خبرگزاری کار ایران

المانیتور در ادعایی جدید مطرح کرد؛

اظهارات ضدغربی مقام‌های ایران برای مصرف داخلی است

المانیتور به ترس مسکو از برقراری تدریجی روابط ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا اشاره کرد و نوشت: مسکو نباید انتظار داشته باشد که احساسات ضدغربی نخبگان ایرانی بر توسعه روابط دو جانبه ایران و روسیه تاثیر مثبتی داشته باشد؛ چراکه ایرانی‌ها به ایجاد تعادل میان اظهارات ضدغربی و اظهاراتشان مبنی بر حمایت از تنش‌زدایی و ورود به جامعه جهانی توجه می‌کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از «المانیتور»، سوءتفاهم رایجی درباره روابط ایران و روسیه و تقویت این روابط با اظهارات ضد غربی در دو کشور وجود دارد. باید بدانیم جنس دشمنی این دو کشور با آمریکا متفاوت است و این تفاوت حائز اهمیت است.

در این گزارش گفته شده رویکرد منفی روسیه در مقابل غرب بعد از جنگ سرد تقویت شده در حالی که احساسات ضدغربی ایران از جای دیگری نشات می‌گیرد. در واقع در ماه‌های اخیر موج جدیدی از احساسات ضدغربی به دلیل اظهارات اخیر رییس‌جمهور منتخب آمریکا درباره برجام و تمدید قانون تحریم‌های آمریکا در ایران به راه افتاده است. این اظهارات ضدآمریکایی در راس هرم مدیریتی ایران ریشه دارد. تندرو‌ها اصلی‌‌ترین منبع اظهارات ضدآمریکایی در ایران هستند. این روز‌ها حتی روحانی و اصلاح‌طلبان نیز به عنوان اصلیترین حامیان تنش‌زدایی در روابط ایران و غرب به اظهارات این چنینی روی آورده و روحانی در سخنرانی اخیر خود آمریکا را دشمن خطاب قرار داده است.

المانیتور به ترس مسکو از برقراری تدریجی روابط ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا اشاره کرد و نوشت: با این حال مسکو نباید انتظار داشته باشد که احساسات ضدغربی نخبگان ایرانی بر توسعه روابط دو جانبه ایران و روسیه تاثیر مثبتی داشته باشد.

این گزارش در مورد دلیل عدم ارتباط احساسات و اظهارات ضدغربی در ایران بر روابط این کشور با روسیه نوشت: اول از همه تبلیغات ضد آمریکایی ایران برای مصرف داخلی است نه سیاست خارجی. مقامات ایران می‌خواهند احتمال تهاجم جدید فرهنگی در کشور را از طریق کند کردن فرآیند ورود به جامعه بین‌المللی کنترل کنند. برای رسیدن به این هدف سران این کشور از ابزراهای سنتیشان استفاده می‌کنند: اظهارات ضد آمریکایی.

این پایگاه خبری مدعی شده که ایرانی‌ها به ایجاد تعادل میان اظهارات ضد‌غربی و اظهاراتشان مبنی بر حمایت از تنش‌زدایی و ورود به جامعه جهانی توجه می‌کنند بنابراین به محض اینکه کمپین‌های تبلیغاتی ایران تهاجمی می‌شود، برخی سیاست‌مداران سعی می‌کنند وضعیت را با روابط دیپلماتیک و اظهارات این چنینی آرام کنند. این کار را از طریق رویکردی دنبال می‌کنند که به واسطه آن آمریکا فکر می‌کند دشمن اصلی ایران نیست. بلکه یکی از دشمنان ایران در میان سایر کشور‌ها نظیر عربستان و اسرائیل و قطر و ترکیه بسته به موقعیت است.

المانیتور همچنین نوشت: تهران از تهدیدات ترامپ نمی‌ترسد. دیپلمات‌های ایرانی به المانتیور گفته‌اند که در وضعیت نامعلوم کنونی کسی انتظار ندارد دولت جدید آمریکا توافق هسته‌ای را نابود کند. از یک سو آن‌ها بر این باورند که روسیه و قدرت‌های اروپایی به راحتی به ترامپ اجازه نمی‌دهند این کار را بکند. از سویی دیگر کاخ سفید تحت فشار جدی شورای همکاری‌های خلیج فارس است. شیخ‌های عرب بر این باورند که بهتر است برجام باقی بماند؛ چراکه ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازمی‌دارد. از سویی دیگر مقامات ایرانی فکر می‌کنند ترامپ به زودی درگیر مسائل داخلی آمریکا شده و ناچار است از گفته‌هایش درباره برجام عقب‌نشینی کند.

براساس گزارش‌های برخی کار‌شناسان ایرانی در گفت‌وگو با المانیتور، مسئولان ایران امیدوارند روابط با آمریکا در دوران ترامپ به وضعیت قبل از سال ۲۰۰۶ برگردد. زمانی که دو کشور به طور رسمی در برابر هم قرار داشتند اما درگیری‌های آن‌ها مانع از همکاری‌های اقتصادی ایران با سایر بازیگران جهانی نمی‌شد.

این شرایط ترسیم شده به نفع روسیه نخواهد بود. اگر تهران هیچ علاقه‌ای به رویارویی با غرب نداشته و به دنبال روابط اقتصادی با غرب و کشورهای آسیایی باشد، روسیه نمی‌تواند روی اظهارات ضدغربی ایران به عنوان راهی برای تقویت روابطش با تهران حساب کند.

کد خبر : ۴۴۰۵۴۰