خبرگزاری کار ایران

کدخدایی در نشست خبری:

سازوکاری برای جلوگیری از ثبت‌نام‌های بی‌رویه در انتخابات شوراها اندیشیده شود/تشکیل هیات نظارت در ۱۵ استان

سخنگوی شورای نگهبان گفت:‌ انتخابات شوراهای شهر و روستا در حیطه اختیارات مجلس است و در دست شورای نگهبان نیست، اما ضروری است سازوکارهایی برای جلوگیری از ثبت‌نام بی‌رویه و غیر ضرور افراد اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری خود درباره وضعیت بررسی موافقتنامه پاریس در شورای نگهبان ابراز داشت: با توجه به بندهای ۸ و ۹ ماده چهار و بند ۱۱ ماده ۱۳ پیوست‌های این موافقتنامه باید ضمیمه شود تا امکان بررسی و اظهارنظر در این شورا فراهم شود. در ماده ۲۳ نیز از این جهت که مشخص نیست آیا پیوست مصوبی وجود دارد یا خیر ابهام دارد و پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد. با این وجود تا وقتی ایراد شکلی وجود دارد، ما وارد بررسی ماهوی نخواهیم شد و تا قبل از رفع ایراد فارغ از اظهارنظر هستیم. باید این مصوبه به شکل کامل بیاید تا آن را بررسی کنیم. امیدواریم که این پیوست‌ها هم هرچه زود‌تر ارائه شود.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه لایحه قانون جامع انتخابات قبل از انتخابات مجلس نرسید آیا این کار تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری شدنی است، بیان کرد: کنار گذاشته شدن این موضوع در انتخابات قبلی به خاطر آن بود که برخی از مسئولان اعلام کردند که آن لایحه را نمی‌توانند تا پیش از برگزاری بررسی کنند. هم اینک دوستان نماینده درگیر لایحه برنامه ششم توسعه و سپس لایحه بودجه هستند. با این وجود دوستان مجلس گفته‌اند که در قالب طرحی اصلاح برخی از مواد قانون را انجام داده و شاید برخی نواقص برای انتخابات آتی رفع شود.

او در پاسخ به این سوال که یکی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان گفته است این شورا با رد و تایید صلاحیت افراد به مجری انتخابات تبدیل شده است، عنوان کرد: شورای نگهبان براساس قانون اساسی و دیگر قوانین موضوعه وظیفه نظارت بر انتخابات را دارد و در این حوزه وارد می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که زنان می‌توانند کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شوند، یادآور شد: همه می‌توانند وارد این صحنه بشوند اما هنوز وضعیت بررسی رجل سیاسی به نتیجه نرسیده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که در انتخابات‌های پیشین به دلیل مشخص نبودن ملاک‌ها در بررسی صلاحیت‌های افراد، شورای نگهبان هزینه‌های بسیاری داده است آیا این شورا برای انتخابات ریاست جمهوری مدلی را ارائه خواهد داد که این هزینه‌ها مجدداً پرداخت نشود، گفت: با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بحث شاخص‌های رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن در دست بررسی است و امیدواریم شاخص‌های روشنی را اعلام کنیم.

کدخدایی درپاسخ به این سوال که آیا در بررسی صلاحیت افراد وضعیت افراد نزدیک و وابستگان آن فرد هم در صلاحیتش مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: بررسی صلاحیت افراد براساس قانون، مربوط به خود افراد است. در مجازات‌ها هم برای مجرم و مرتکب حکم صادر می‌شود در این باره نیز همین مسئله صدق می‌کند مگر آنکه قانون این اجازه را به ما داده باشد اما تا وقتی قانون این اجازه را به ما نداده تنها وضعیت خود فرد بررسی خواهد شد.

خبرنگاری مدعی شد که برخی افراد از تریبون‌های مجلس مسئله رفع حصر را مطرح می‌کنند آیا این ملاک را در انتخابات شوراهای شهر و روستا مدنظر قرار می‌دهید، که کدخدایی در پاسخ گفت: مقام معظم رهبری فرمایشی دارند مبنی بر اینکه ۹ دی ماندگار خواهد شد و این پاسخی به حوادث قبل از آن بود. فتنه نیز قابل فراموشی نیست و تا جایی که در حیطه اختیارات شورا باشد آن را ملاک قرار خواهیم داد.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراهای شهر و روستا با توجه به احتمال حضور انبوه ثبت‌نام‌کنندگان چه سازوکاری را ملاک قرار خواهد داد، اظهار داشت: انتخابات شوراهای شهر و روستا در حیطه اختیارات مجلس است و در دست شورای نگهبان نیست، اما ضروری است سازوکارهایی برای جلوگیری از ثبت‌نام بی‌رویه و غیر ضرور افراد اندیشیده شود. راهی که کشورهای دیگر هم رفته‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت: هیات مرکزی نظارت بر انتخابات روز چهارشنبه تشکیل جلسه داد. هیات نظارت ۱۵ استان تشکیل شده و هیات نظارت مابقی استان‌ها هم در جلسه دوشنبه شورای نگهبان تعیین و تکلیف خواهد شد.

کد خبر : ۴۴۳۱۸۰