خبرگزاری کار ایران

پارسایی به ایلنا خبرداد:

مخالفت فراکسیون امید با لایحه برنامه ششم به دلیل مغایرت با منافع ملی و اقتصاد مقاومتی

سخنگوی فراکسیون امید گفت: فراکسیون امید به دلیل مغایرت لایحه برنامه ششم توسعه با منافع و مصالح کشور و همچنین تغایر آن با اقتصاد مقاومتی به این نتیجه رسید که به این برنامه رأی ندهد.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا با اشاره به برگزاری نشست فوق العاده ظهر امروز فراکسیون امید اعلام کرد: در پی برگزاری نشست صبح امروز فراکسیون که با حضور محمدباقر نوبخت برگزار شد و در آن جلسه رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیحاتی درباره لایحه برنامه ششم توسعه داد و در صحن علنی نیز مباحثی از سوی نمایندگان در خصوص تغییراتی که در کمیسیون تلفیق در مورد این لایحه انجام شده، مطرح شد تصمیم به برگزاری نشستی فوق العاده به منظور جمع‌بندی در این باره گرفتیم. 

او گفت: ‌بر این اساس از ساعت ۴۵: ۱۲ نشست فوق العاده فراکسیون امید برگزار شد و پس از اظهار نظر سه نماینده موافق تصویب لایحه برنامه ششم و همچنین سه نماینده مخالف تصویب این لایحه به این جمع‌بندی رسیدیم که به نفع کشور است که به این لایحه رأی ندهیم. 

سخنگوی فراکسیون امید در توضیح علت این تصمیم خاطرنشان کرد: تغییرات بسیاری در لایحه برنامه ششم در کمیسیون تلفیق انجام شده و لایحه‌ای که حدود ۳۰ ماده داشته در کمیسیون تلفیق به طرحی با حدود ۱۴۰ ماده تبدیل شده است. همچنین آنچنان که بنا بر گفته محمدباقر نوبخت در پی تغییرات برنامه در کمیسیون تلفیق مبلغ ۴۸۵ هزار میلیارد تومان به بودجه جاری دولت اضافه شده است که محقق شدن این بودجه غیرممکن است. 

او گفت: برنامه‌های توسعه‌ای که توسط دولت تهیه شده نهایتا تا ۳۰ درصد به اجرا درآمده و بیش از ۷۰ درصد آن از سوی دولت‌های گذشته قابل اجرا نبوده است حال با توجه به اختلاف نظری که میان دولت و مجلس وجود دارد و با توجه به این افزایش هنگفت بودجه جاری کشور به خواست کمیسیون تلفیق، قطعا این برنامه محقق نمی‌شود. 

نماینده اصلاح طلب مردم شیراز در مجلس همچنین اضافه کرد: از طرفی بنا بر گفته بعضی از اعضای کمیسیون تلفیق، بندهایی در جلسات این کمیسیون به تصویب رسیده بود که از برنامه ارائه شده به نمایندگان حذف شده و از دیگر سو مواد و بندهایی نیز که حتی در جلسات کمیسیون به رأی گذاشته نشدند، هم اکنون در برنامه گنجانده شده است. 

او گفت: ایراد دیگر ابهام‌هایی است که در برخی بودجه‌های مصوب در برنامه ششم وجود دارد و در مواردی جلوی این بودجه‌ها ذکر شده که جزئیات آن در آینده مشخص خواهد شد و ابهامات از این دست در طرح برنامه ششم توسعه بسیار زیاد است و با توجه به اعمال تغییرات فراوان در کمیسیون تلفیق بهتر است به جای لایحه از‌‌ همان کلمه طرح استفاده کنیم. 

سخنگوی فراکسیون امید خاطرنشان کرد: با جمع‌بندی مجموع این مسائل فراکسیون امید به دلیل مغایرت این برنامه با منافع و مصالح کشور و همچنین تغایر آن با اقتصاد مقاومتی به این نتیجه رسید که به این برنامه رأی ندهد چرا که به عنوان نمونه اضافه شدن ۴۸۵ هزار میلیارد ریال به بودجه جاری کشور با اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد. 

بهرام پارسایی در پایان و در پاسخ به سوالی درباره میزان موفقیت و تامین شدن نظر فراکسیون امید در صحن علنی مجلس اعلام کرد: همانطور که در جلسه صبح امروز نیز شاهد بودیم اولا بسیاری از نمایندگان خارج از فراکسیون امید با این لایحه مخالفت داشتند و همچنین موافقان نیز ضمن تایید ایرادهای موجود در آن، به مزایای این لایحه اشاره می‌کردند و به طور کامل قادر به دفاع از این لایحه نبودند. در واقع تمام کسانی که به صورت کار‌شناسی این لایحه را بررسی می‌کردند به نتیجه‌ای مشابه نظر فراکسیون امید رسیده است.

کد خبر : ۴۳۸۹۹۷