژی مستند به ماده ۲۰۹ آیین نامه داخلی قلمرو سوال را ملی تشخیص داد.

سخنگوی کمیسیون انرژی به سوال بعدی نماینده مردم سیرجان و بردسیر از وزیر نفت اشاره کرد و گفت: سوال فوق در جلسه تاریخ ۷/۶/۱۳۹۵ این کمیسیون با حضور مهندس زنگنه وزیر نفت مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این جلسه شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده سوال کننده سوال خویش را بدین شرح مطرح کرد. اصل ۴۴ قانون اساسی که بیانگر چگونگی ارکان و پایه‌های اقتصاد کشور می‌باشد در چند سال اخیر و در پی فرامین مقام معظم رهبری مورد توجه خاص قرار گرفته چنانکه در دوره نهم مجلس شورای اسلامی کمیسیون خاصی با همین عنوان تشکیل و پیگیر اجرای اصل مربوطه قرار گرفت. لیکن متاسفانه وزارت نفت در اجرای بند ۵ ماده ۶ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی قصور و کوتاهی می‌نماید.

قره خانی به جواب زنگنه اشاره کرد و توضیح داد: وزیر در پاسخ ابراز داشت مطابق بند ۵ ماده ۶ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، کلیه شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه و وابسته بنگاه‌های اقتصادی دستگاه‌های اجرایی مکلفند به منظور شفافیت و رقابت، اطلاعات مالی خود شامل؛ لیست مدیران و اعضای هیأت مدیره و ترازنامه صورت سود و زیان خود را به سازمان بورس اعلام نماید.

وی اظهار داشت: زنگنه همچنین گفت که این موضوع به صندوق‌های بازنشستگی و رفاه کارکنان صنعت نفت ابلاغ گردیده و صندوق نیز موضوع را به شرکت سرمایه گذاری صندوق‌ها ابلاغ کرده است. البته سهام شرکت سرمایه گذاری صندوق‌ها در بورس بوده و اطلاعات کامل خود و تلفیق شرکت‌های تابعه آن در بورس موجود است. لازم به ذکر است به صورت مجزا به شرکت‌های تابعه نیز ابلاغ شده است که اطلاعات خود را از طریق مدیریت سرمایه شرکت سرمایه گذاری صندوق‌های بازنشستگی به بورس اعلام نمایند که بخشی از شرکت‌ها اقدام و بخش دیگری از شرکت‌ها مراتب اعلام به بورس را در دست اقدام دارند.

سخنگوی کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حسن‌پور از پاسخ‌های وزیر قانع نشده از این روکمیسیون انرژی مستند به ماده ۲۰۹ آیین نامه داخلی قلمرو سوال را ملی تشخیص داد.

لازم به ذکر است که نماینده مردم بردسیر و سیرجان دو سوال مجزا از بیژن زنگنه داشت که دو سوال را در قالب یک سوال در صحن علنی مطرح کرد.

کد خبر : ۴۳۷۶۵۹