خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در نطق پیش از دستور؛

دلیل سیاست‌های مزورانه غرب شکست آن‌ها در سوریه، عراق، لیبی و یمن است

رییس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز مجلس ضمن تبریک آزادسازی حلب و با اعلام حمایت از پیروزی‌های اخیر سوریه و عراق در نبرد با تروریست‌ها، گفت: رجزخوانی سیاسی این روزها در مورد برخی مقامات آمریکایی و انگلیسی در منطقه و گزافه‌گویی‌های آنان دو هدف را دنبال کرده و می‌کند. یکی اینکه با تولید هراس دروغین بازار مکاره سلاح خود را رونق بخشند و دیگر سرپوشی بر رفتارهای ماجراجویانه خود در منطقه بگذارند و اذهان را به سمت دیگری منحرف کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، علی لاریجانی در ابتدای نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در نطق پیش از دستور خود اعلام کرد: نظام سیاسی پیامبر بر اخلاق استوار شده و بر هم سرنوشتی مسلمان تاکید دارد. پیامبر در مبانی خود آبادانی یک کشور و ترقی و رشد امت را در گرو حکمت و دانش قرار داد .

او خاطرنشان کرد: در نظام سیاسی پیامبر موضوع برنامه‌ریزی اهمیت دارد، چنانچه ترس و خوف خود را از بی‌برنامگی مسلمان و امت علنی می‌کند.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس توفیقات ملت سوریه و عراق را در نبرد با قدرت‌های شرآفرین تبریک گفته و حمایت ملت بزرگ ایران را در رهایی نهایی آنان اعلام می‌کنم. البته هوشیاری بین مسلمانان از درجه خوبی برخوردار است و قدرت تحلیل مکر آنان را دارند و این پتانسیل پراهمیت این‌بار آنان را در چالش غرب آسیا زمین‌گیر خواهد کرد.

او اظهار کرد: در نظام سیاسی پیامبر (ص) دو سیاست حاکم بود؛ یکی محدود بودن دولت و دیگری آزاد بودن ملت، درست عکس شرایط امروز جهان که دولت‌ها تا می‌توانند برای خود در حوزه‌های اقتصاد، سیاست و امنیت آزادی خلق می‌کنند و حوزه عمل ملت را محدود می‌کنند. متأسفانه این وضع بین کشورهای اسلامی به بدترین شکل درآمده است. پیامبر (ص) نظامی ایجاد کرد که به نقل علی (ع) وقتی مرد یهودی طلب خود را از پیامبر (ص) درخواست کرد و پیامبر معذور بود بر حسب نظر مرد یهودی یک روز در کنار او ماند و علیرغم عصبانیت اطرافیان نزد او نماز خواند و استراحت کرد و به اصحاب معترض خود گفت خدا مرا نفرستاد که به کسی ظلم کنم، خواه اهل ذمه باشد یا نباشد.

لاریجانی ادامه داد: پیامبر (ص) نظام سیاسی را بر اخلاق پایه‌گذاری کرد. در واقع بخش مهمی از رشد مسلمانان را در نظام سیاسی متکی بر اخلاق میسر می‌دانست و فرمود خوشرفتاری و مدارا با مردم نیمی از ایمان است و نرمش با آنان نیمی از زندگی است. از منظر پیامبر (ص)‌ در مقابل این مسیر همبستگی ملی مبتنی بر ایمان و اخلاق نظامی گرگ‌وش مبتنی بر سودانگاری است که فرمود روزگاری بیاید که مردمش گرگ هستند و آنکه گرگ نباشد گرگ‌ها او را می‌درند.

