خبرگزاری کار ایران

سنایی خبر داد؛

برگزاری نشست مشترک وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در ماه جاری میلادی

سفیر ایران در روسیه از برگزاری نشست مشترک وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در اواخر ماه جاری میلادی خبر داد.

به گزارش ایلنا، مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه طی سخنانی در سومین همایش سالانه ایران‌شناسان و اساتید زبان فارسی روسیه از برگزاری نشست مشترک وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در اواخر ماه جاری میلادی خبر داد.

وی با اشاره به گسترش روابط ایران و روسیه این روابط را دارای کیفیت جدید و مشخصه‌های روابط استراتژیک دانست.

 به گفته وی این سطح از روابط و گسترش آن در تمامی زمینه‌ها در طول تاریخ دو کشور بی‌سابقه بوده است.

سنایی روابط ایران و روسیه را محدود به حوزه‌های سیاسی و امنیتی ندانست و به توسعه روابط در تمامی حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی، دانشگاهی و توریستی اشاره کرد و گفت: سطح روابط دو کشور هر چند تاکنون حد مطلوبی نداشته و تحریم‌ها هم به آن ضربه‌های زیادی زده بود ولی طی سال گذشته این روابط ۸۰درصد رشد کرده است.

سفیر ایران در روسیه خاطرنشان کرد: در همین راستا می‌توان به افزایش ۵ برابری تعداد پروازهای ثابت بین دو کشور ظرف دو سال گذشته اشاره کرد؛ حجم تبادل توریست‌های دو کشور طی دو سال گذشته سالی ۱۰۰ درصد رشد کرده و پیش بینی می‌شود که در سال ۲۰۱۷ این رشد بیشتر هم شود.

وی همچنین با یادآوری اینکه ایران و روسیه علیرغم دخالتهای کشورهای غربی در منطقه که باعث ناامنی و مشکلات عدیده در در افغانستان، عراق، سوریه، یمن، لیبی شد، با انتخاب دیدگاه درست در جهت اصلاح شرابط و در مسیر درست قدم برداشتن تصریح کرد: امیدوترم قدرتهای دیگر منطقه نیز به این روند روی بیاورند که نشست وزرای رجه ایران، روسیه و ترکیه در اواخر ماه جاری میلادی می‌تواند نویدبخش همین مطلب باشد.

سنایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت ایرانشاسی برای توسعن روابط دو کشور گفت: از یک طرف با توسعه روابط، ایرانشاسی نیز توسعه می‌یابد اما از طرف دیگر ایرا‌شناسی از لحاظ ایده‌پردازی برای توسعه روابط اهمیت دارد. با توجه به اینکه ایرانشاسان متخصصان امور ایران و روابط دو کشور هستند طرح‌ها و ایده‌های آن‌ها می‌تواند پشتوانه نظری برای توسعه روابط ایجاد نماید.

وی تاکید کرد: ما از دیدگاه‌ها و طرح‌های بنیادین در حوزه ایران‌شناسی و توسعه روابط حمابت می‌کنیم. با توجه به سطح بالا و تاریخ ایرانشاسی در روسیه احتیاج به ایجاد نسلهای جدید ایران‌شناسان و معلمین زبان روسی است که در این زمینه‌ها کارهای خوبی انجام می‌گیرد و هر روز دانشجویان بیشتری در سراسر روسیه به ایران و زبان فارسی روی می‌آورند.

سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه تفاهمنامه در بنیاد پژوهش‌های ایران و روسیه برای حمایت مشترک از طرح‌های بنیادین توسعه روابط ایران و روسیه امضا شده است یادآور شد: تا بحال بیش از ۱۰۰ طرح بدست ما رسیده است و امیدواریم طرح‌های بیشتری از طرف ایران‌شناسان دریافت کنیم.

کد خبر : ۴۳۸۵۳۷