خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران:

آمانو حامل پیامی از سوی آمریکا برای ایران نیست/ گلایه‌های خود را به آژانس گفتیم

رییس سازمان انرزی اتمی گفت: آمانو حامل پیامی از سوی آمریکا برای ایران نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی اکبر صالحی پس از نشست خبری با یوکیا آمانو در جمع خبرنگاران گفت: دو هفته قبل من برای شرکت در اجلاس امنیت هسته‌ای در وین بودم، جلسه‌ای با آقای آمانو داشتیم و ایشان ابراز علاقه‌مندی کردند تا به ایران بیایند و ما هم قبول کردیم در بازگشت به ایران، این مساله را مورد بررسی قرار می‌دهیم و در ‌‌نهایت از جانب رییس‌جمهور اجازه گرفتیم و ایشان به تهران آمد.

او در پاسخی به این سوال که آیا در مورد میزان غنی‌سازی پیشران در این دیدار صحبت شد، گفت: در خصوص میزان غنای پیشران‌ها اولا ما سه ماه فرصت داریم این مساله را بررسی کنیم و این مساله ساده‌ای نیست که امروز درباره آن حرف بزنیم و فردا آن را عملیاتی کنیم.

رییس سازمان انرزی اتمی افزود: این مساله بحث بسیار مهم فنی است ولی به طور معمول غنای این محرک‌ها از ۵ درصد کمتر و تا ۹۰ درصد هم است و این بسته به نوع محرک دارد که به چه منظوری و برای چه مکانی باشد. مثلا اگر شما تعویض سوخت را طولانی کنید، غنای سوخت بالا می‌رود و این‌ها مطالب تخصصی و فنی است که ما قطعا در چارچوب برجام و دیگر موافقنامه‌های پادمانی آن‌ها را انجام خواهیم داد و خارج از آن کاری را انجام نمی‌دهیم.

صالحی با بیان اینکه ما سه ماه زمان داریم تا بررسی‌های اولیه را انجام بدهیم، گفت: بعد از گزارش آن را خدمت رییس‌جمهور تقدیم می‌کنیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان اقدام ایران را اقدامی متقابل و متناظر با اقدام کنگره امریکا تلقی کرد، گفت: من قبلا گفته‌ام که اگر مطالبی را می‌گویم دقیق است. دست ایران بسته نیست و پل‌های پشت سرش را خراب نکرده و هر اقدام مقتضی باشد و مسئولان نظام تصمیم بگیرند، برای عملیاتی کردن آن آمادگی داریم.

معاون رییس‌جمهور تاکید کرد: ما در شرایطی هستیم که طرف مقابل متوجه پیام شده و می‌داند پیام ما جدی است.

صالحی در پاسخ به این سوال که آیا اقدام ایران طرف مقابل را از اقدام نقض برجام خود منصرف می‌کند یا خیر و بازدارندگی لازم را دارید یا نه، تصریح کرد: طرف مقابل پیام ما را گرفته و شما به همین میزان بسنده کنید و مطمئن باشید آن چیزی را که می‌گویم حساب شده و دقیق است.

او در پاسخ به این سوال که موضع آمانو درباره اقدام ایران چه بود، خاطرنشان کرد: ما با آمانو مروری بر کلیه توافقاتی که تاکنون داشته‌ایم، کردیم. نظراتمان را دادیم و متقابلا آن‌ها نظراتشان را به ما گفتند. یکی از گلایه‌های ما به آژانس این بود که ۱۳۰ تن آب سنگین در گزارش گفته شده در حالیکه ۱۰۰ کیلو به آن اضافه شده، در مقیاس ۱۳۰ هزار کیلو، آیا ۱۰۰ کیلو معنایی دارد؟

رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: در برجام آمده است که ایران تولید بیش از ۱۳۰ تن آب سنگین را در معرض فروش برای خریدار بالقوه خارجی قرار دهیم. این عین عبارت برجام است پس ما می‌توانیم بیش از ۱۳۰ تن داشته باشیم و آن را در معرض فروش می‌دهیم و این مسائل دیگر حل شده است.

صالحی با بیان اینکه تاکیدمان آن است آژانس بیطرفانه عمل کند، گفت: خوشبختانه در بعد فنی مطالبمان کاملا روشن است و اگر غرض سیاسی در میان نباشد، ما مشکل خاصی نخواهیم داشت.

او با بیان اینکه سفر آمانو سفر بسیار مهمی است، گفت: آمانو در این سفر از مسئولان ما شرایط ایران را برای برپا نگه داشتن برجام خواهد شنید. ما بار‌ها گفته‌ایم و رهبری نیز گفته‌اند ما بر عهدی که بسته‌ایم وفادار خواهیم ماند و ناقض عهد نخواهیم بود. مگر آنکه طرف مقابل این کار را بکند و هر کدام از این مطالب هم پیام روشنی را به همراه دارد.

معاون رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آمانو به ایران آمد تا پیامی از آمریکا برای ما بیاورد، گفت: خیر، ما درخصوص پیشران‌ها به طور مفصل با ایشان صحبت کردیم. اینکه اگر برای مقاصد تجاری باشد به یک گونه است، برای مقاصد نظامی باشد، به نحو دیگری است و چارچوب توافقنامه پادمانی تعیین می‌کند که چه شرایطی باید باشد و ما در چارچوب آن شرایط قطعا عمل خواهیم کرد.

کد خبر : ۴۳۸۸۴۶