خبرگزاری کار ایران

نصرت‌الله تاجیک در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران نقش پدری را برای همه جریان‌های سیاسی لبنان ایفا کند/کف‌گیر سعودی‌ها به ته دیگ خورده است

دیپلمات عالی‌رتبه سابق کشورمان تاکید کرد: اینکه نیروهای لبنانی براساس عقل‌گرایی سیاسی منافع ملی لبنان را مدنظر قرار می‌دهند، این مسئله فرصتی برای ایران است تا نقش پدری برای همه جریان‌های سیاسی داشته باشد.

نصرت‌الله تاجیک در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سفر اخیر حسین جابری انصاری، معاون وزیر امور خارجه ایران به بیروت و دیدارهای او با مقام‌های عالی‌رتبه لبنانی گفت: لبنان هسته مرکزی سیاست خارجی منطقه‌ای ایران است.

مناسبات تهران و بیروت می‌تواند روابط ایران با دیگر کشورهای خاورمیانه را تسهیل کند

او ادامه داد: به دلیل سرمایه‌گذاری‌ها، ارتباطات تاریخی و اهمیت لبنان در خاورمیانه، مناسبات تهران و بیروت می‌تواند روابط ایران با دیگر کشورهای خاورمیانه را تسهیل کند و موجب ارتباطات خوب و سازنده ایران با دیگر کشورها شود.

ایران حمایت خود را به دولت جدید لبنان اعلام کرد

این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه با اشاره به حل بحران ریاست جمهوری در لبنان اظهار داشت: نیروهای لبنانی با عقل‌گرایی سیاسی توانستند به این جمع‌بندی برسند قبل از آنکه وزش‌های بهار عربی به این کشور برسد و بحران‌های منطقه‌ای لبنان را فرابگیرد، دولت را تشکیل دهند. ایران هم نسبت به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته است و به همین خاطر در نخستین روزهای تشکیل کابینه، یکی از مسئولان عالی ایران به بیروت سفر کرد و حمایت خود را از دولت لبنان اعلام و آمادگی‌اش را برای تحکیم ساختارهای دولتی بیان کرد.

تثبیت دولت در لبنان می‌تواند موجب خدمت‌رسانی بیشتر شود

تاجیک خاورمیانه را منطقه‌ای پر از مسئله دانست و تصریح کرد: در منطقه سراسر چالش خاورمیانه، هر کشوری که از ساختارهای مستحکم‌تری برخودار باشد، کمتر از بحران برهم ریختگی چهره ژئوپولتیکی منطقه که توسط آمریکا دامن زده می‌شود، آسیب می‌بیند و می‌تواند آن را با موفقیت پشت سر بگذارد.

او افزود: همچنین تثبیت دولت در لبنان می‌تواند موجب تقویت ساختارها برای ایفای نقش و خدمت‌رسانی بیشتر می‌شود.

ورای اختلافات احتمالی و داخلی نیروهای سیاسی در لبنان عمل کنیم

سفیر اسبق ایران در اردن در پاسخ به این سوال که در دوره جدید، آیا نوع نگرش سعد حریری، نخست وزیر کنونی ایران نسبت به ایران تغییری یافته است؟ خاطرنشان کرد: ما در سیاست خارجی باید دید حکومتی داشته باشیم و ورای اختلافات احتمالی و داخلی نیروهای سیاسی در لبنان عمل کنیم.

تاجیک اضافه کرد: اگر حریری مواضع انتقادی را نسبت به ایران داشته است، این مواضع مربوط به گذشته و بیانگر دیدگاهش نسبت به مسائل داخلی در لبنان بوده است و اینکه نیروهای لبنانی براساس عقل‌گرایی سیاسی منافع ملی لبنان مدنظر قرار می‌دهند، این مسئله فرصتی برای ایران است تا نقش پدری برای همه جریان‌های سیاسی داشته باشد.

سعد حریری شرایط جدید را درک کرده است

او با بیان اینکه حریری هم اینک مشکل حاد و عمده‌ای با ایران ندارد، ابراز داشت: شاید سعد حریری در گذشته به دلیل حمایت‌های مالی که از سوی عربستان به او انجام می‌شود، مواضعی را نسبت به ایران داشت اما هم‌اینک که این حمایت‌های مالی هم‌اکنون صورت نمی‌گیرد، او هم شرایط جدید را درک کرده و براساس منافع ملی لبنان عمل می‌کند.

با تغییر دولت‌ها، تغییر عمده‌ای در همکاری‌های استراتژیک ایران و لبنان صورت نمی‌گیرد

این کارشناس مسائل منطقه‌ای در پاسخ به این سوال که مناسبات جدید و آینده همکاری‌ها میان تهران و بیروت چگونه خواهد بود؟ بیان کرد: دو سطح از همکاری‌ها در سیاست خارجی وجود دارد: همکاری‌های استراتژیک و همکاری‌های تاکتیکی. با تغییر دولت‌ها، تغییر عمده‌ای در همکاری‌های استراتژیک ایران و لبنان صورت نمی‌گیرد اما همکاری‌های تاکتیکی بنا به شرایط منطقه‌ای می‌تواند تغییر کند و فضا را به سمت گسترش صلح در خاورمیانه تغییر دهد.

کف‌گیر سعودی‌ها به ته دیگ خورده است

تاجیک در پاسخ به این سوال که مناسبات آتی میان لبنان و عربستان چگونه است؟ عنوان کرد: کف‌گیر سعودی‌ها به ته دیگ خورده است و آنها مشکل مالی دارند و دست‌شان مانند گذشته باز نیست. این مسئله موجب می‌شود تا آنها مانند گذشته جاه‌طلبی نداشته باشند و دخالت‌هایشان را در بیروت کاهش دهند و چهره ژئوپولتیکی منطقه که در حال برهم خوردن بود را عوض کند. 

کد خبر : ۴۴۰۹۷۱