خبرگزاری کار ایران

نائب رییس کانون وکلای مرکز:

منشور حقوق شهروندی دارای ضمانت اجرا است/ دولت درصدد تبدیل آن به قانون باشد

نائب رییس کانون وکلای مرکز با اشاره به رونمایی از منشور حقوق شهروندی گفت: ارایه این منشور تکلیف را از روی شانه‌های دولت برنداشته است و باید در جهت ایجاد و تبدیل این منشور به قانون فعالیت کند.

علیرضا آذربایجانی در گفت‌و‌گو با ایلنا با اشاره به رونمایی منشور حقوق شهروندی توسط رییس جمهور گفت: بنظر من رونمایی از این منشور واجد دو جنبه سیاسی و حقوقی است. اینکه نزدیک انتخابات رییس جمهور از این منشور رونمایی کند بنظر می‌رسد که یک مانور تبلیغاتی باشد اما تاثیر این عمل صرفا سیاسی نیست و از لحاظ حقوقی هم تاثیر گزار است. اینکه مسایلی که در قانون اساسی بیان شده را بطور تفصیلی توضیح داده فی نفسه عمل مناسبی است.

نائب رییس کانون وکلای مرکز در مورد ضمانت اجرای منشور حقوق شهروندی گفت: وقتی در عالم حقوق از ضمانت اجرا صحبت می‌کنیم با دو دسته ضمانت اجراهای مسقیم و ضمانت اجراهای غیر مستقیم مواجه هستیم. بطور مثال اگر عملی را قانون گذار جرم انگاری کند و برای آن مجازات در نظر بگیرد اگر شخصی آن عمل را انجام بدهد محکوم به آن مجازات می‌شود این نوع ضمانت اجرا، ضمانت اجرای مستقیم است. اما اگر برای عملی ضمانت اجرا در نظر گرفته نشود نمی‌توان گفت که برای آن موضوع ضمانت اجرا وجود ندارد بلکه ممکن است ضمانت اجراهای غیر مستقیمی وجود داشته باشد. 

وی افزود: بطور مثال اگر در منشور برای مردم حقی در نظر گرفته شده باشد که افراد فی ذات از آن برخوردار هستند بطور مثال برای مردم اطلاع از اخبار را حق شمرده و صدا و سیما بطور گزینشی اخبار را انتقال دهد آن وقت می‌شود به استناد آن قانون، صدا و سیما را مواخذه کرد و به واسطه آن منشور زمینه فعالیت برای نقادان و مولفان و دیگران باز می‌شود. 

این حقوقدان تاکید کرد: رییس جمهور با رونمایی منشور در واقع مسیر میان بری را انتخاب کرد و توانست زود به نتیجه مد نظرش برسد و درگیر روند طولانی تصویب قانون در مجلس نشد. اما ارایه این منشور تکلیف را از روی شانه‌های دولت برنداشته است و باید در جهت ایجاد و تبدیل این منشور به قانون فعالیت کند.

کد خبر : ۴۴۰۵۱۶