خبرگزاری کار ایران

محمد بهشتی:

مرحوم موسوی اردبیلی از کژی‌ها در آرمان‌های انقلاب رنج می‌برد/هرگز از ناحق بی‌دلیل دفاع نمی‌کرد

فرزند شهید بهشتی گفت: مرحوم موسوی اردبیلی دلشان برای آرمان‌های دینی و انقلاب می‌تپید و از اینکه در این مسیر دچار کژی شدیم، رنج می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدبهشتی در مراسم چهلمین روز ارتحال آیت‌الله موسوی اردبیلی که در کانون توحید برگزار شد، درباره مرحوم آیت الله اردبیلی گفت: به آسانی می شد به ایشان دسترسی پیدا کرد و در دیدارها بی‌تکلف بود. در گفتارش افراد را بر می‌انگیخت تاحرف دلشان را بزنند. بی دغدغه با او می شد سخن گفت. این طور نبودند که اگر مطلبی در نزدشان گفته می‌شد، احساس کنید که شاید در آینده این سخن مایه نگرانی باشد یا به تعبیر امروزی‌ها فایل برای کسی باز نمی‌کرد.

او گفت: به رغم مراتب علمی آیت‌الله موسوی اردبیلی آنچه از او می دیدیم، سلامت نفس بود. دلشان برای آرمان های دینی و انقلاب می‌تپید. از اینکه در این مسیر دچار کژی شدیم، رنج می‌برد. ایشان هرگز از ناحق بی‌دلیل دفاع نمی‌کرد.

فرزند شهید بهشتی با بیان اینکه آیت‌الله موسوی اردبیلی به رغم اینکه پرورده حوزه علمیه و مجتهدی در مرتبه مرجعیت بود اما ذهن ایشان باز و از تعصب به دور بود، به بیان خاطره‌ای از ایشان پرداخت و گفت:‌ خدمت ایشان متنی  از اصول را قرائت می‌کردیم. یکی از متاخرین اصولیون شیعه در آرای متقدمین شیعه لحنی داشت که انگار متقدمین آن جور که باید اندیشه شیعی ناب را در نیافته بودند و شیعه درست حسابی نبودند. من گفتم این چه نحوه برخورد با متقدمین و چهره‌های بزرگ آغازگر است. مرحوم موسوی اردبیلی گفت اگر آنها هم بسیاری از ما را امروز می‌دیدند می‌گفتند شما قطعا از غلو کنندگان هستید.

این استاد فلسفه دانشگاه تهران یادآور شد: ایشان در مواجه با مردم فردی با بینش باز بود. من را مشاور ارشد خود کرد درحالی که نیازی به مشاور ارشد نداشت. ما شنیده بودیم ایشان در مورد سود بانکی می‌خواهد نظری بدهد. در آنجا بحث این بود که آیا با توجه به تورم ناخواسته آیا جواز اینکه سود بانکی لااقل به اندازه تورم داده شود صحیح است؟ چرا که فرد بدون اینکه نقشی داشته باشد زیان دیده است. مرحوم عالی‌نسب می‌گفت خود این پرداخت باعث تورم است. من در جریان تلاش آقای موسوی اردبیلی برای حل این مساله بودم  و قصد داشت از رای دیگران نیز در این باره مطلع شود.

کد خبر : ۴۴۲۷۲۰