خبرگزاری کار ایران

گرجی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

منشور حقوق شهروندی نباید جنبه نمادین داشته باشد/ رییس جمهور وعده‌های انتخاباتی خود را فراموش نکرده است

یک استاد دانشگاه تاکید کرد: منشور حقوق شهروندی تلاش دولت تدبیر امید برای احقاق آرمان‌ها و اهدافی است که وی در ایام تبلیغات ریاست جمهوری وعده آن‌ها را داده بود و این به این معنا است که رییس جمهور به وعده‌های انتخاباتی خود پایبند است و آن‌ها را فراموش نکرده است

علی گرجی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا با اشاره به رونمایی از حقوق شهروندی در روزهای آینده توسط دولت دولت، گفت: اینکه رییس جمهور محبوب و حقوقدان ما قصد دارد از منشور حقوق شهروندی رونمایی کند، بسیار عمل پسندیده‌ای است و انتظاری جز این هم از ایشان نبود. در حقیقت منشور حقوق شهروندی تلاش دولت تدبیر امید برای احقاق آرمان‌ها و اهدافی است که وی در ایام تبلیغات ریاست جمهوری وعده آن‌ها را داده بود و این به این معنا است که رییس جمهور به وعده‌های انتخاباتی خود پایبند است و آن‌ها را فراموش نکرده است و در حد مقدور و مقتضی دولت سعی دارد بر وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند.

این استاد دانشگاه با اشاره به برجام و صرف بیشتر توان دولت به این موضوع گفت: دولت در ابتدای کار خود به شدت درگیر عادی سازی مناسبات خود با دیگر کشور‌ها بوده است و در تلاش بود که زمینه توسعه کشور را در حوزه اقتصادی با ایجاد آرامش و داشتن مناسبات حسنه با دیگر کشور‌ها مهیا کند. چنین فضایی طبیعتا جای چنین مسائلی نبود. اما امروز که مساله برجام تا حدی به سرانجام رسیده است و هرچند که با چالش‌هایی هم روبرو است، از رییس جمهور انتظار می‌رود که توجه بیشتری به اینگونه مسائل بکند و از جمله این انتظار‌ها اجرای تکلیفی است که به موجب اصل ۱۱۳قانون اساسی بر دوش وی گذاشته شده است که‌‌ همان پاسداشت قانون اساسی و اجرای آن است. باید در چابوب قانون اساسی و تفاسیر شورای نگهبان اقدامات مناسبی را در زمینه نظارت بر قانون اساسی انجام دهد.

وی افزود: نمی‌دانیم منشور حقوق شهروندی از چه جایگاهی برخوردار است. آیا صرفا یک منشور آرمانی و راهبردی و غیرالزام اور است یا در غالب قوانین و مقررات الزام آور تصویب می‌شود. البته ما پیش بینی می‌کنیم که این منشور جنبه نمادین داشته باشد. اما‌ای کاش تمام قوای سیاسی کشور در تدوین این منشور نقش داشتند تا این منشور، منشور حقوق شهروندی باشد که نظام جمهوری اسلامی ایران آن را تصویب کرده است نه اینکه فقط منشوری باشد که دولت آن را ارائه کرده است و اینگونه شاید محجور واقع شود.

گرجی با اشاره به جایگاه قانونی که این منشور می‌تواند داشته باشد، گفت: این گام مبارکی است که دولت تدبیر امید در زمینه دفاع از حقوق شهروندی برداشته و آرزو می‌کنیم که فقط یک گام اخلاقی و سیاسی نباشد و وارد حوزه الزامات نظام حقوقی کشور شود. البته اگر هم چنین اتفاقی نیافتد صرف ارائه این منشور بسیار خوب است و بیانگر رویکرد دولت در زمینه تنظیم مناسبات خود با جامعه است. حتی اگر منشور جنبه الزام آور نداشته باشد می‌تواند در زمینه فرهنگ سازی موثر واقع شود و از این حیث اقدام قابل تحسینی باشد.

وی تصریح کرد: باید دید چه سازکاری برای اجرای آن در نظر گرفته شده است امید است که دولت خردگرای تدبیر و امید، با مشورتی که از حقوقدان‌ها گرفته است، سازکار مناسبی برای تضمین حقوق و آزادی‌های مصرح در منشور در نظر گرفته باشد. این اقدام دولت را می‌توان گام بسیار مهمی در ایجاد و تحکیم دولت شهروند محور تلقی کرد حکومتی که مشروعیت خود را با پاسداری از حقوق شهروندان اخذ می‌کند.

گرجی با اشاره به مهم‌ترین زمینه‌هایی که حقوق شهروندی در آن تضعیع شده است، گفت: شاهد این هستیم که حقوق شهروندی در حوزه‌های بسیاری تضعیع شده است. همین که شما ملاحظه می‌کنید در پاره‌ای از موارد شهروندان نمی‌توانند تجمعات قانونی داشته باشند و با آن‌ها توسط برخی نهاد‌ها برخورد می‌شود، یعنی به حقوق شهروندی آن‌ها آسیب وارد شده و حق آن‌ها تضعیع شده است. هنگامی که شهروند نتواند به مجوزهای قانونی که توسط نهادهای مربوط صادر می‌شود، اعتماد کند، یعنی حرمت شهروندی در حال نادیده گرفتن است. امیدواریم بر اساس این منشور، نهادی تاسیس شود که آسیب‌های مربوط به موضوع را شناسایی کند

 وی افزود: متاسفانه ما شاهد این هستیم که بسیاری از شهروندان از حق مسکن که بطور غلط به نظر خیلی‌ها از پیش پا افتاده‌ترین حقوق است بی‌نصیب هستند و این به نوعی نادیده گرفته شدن حقوق شهروندی آنان است. متاسفانه در حوزه سلامت هم ما شاهد هستیم که به رغم تمام تلاش‌هایی که تا به امروز شده و تلاش‌های قابل تقدیری هم بوده است اما با توجه به مالیات و حق بیمه‌ای که افراد پرداخت می‌کنند، امکانات مناسبی دریافت نمی‌کنند. برای اینکه متوجه بشوید حقوق شهروندی تا چه اندازه نادیده گرفته می‌شود بهتر است به استان‌ها و شهرهای غربی و شرقی و حتی جنوبی کشور که مشرف مرز هستند سر بزنید و ببینید که این دست حقوق به چه حد اجرا می‌شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر ضرورت تضمین شدن حقوق شهروندی گفت: اولین قدم در تضمین این حقوق، تضمین آن‌ها در حوزه سیاست است؛ تمام مسائل امروز بدلیل مشکلاتی است که ما در حوزه سیاسی کشور داریم و بنده معتقد هستم اگر این حقوق در حوزه سیاسی کشور تضمین شود، ایران طی ده یا بیست سال آینده تبدیل به یکی از کشورهای بی‌نظیر در زمینه حقوق شهروندی در سطح منطقه می‌شود.

کد خبر : ۴۳۸۰۲۶