خبرگزاری کار ایران

در جریان تذکری در صحن؛

کواکبیان: ٢٥ مورد از تخلفات رییس‌مجلس طی ٨ روز تصویب برنامه ششم را یادداشت کردم/ لاریجانی: فکر می‌کنید اگر صدای‌تان را بالا ببرید، حرف‌تان معقول‌تر است

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکری نسبت به نحوه مدیریت جلسات پارلمان در جریان تصویب برنامه ششم توسعه انتقاد کرد و گفت:بنده ٢٥ مورد از تخلف‌های شخص رییس مجلس را طی این ٨ روزی که مشغول بررسی لایحه برنامه ششم هستیم، یادداشت کرده‌ام.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، مصطفی کواکبیان در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده ١٨ آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام کرد: هیات رییسه سوگند یاد کرده‌اند که بی‌طرفی را رعایت کنند اما باوجود این‌که تا به‌حال دو بار پیشنهاد رفع ابهام داده‌ام، آقای قاضی‌زاده هاشمی اجازه طرح آن را نداده‌اند.

او گفت: آقای قاضی‌زاده هاشمی ابتدا گفتند که باید پیشنهادها را پیش از ورود به بررسی هر ماده ارائه کنیم و هنگامی که این پیشنهاد را پیش از ورود به بررسی ماده مطرح کردم، اجازه بیان و طرح پیشنهاد را نداده‌اند.

عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: بنده ٢٥ مورد از تخلف‌های شخص رییس مجلس را طی این ٨ روزی که مشغول بررسی لایحه برنامه ششم هستیم، یادداشت کرده‌ام.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم یادآور شد: به احترام این‌که می‌خواهیم برنامه ششم توسعه را به‌طور کامل بررسی کنیم و گویا قرار است به‌صورت کنتراتی برنامه را تصویب کنیم، صحبتی نمی‌کنیم.

علی لاریجانی با قطع کردن صحبت‌های کواکبیان اعلام کرد: لطفاً بفرمایید این ٢٥ مورد چیست؟!

کواکبیان نیز در ادامه اعلام کرد: یک مورد این است که هر زمانی تشخیص می‌دهید یک ماده را رفع ابهام می‌کنید یا تغییراتی در آن اعمال می‌کنید.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: اولاً که من نباید این مسئله را به شما بگویم؛ چرا که شما خودتان در مجلس سابقه‌دار هستید.

او گفت: شما فکر می‌کنید اگر صدای‌تان را بالا ببرید، حرف‌تان معقول‌تر شنیده می‌شود. بنابر آیین‌نامه رفع‌ابهام باید ابتدا به‌صورت کتبی به هیات رییسه ارائه شود و درصورتی که رییس این رفع ابهام را پذیرفت و اگر هم کسی مخالف نبود، به رای می‌گذارد.

کواکبیان نیز بار دیگر اعلام کرد: آقای محمد دهقانی امروز ابهامی نسبت به کل ماده داشت که شما مطرح کردید.

لاریجانی: ابهام ایشان مربوط به بند «ن» ماده ٤١ بود و گفتند ایرادهایی وجود دارد، بنده نیز پذیرفتم و پس از رای‌گیری به کمیسیون ارجاع شد. خواهش می‌کنم این ٢٥ مورد را به بنده بدهید.

کواکبیان: آقای تاجگردون گفتند که کمیسیون تلفیق یک آش شله قلمکار تحویل مجلس داده است.

لاریجانی: اگر آقای تاجگردون نیز نکته‌ای گفتند، نمی‌خواستم پاسخی بدهم. ایشان عضو کمیسیون تلفیق هستند. همدیگر را تخریب نکنید و اعضای کمیسیون تلفیق نیز نمایندگان همین مجلس هستند.

کد خبر : ۴۴۲۱۱۳