خبرگزاری کار ایران

یک وکیل دادگستری:

مخالفان منشور حقوق شهروندی با نفس این حقوق مخالف هستند

یک حقوقدان گفت: حقوق شهروندی یک حقوق سمبلیک و قابل احترام است که قابلیت اجرایی دارد.

امیرحسین مهدوی ثابت در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره برخی انتقادات مبنی براینکه منشورحقوق شهروندی فاقد ضمانت‌اجرا و غیرقانونی است، گفت: منشور حقوق شهروندی قطعا بار حقوقی دارد مگر اعلامیه جهانی حقوق بشر چیزی به غیر از یک اعلامیه است یا میثاق ۱۹۶۶ چیزی فرا‌تر از یک میثاق است با این حال که ضمانت اجرای مدنی و کیفری ندارند و کشور‌ها متعهد به رعایت آن‌ها می‌باشند. 

این وکیل دادگستری افزود: به رغم اینکه در قانون اساسی و قانون آیین دادرسی کیفری و سایر قوانین به حقوق شهروندی اشاره شده و پیش بینی شده است ولی باز هم نیاز به تکرار دارد. حقوق شهروندی یک حقوق سمبلیک و قابل احترام است که قابلیت اجرایی دارد. رییس جمهور خود را متعد کرده است که برای آن بخش از حقوق شهروندی که ضمانت اجرا وجود ندارد به کمک مجلس ضمانت اجرا تصویب کند. 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اینکه رییس جمهور به عنوان رییس قوه مجریه دست به انتشار این منشور زده است یعنی به این حقوق اعتقاد دارد و به آن‌ها احترام می‌گذارد. افرادی که به این منشور ایراد می‌گیرند با نفس این قوانین اختلاف دارند و به این حقوق اعتقاد ندارند. 

مهدوی ثابت یادآورشد: دولت با انتشار این منشور به حقوق و آزادی‌های مردم توجه کرده است و این ارزش والایی دارد که یک نهاد حکومتی این حقوق را قبول دارد و خود و نهاد‌های زیر مجموعه خود را مکلف به اجرای آن‌ها می‌داند. دستگاه قضایی هم باید با توجه به این منشور عمل کند و امیدواریم که در آینده بیشتر به حقوق شهروندی احترام گذاشته شود. 

وی با اشاره به برخی قوانین که تضییع کننده حقوق شهروندی هستند گفت: دولت می‌تواند با کمک حقوقدان‌ها و صاحب نظران دیگر قوانینی که در تقابل با حقوق شهروندی هستند را اصلاح کند و این تناقضات را رفع کند. در جایی که حقوق شهروندی و مسایل امنیتی در برابر هم قرار می‌گیرند حقوق مردم نادیده گرفته می‌شود و این مساله‌ای است که باید به آن توجه کند.

کد خبر : ۴۴۱۴۱۷