خبرگزاری کار ایران

محمد هاشمی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

قوانین مربوط به حقوق شهروندی باید اصلاح شود

یک حقوقدان گفت: با نفس منشور حقوق شهروندی موافق هستم اما مهمتر از تدوین این منشور تدوین سازکار برای اجرا و عملی شدن قانون حقوق شهروندی است.

محمد هاشمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به رونمایی از منشور حقوق شهروندی توسط دولت گفت: ترجیح می‌دهم بجای حقوق شهروندی بگویم حقوق بشر. مردم دارای حقوقی هستد که در قوانین بین المللی و قانون اساسی به آن‌ها تصریح شده است. رییس جمهور برای تدوین حقوق شهروندی با بنده مشورت کرده‌اند و من اعلام کردم که مهم‌ترین عملی که در این زمینه می‌تواند صورت بگیرد، ساماندهی قوانینی است که در زمینه حقوق شهروندی موجود است.

این حقوقدان با اشاره به اینکه ذکر خیر عملی پسندیده است، گفت: بنده با نفس عمل موافق هستم. اما باید سازکاری برای اجرایی شدن و عمل به حقوق شهروندی در نظر گرفته شود و تدابیر خاصی در این زمینه اندیشیده شود.

این استاد حقوق اساسی با اشاره به منابع پراکنده‌ای که حقوق شهروندی در آن موجود است، گفت: منشور حقوق شهروندی یک بیانیه است. من طی اعلام نظر خود به رییس جمهور هم گفته‌ام که قوانین مرتبط با حقوق شهروندی باید اصلاح و بازسازی و یا تکمیل شوند. من به این حرکت خوش بین هستم ولی باید گفت که در عمل کار برآید.

هاشمی با اشاره به موارد تضعیع حقوق شهروندی تشریح کرد: نظام حکومتی باید مردمی باشد. برخی نهادها تضییع کننده حقوق شهروندی هستد. البته تا زمانی که مردم نخواهند در زمینه حقوق شهروندی پیشرفتی حاصل نمی‌شود. حقوق شهروندی یک فرهنگ است و دولت و قانون گذار می‌توانند در این زمینه تدابیری را اعمال کند.

کد خبر : ۴۳۸۶۷۴