خبرگزاری کار ایران

عارف در دانشگاه آزاد کرمان:

امیدواریم خبرهای خوبی در مورد حصر و ممنوع التصویری بشنویم/دلبستگی خاتمی به نظام بر کسی پوشیده نیست

رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه برجام دستاورد ارزشمندی برای کشور بود، به موضوع ممنوع التصویری سید محمد خاتمی و حصر آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد اشاره کرد و گفت: آقای خاتمی از چهره‌های برجسته انقلاب و نظام است و دلبستگی ایشان به انقلاب بر کسی پوشیده نیست. پیگیرهایی در این ارتباط صورت گرفته است. امیدوارم به حق خون شهدا ایام ماه ربیع خبرهای خوبی در ارتباط با موضوع حصر و ممنوع التصویری بشنویم.

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف ظهر چهارشنبه در نشست بررسی جنبش دانشجویی در جمع دانشجویان دانشگاه اسلامی واحد کرمان به مناسبت سی و پنجمین سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان اظهار داشت: کرمان دیار مردان متعهد، سخت کوش و باهوش است و این افتخاری است که در سفری که به منظور شرکت در برنامه‌ای علمی پیش آمده است، فرصت را غنیمت شمردم تا دیداری با دانشجویان دانشگاه آزاد داشته باشم.

وی با اشاره به اینکه امروز انقلاب اسلامی ایران به بلوغ رسیده و در حال پا نهادن به پنجمین دهه عمرش است، گفت: ۱۶ آذرماه روز دانشجو نقطه عطف جدی در مبارزات دانشجویی به شمار می‌رود.

عارف با بیان اینکه جنبش دانشجویی در سه مقطع انجام شده است، گفت: مقطع اول از ماه‌های آغازین سال ۱۳۲۲ با تشکیل انجمن اسلامی دانشجویان در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران آغاز و تا آستانه پیروزی انقلاب تا ۲۲ بهمن ۵۷ با جهت گیری استعمار ستیزی مطرح شد.

وی در ادامه بخش مهمی از جنبش دانشجویی را متعلق به دانشجویان مسلمان دانست و گفت: استکتبارستیزی و استعمارستیزی فعالیت‌های اصلی جنبش دانشجویی بود که دیگر نه در شعار بلکه در عمل ۱۶ آذر نمایش داده شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: این مسیر با همراهی بیشتر با مردم در دهه ۳۰ ادامه پیدا کرد و نگاه مردم به دانشجو و دانشگاه در این دهه پررنگ‌تر شد.

عارف در ادامه نقطه عطف دوم جنبش دانشجویی را در ۱۵ خرداد سال ۴۲ دانست و گفت: در این دوره جنبش دانشجویی با نهضت امام راحل (ره) همراه شد و در این دوران حضرت امام پیام‌های مختلف با پاراگرافی مشترک در زمینه وحدت بین دانشجو و حوزه به دانشجویان خارج از کشور صادر کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امام راحل (ره) دانشجو را محور این جنبش‌ها می‌دانستند، گفت: از ۱۵ خردادماه ۱۳۴۲ رنگ جریانات جنبش دانشجویان، اسلامی‌تر شد.

وی نقطه عطف سوم جنبش دانشجویی را در ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ دانست و گفت: مرحله بعدی جنبش دانشجویی آغاز و تا زمان حال که تقریبا ۴ دهه از این دوران می‌گذرد ادامه دارد.

نماینده مردم تهران رسالت اصلی جنبش دانشجویی را در مرحله اول که سه دهه عمر آن بود براندازی نام برد و گفت: وظیفه آن همراهی و تثبیت انقلاب و تلاش برای حاکمیت ارزش‌های انقلاب بود.

جایگاه جوان و جنبش دانشجویی را به بحث بگذارید

عارف در ادامه مسئولیت پذیری و همیشه در صحنه بودن را از وظایف اصلی دانشجو نام برد و افزود: تاثیرگذاری دانشجویان و جوانان بی‌بدیل بوده است.

وی اظهار داشت: انتظار من از قشر دانشجو این است که در میزگرد‌ها و کنفرانس‌ها و هم اندیشی‌ها جایگاه جوان و جایگاه جنبش دانشجویی را به بحث بگذارید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: دستاوردهای علمی ارزشمندی را در طول انقلاب داشتیم و اگر تحلیل منصفانه‌ای در این زمینه انجام دهیم خیمه اصلی و ستون اصلی آن اساتید هستند و در کنار آن هیچ پدیده و دستاورد علمی را نمی‌توان در کشور مطرح کرد که جوان دانشمند و یا استادیاران جوان ما نقش اصلی آن را به عهده نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در آستانه مرحله سوم جنبش دانشجویی هستیم، گفت: در این مرحله اگر عمر ۷۰ ساله جنبش دانشجویی را مورد بررسی قرار دهیم مشاهده می‌کنیم که کارنامه‌ای درخشان به خود اختصاص داده است.

عارف افزود: دانشجویان با تحلیل دقیق کار‌شناسی عملکرد جنبش دانشجویی از اول انقلاب تاکنون می‌توانند مدیریت علمی خوبی را در راستای آرمان‌های انقلاب داشته باشند.

وی با بیان اینکه ما مدیون انقلاب و خون شهیدان هستیم و باید از ارزش‌های انقلاب پاسداری کنیم، گفت: باید تلاش کنیم تا پاسخگوی مطالبات مردم باشیم.

وی نقدهای دانشجویان را یک ضرورت دانست و گفت: نقد، ذات یک جوان است و اگر دانشجو نقد را کنار بگذارد از هویت خود فاصله گرفته است.

