خبرگزاری کار ایران

احمدی لاشکی در مخالفت با برنامه ششم؛

مغایرت برنامه با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قابل پذیرش نیست

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید در بررسی برنامه ششم عجولانه عمل کرد، گفت: آنچه در برنامه ششم توسعه مصوب می‌شود باید مبنای اجرایی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، قاسم احمدی لاشکی در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه گفت: در مجلس نهم برخی از دوستان گفتند، هرچه سریع‌تر تکلیف برنامه پنجم روشن شود؛ ازجمله آقای مصباحی‌مقدم روی این موضوع تاکید کردند اما ما ایستادگی کردیم و گفتیم نباید این موضوع شتابان و با عجله صورت گیرد.

نماینده مستقل مردم چالوس و نوشهر در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: پس از گذشت حدود ۷ ماه شاهد آن هستیم لایحه‌ای که توسط دولت ارائه شد و توسط اعضای کمیسیون تلفیق برنامه مجلس بررسی شد، نتوانسته نیاز امروز کشور را به صحن علنی مجلس ارائه دهد.

او یادآور شد: برخی از موضوعات آرمانی و تخیلی هستند، این در حالی است که در بیانات مقام معظم رهبری اشاره شده که باید مصوبات به واقعیات نزدیک باشد.

احمدی لاشکی افزود: چرا لایحه برنامه ششم با اصول ۵۷ و ۱۲۶ قانون اساسی متناسب نیست. در بندهای الحاقی یک ماده ۲۳ و بندهایی از مواد ۲۸ و ۱۷۴ و همچنین بند الحاقی ۸ ماده ۱۵ با سیاست های کلی تضاد وجود دارد و پیشنهاد این است که در صورت وجود راهکار قانونی بودجه سال ۹۶ با سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بسته شود.

عضو فراکسیون مستقلان ولایی ادامه داد: مغایرت با اصل ۴۴ قانون اساسی نیز در برنامه وجود دارد و باعث تحمیل بار مالی به دولت می‌شود، همچنین تراز مالی برنامه به هم می‌خورد، ۵۸۵ هزار میلیارد تومان هزینه جدید به استناد موادی از لایحه برنامه وجود دارد و این موضوع به یک الی دو نکته محدود نمی‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: آنچه که در ۳۰ تیرماه ۹۵ و به‌ عنوان لایحه اجرای احکام برنامه تقدیم مجلس شد و همچنین در ادامه در ۳۰ شهریورماه ۹۵ به‌عنوان احکام دائمی اضافه شد، کلا ۳۵ ماده بود اما امروز این مواد به ۱۸۱ ماده افزایش یافته است و نکته این است که آیا دولت با این موضوع موافق بوده است.

او با تاکید بر لزوم اینکه برنامه ششم توسعه باید با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی منطبق باشد، افزود: مغایرت برنامه با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قابل پذیرش نیست، باید به مسائل مختلفی توجه شود و نباید فراموش کرد به‌طور مثال کانون بازنشستگان شرکت فولاد بارها تحصن کرده‌اند. بنابراین باید به بار مالی توجه شود و همچنین از بعد اینکه لایحه برنامه باید با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در موضوعاتی مانند رشد اقتصادی شتابان و پایدار، کمبود فضای کسب و کار و تقویت رقابت‌پذیری هماهنگ باشد.

احمدی لاشکی افزود: آیا به موضوعاتی مانند تحقق هدفمندسازی یارانه‌ها در جهت تولید، ارتقای سلامت اداری، مبارزه با فساد، توسعه توان موشکی و ساخت تجهیزات دفاعی و کوچک سازی دولت در برنامه توجه شده است، آیا در لایحه برنامه به بحران آب، بیکاری جوانان، رکود و ورشکستگی صندوق ها توجه شده است که جواب خیر است.

او ادامه داد: هزینه جاری سال ۹۵ رقمی معادل ۲۱۴ هزار میلیارد تومان است اما پیش‌بینی لایحه برای پایان برنامه ششم ۳۴۷ هزار میلیارد تومان است؛ در حالی که براساس پیشنهادات حداقل سالی صد هزار میلیارد تومان به این موضوع اضافه شده و آنچه که برآورد شده شاید به ۵۷۵ هزار میلیارد تومان برسد.

عضو فراکسیون مستقلی مجلس دهم افزود: در جداول منابع مالی سرمایه‌گذاری سالی صد هزار میلیارد تومان در بخش اعتبارات تملک دارایی هزینه شود در حالی که در سال ۹۴، ۳۱ هزار میلیارد تومان و پیش‌بینی عملکرد سال ۹۵، ۲۵ هزار میلیارد تومان است و سوال این است چگونه می خواهیم در مدت محدود به این رقم بزرگ دست یابیم.

احمدی لاشکی گفت: آیا به موضوعاتی مانند رسیدگی به وضعیت خانواده‌های شهدا، جانبازان، ایثارگران و شهدای مدافع حرم توجه شده، آیا به موضوع بازنشستگان فرهنگی و سایر بازنشستگان توجه شده است، در حالی که این تجربه وجود دارد که توقعاتی در این زمینه ها انجام شد اما در عمل کاری صورت نگرفت بنابراین نباید توقعی ایجاد شود که عملیاتی نباشد این برنامه می تواند آسیب های اجتماعی وارد کند.

وی در خصوص موضوع محاسبه پاداش پایان خدمت بازنشستگان گفت: آیا به این موضوع توجه شده است که قضات، اساتید برجسته و مهندسین برجسته از همین امروز درخواست بازنشستگی داده اند. آیا می دانید آنچه که در برنامه آمده به ۵ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد.

احمدی لاشکی افزود: در حوزه فرهنگ چند بار واژه فرهنگ آمده است، در حوزه سلامت و پزشک خانواده به چه نحوی برنامه‌ریزی شده در حالی که در حال حاضر در استان‌های مازندران و فارس موضوع پزشک خانوار اجرایی شده و این موضوع را تاکنون به سایر استان ها گسترش نداده اند.

او ادامه داد: دریاچه ارومیه، دریاچه بختگان و زاینده‌رود با مشکلاتی روبه رو است اما با وجود این مشکلات باید دقت کرد چه بلایی قرار است در برنامه به سر دریاچه خزر بیاید آیا مسائل زیست محیطی و بحث ریزگردها لحاظ شده است، اینکه از تخریب جنگل ها جلوگیری شود خوب است اما آیا در این حوزه مدیریت شده است.

احمدی لاشکی در پایان گفت: آنچه نوشته می‌شود باید مبنای اجرایی داشته باشد و اگر مبنای احساسی لحاظ شود، قطعا با بن بست رو به رو خواهیم شد؛ بنابراین باید با درایت دکتر لاریجانی به نحوی تصمیم در خصوص برنامه ششم توسعه اتخاذ شود که مردم راضی باشند.

کد خبر : ۴۳۸۸۸۹