او اضافه کرد: وقتی معیارهای زیست اجتماعی بشر از تکیه بر اخلاق فاصله بگیرد و تلقی ماکیاولی در سیاست و اجتماع حسن تدبیر تلقی شود پیش‌بینی پیامبر محقق می‌گردد که متأسفانه جهان امروز تا حد زیادی چنین الگویی را دنبال کرده است. برای اهداف دنیوی جنگ‌افروزی می‌کنند، برای اهداف پست قدرت‌طلبانه تروریسم ایجاد می‌کنند و آن را به جان مسلمانان می‌اندازند. آیا این همان مدرسه گرگ‌ها نیست که پیامبر روزگاری را به آن صفت پیش‌بینی کرد؟

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با پررویی اموال مسلمانان و انرژی آنان را چپاول می‌کنند. با ایجاد فضای دروغین رعب و هراس منابع نصفه و نیمه آنان را به فروش سلاح‌های خود اختصاص می‌دهند. رجزخوانی سیاسی این روزها در مورد برخی مقامات آمریکایی و انگلیسی در منطقه و گزافه‌گویی‌های آنان دو هدف را دنبال کرده و می‌کند. یکی اینکه با تولید هراس دروغین بازار مکاره سلاح خود را رونق بخشند و دیگر سرپوشی بر رفتارهای ماجراجویانه خود در منطقه بگذارند و اذهان را به سمت دیگری منحرف کنند.

او خاطرنشان کرد: دلیل این رفتارها این است که سیاست‌های مزورانه آنان در چند سال اخیر در سوریه، عراق، لیبی و یمن به بن‌بست رسید و توفیقات فرزندان رشید منطقه تروریست‌های مزدور آنان را مستمراً به عقب‌نشینی واداشت به طوری که حلب شهر مهم سوریه هم از لوث تروریست‌ها پاک گردید و ان‌شاءالله موصل نیز آزاد می‌گردد و این فضا برای آنان خفه‌کننده است لذا باید مسیر جدید کشمکش در منطقه را باز کنند.

لاریجانی در بخش دیگری از نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی صبح امروز مجلس با تبریک ایام میلاد پیامبر اسلام(ص) و امام صادق (ع)، ‌اظهار کرد: اگر مسلمانان کلام پیامبر (ص) درباره یکرنگی مسلمانان با یکدیگر و این‌که مسلمانان در برابر دیگران قدرتی واحد هستند را مبنای زندگی و مراودات خود قرار می‌دادند به تعبیر حضرت امام (ره) بزرگترین قدرت دنیا می‌شدند. بزرگترین معجزه عالم در حرکت عظیمی بود که رسول‌الله ظرف 23 سال به وجود آورد و نظام بی‌نظیری در تربیت فردی و اجتماعی ساماندهی نمود تا زمانی که این منهج در بین مسلمانان حتی با تغییراتی رایج بود پیشرفت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی چشمگیری داشتند و با عزتمندی زندگی می‌کردند.

او تصریح کرد: نظام تربیتی پیامبر (ص) بر عقلانیت و حکمت استوار بود. ایشان می‌فرمود خداوند چیزی باارزش‌تر از عقل در میان بندگان تقسیم نکرد. از این‌رو خواب خردمند برتر از بیداری جاهل است و مهم‌تر آن‌که آبادانی یک کشور و ترقی و رشد یک امت را در گرو حکمت و دانش قرار داد. در واقع در نظام تربیتی رسول‌الله اصلاح‌گری، توسعه و رشد فردی و اجتماعی واقعی جز بر دانش و حکمت ممکن نیست. انسانی رستگار است که خردمند باشد و جامعه‌ای به معنی واقعی توسعه می‌یابد که بر حکمت استوار باشد.

او یادآورشد: پیامبر(ص) در بیانی نورانی این نوید را داده است که سنت الهی برای روزی انسان‌ها در برنامه‌ریزی درست قرار داده شده است و فرمودند هر کس برای گذران زندگی خویش به درستی برنامه‌ریزی کند خداوند به او روزی می‌دهد. در نظام تربیتی و سلوک سیاسی پیامبر (ص) آنقدر برنامه‌ریزی درست مبتنی بر حکمت اهمیت دارد که ترس و خوف خود را صرفاً در بی‌برنامگی و سوءتدبیر مسلمانان علنی نموده است.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر در نظام تربیتی رسول‌الله طراحی نظریه هم‌سرنوشتی امت بود به طوری که حکومت پیامبر (ص) مردمی‌ترین و آزادترین حکومت تاریخ محسوب می‌شد. پیامبر (ص)‌ مبنای حکمرانی خویش را بر اصل «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» قرار داد.

کد خبر : ۴۳۷۸۸۳