وی افزود: کسانی که نمی‌توانند این نقد‌ها را تحمل کنند یا با فضای دانشجویی آشنایی نداشتند و یا حداقل در فعالیت‌های دانشجویی همکاری نداشته‌اند و این در حالی است که مبنای ما این است که آستانه تحملمان را در برابر دانشجویان باید بالا ببریم و با تحلیل مسائل پیگیر و حلال مشکلات و مسائل آن‌ها باشیم.

عارف تصریح کرد: بلندگوی دانشگاه نباید بلندگوی خارج از دانشگاه شود و باید در دانشگاه قداست دانشگاه و جنبش دانشجو حفظ شود و اگر بلندگو ندا دهنده یک جنبش سیاسی شد به انجمن حتما آسیب خواهد رسید.

وی مهم‌ترین رمز پیروزی را وحدت و همگرایی دانست و گفت: اختلاف سلیقه را به رسمیت می‌شناسیم و مبنا باید همگرایی و تعامل حداکثری باشد و اگر از این همگرایی غافل شویم رسالت خود را در جریان دانشگاه و دانشجو انجام نداده‌ایم.

عارف با توجه به انتخابات پیش رو و اینکه ارزیابی دنیا از مشروعیت نظام حضور مردم در انتخابات است، گفت: دانشجویان و اساتید نقش اصلی را در این زمینه را داشته و دارند و مهم‌ترین راهبر حضور مردم در صحنه است.

وی در پایان یکی از رسالت‌های همیشگی جنبش دانشجویی تشویق مردم در رویدادهای مهم انقلاب دانست.

همچنین نشست پرسش و پاسخ دانشجوایان دانشگاه آزاد کرمان با محمدرضا عارف رییس فرکسیون امید مجلس شورای اسلامی در بخش دوم نشست بررسی جنبش دانشجویی برگزار شد.

پرسش اول در مورد فراکسیون امید و اقداماتی که انجام داده است، بود که عارف در پاسخ به این سوال گفت: لیست ما به دستآورد ارزشمندی در سراسر کشور رسیده بود، لیستی که رای آورد تجربه مجلسی کمی داشت. در انتخابات کمیسیون‌ها عملکرد خوبی داشتیم. کم کم اعضای لیست ما که همدیگر را نمی‌شناختند، با هم آشنا شدند. در انتخابات کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و کمیسیون نظارت بر مطبوعات با برنامه ریزی‌های صورت گرفته، پیروز شدیم.

او افزود: در انتخابات مجلس دهم عده زیادی از چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب رد صلاحیت شدند. عده‌ای می‌گویند چرا عارف سکوت کرده است و من باید بگویم اگر در چند ماه گذشته فقط صدای عارف شنیده می‌شد آیا به انحصارطلبی متهم نمی‌شدیم؟ در مجلس همه نمایندگان حق مساری دارند و قرار نیست همه چیز به یک نفر ختم شود و تصمیم‌گیری‌‌هایمان با هم مشورت می‌کنیم. هر شش نفری که قرار بود موافق با سه وزیر معرفی شده، در مجلس صحبت کنند، خوشبختانه از فراکسیون امید بود.

عارف با بیان اینکه بعضی از عزیزان لیست امید برای بار اول است که به مجلس آمدند و باید دیده شوند، گفت: فراکسیون ما مجموعه‌ای از متخصصین و کار‌شناسان هستند و تعهد به مردم داریم.

پرسش دوم این بود که نظرتان در مورد وعده‌های داده شده توسط روحانی چیست، که عارف در پاسخ به این سوال اظهار داشت: باید ببینیم دکتر روحانی در چه شرایطی روی کار آمد و وضعیت چی بود و الان چگونه است. دولت نمی‌تواند حرف آخر را در همه مسایل بزند. آنچه برای اصلاح طلبان مهم است، روند روبه رشد است که نظر اصلاح طلبان در این مورد مثبت است

او تاکید کرد: برجام دستاورد ارزشمند و بزرگی برای کشور بود. در برجام قرار نیست بدعهدی کنیم و در آینده موضوع هم نباید قصاص قبل از جنایت کرد. البته گر کشورهای مرتبط با برجام بدعهدی کند با آن برخورد می‌کنیم. زمینه‌سازی‌های خوبی توسط دولت صورت گرفته است و راهبرد اصلی ما در فراکسیون امید همراهی با دولت است کمااینکه در جلسات خصوصی نقد جدی داریم.

پرسش سوم در مورد محدودیت‌های ایجاد شده در مورد رئیس دولت اصلاحات بود که عارف در این خصوص تصریح کرد: در مورد فردی صحبت شد که خدمات ارزشمند برای نظام و انقلاب داشته است و هنوز نمی‌دانیم این موضوع که حقوقی است توسط کدام نهاد حکمش صادر شده ولی ما پیگیر هستیم و بسیاری از پیگیری‌ها رسانه‌ای هم نشده است و امیدواریم که به حق خون شهدا و ایام مبارک ماه ربیع خبرهای خوبی در زمینه موضوع حصر و ممنوع التصویری بشنویم.

عارف در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان که ما آزادی پس از بیان نداریم، و چگونه باید مطالبات خود را مطرح کنیم، گفت: آزادی به دانشگاه داده شده است و باید قبل و بعد از آن هم این آزادی وجود داشته باشد، و خوشبختانه روند خوبی در این زمینه در سال‌های اخیر شاهد هستیم و امیدواریم همچنان ادامه یابد. دانشجو باید احساس آزادی کامل برای ابراز حقایق و بیانات خود را داشته باشد.

کد خبر : ۴۴۰۳۴۱