خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی:

هر وقت مشکلی داشتیم به امام پناه می‌بردیم/بنا بود اسلامی قضاوت کنیم؛ امروز این طور نیست

رییس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امام خمینی (س) مثل خورشید می‌درخشیدند و هر وقت مشکلی داشتیم به امام پناه می‌بردیم. البته امام سطح بالایی داشتند و ما می‌فهمیدیم که تفاوت وسیعی بین دین ایشان و امثال ما وجود دارد.

به گزارش ایلنا، آیت الله هاشمی با بیان اینکه آیت الله موسوی اردبیلی در همه مقاطع نقش خود را ایفا کرد، گفت: ایشان در آن دوره نقش یک پشتیبان بزرگ را داشت و سالم زندگی کرد و بسیار متواضع بود و با دقت حرف می‌زد و هر چیزی که شما فکر می‌کنید یک آدم بزرگ باید داشته باشد را دارا بود.

آیت الله هاشمی در مراسم چهلمین روز رحلت آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی در حسینیه جماران، گفت: از زمانی که من آیت الله موسوی اردبیلی را شناختم به تناسب زمان وظایف خود را انجام می‌داد.

رییس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری اینکه آیت الله موسوی اردبیلی در دوران مبارزات پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از پیش قدمان بود، اظهار کرد: بعد از اینکه مبارزه شروع شد یکی از شخصیت‌هایی که نظرش تأثیرگذار بود آیت الله موسوی اردبیلی بود. رفتار ایشان رفتار یک معلم با هوش، با سواد، آشنا به جامعه و آشنا به روشنگری بود و در کنار روشنگری خدماتی را هم برای خود وظیفه می‌دانستند.

وی افزود: آیت‌الله موسوی اردبیلی بعد از مبارزه به تهران آمد و مسجدی برای ایشان آماده کردند که مرکز هدایت مردم شده بود. کسانی که در مبارزه بودند نیاز به چنین شخصیتی داشتند و ما که صف اول تهاجم بودیم به ایشان کاملا امید بسته بودیم. در ماه‌های آخر مبارزه نیز که همه چیز روشن شده بود یکی از کسانی که مردم را تشویق می‌کرد ایشان بود و در صف اول راهپیمایی‌ها چهره او می‌درخشید.

آیت‌الله هاشمی با اشاره به اینکه آیت الله موسوی اردبیلی بعد از پیروزی انقلاب نیز در همه صحنه‌ها حضور جدی مؤثر داشتند، یادآور شد: ایشان یکی از پنج نفر اول شورای انقلاب متشکل از آیت الله شهید مطهری، آیت‌الله شهید بهشتی، شهید باهنر، آیت‌الله موسوی اردبیلی و من بودند و‌‌ همان موقع از نظر ما شرایط مرجعیت را داشتند و بحث‌هایی که در شورای انقلاب وجود داشت را خیلی خوب اظهار نظر می‌کردند و ستون استواری برای نیروهای انقلاب بود.

وی ادامه داد: کار قانون اساسی خیلی مهم بود البته حقوقدانان متنی آماده کرده بودند که وقتی به شورای انقلاب آمد کار سختی بود و شورای انقلاب با دقت بررسی کرد و آنچنان اصلاح شد که مرجع هیچ اشکالی نگرفتند و آن را تأیید کردند. آیت الله موسوی اردبیلی آنجا هم نقش مهمی داشت. حقیقتا قانون خوبی است اما بعد از مدتی همه قانون‌های اساسی دنیا تغییر می‌کند و ما هم باید این کار را بکنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در آن مقطع آیت‌الله موسوی اردبیلی کیمیایی در میان ما بود و اخلاق و صبوری شخصیت ممتازی از ایشان ساخته بود. قضا خیلی زود شروع شد و تندروهایی در آن دوره داشتیم اما آیت الله بهشتی و ایشان کاملا کنترل کردند و به قوه قضائیه نقش دادند.

وی اظهار کرد: امام خمینی (س) مثل خورشید می‌درخشیدند و هر وقت مشکلی داشتیم به امام پناه می‌بردیم. البته امام سطح بالایی داشتند و ما می‌فهمیدیم که تفاوت وسیعی بین دین ایشان و امثال ما وجود دارد. هر مشکل بزرگی که پیش می‌آمد مثل انفجار حزب جمهوری اسلامی پیش امام می‌رفتیم. در انفجار حزب جمهوری اسلامی که ما نیروهای زیادی را از دست دادیم تا آنجا پیش رفتیم که زخمی‌ها را با برانکارد آوردیم تا مجلس رسمی شود.

آیت الله هاشمی تأکید کرد: حق این بود که در این شرایط صدا و سیما برنامه جامعی برای ایشان می‌گذاشت و گوشه‌ای از زندگی ایشان را نشان می‌داد. در زمان حیاتشان نیز کم لطفی‌هایی به ایشان شد. بعد از امام باید در تهران می‌ماند و کار خود در قضا را کامل می‌کرد اما به قم رفتند و ما از رفتن ایشان ضرر کردیم.

وی ادامه داد: البته آیت الله موسوی اردبیلی در قم مستندی برای ما بود و هرکس به قم می‌رفت اطمینان داشت که ایشان ستونی برای حفظ انقلاب در حوزه بود. ولی از آن به بعد تندروی‌هایی دیدیم که به ایشان ستم کرد ولی ایشان با نصایح، نوشته‌ها و کارهایی که داشتند در همه مقاطع نقش خود را ایفا می‌کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر بنا بود مقاطع زندگی ایشان را بگویند خیلی مفید بود که مردم بدانند چه شخصیتی را از دست دادند. سنت ایشان در قضاوت را باید ادامه می‌دادیم. ما بنا بود اسلامی قضاوت کنیم؛ امروز این طور نیست و باید روزی باز کسی مثل آیت الله موسوی اردبیلی با‌‌ همان روحیات این روش را احیا کند.

وی اظهار کرد: ایشان در عین حال عضو مؤسس حزب جمهوری اسلامی هم بود و توانست کشور را از سر بنی صدر و کسانی که دور او بودند راحت کند. رقیب بنی صدر حزب جمهوری اسلامی بود و در مقابل کج روی‌های بنی صدر عمل می‌کرد. ایشان حقیقتا‌‌ همان موقع هم معلوماتشان برای فتوا دادن کافی بود اما در سطح حزب فعالیت و از فتنه منافقین و تلاش‌های ضد انقلاب جلوگیری می‌کرد و به کمک ایشان در شورای افتاء مواضع حزب جمهوری اسلامی را می‌نوشتیم.

آیت‌الله هاشمی افزود: ایشان در آن دوره نقش یک پشتیبان بزرگ را داشت و سالم زندگی کرد و بسیار متواضع بود و با دقت حرف می‌زد و هر چیزی که شما فکر می‌کنید یک آدم بزرگ باید داشته باشد را دارا بود.

وی تأکید کرد: ما همه در مقابل امام خیلی کوچک بودیم. هنوز اسم امام و رفتار ایشان سرمایه اصلی انقلاب است و دشمنان این را فهمیده‌اند که تا امام در بین مردم وجود داشته باشد نمی‌توانند آسیبی برسانند به همین دلیل به فکر ترور شخصیت ایشان افتاده‌اند و اخیرا بهانه‌ای به دست آن‌ها داده شد و کارهایی کردند. ما باید حواسمان باشد بیت امام نقش نگهداری دارد و شخصیت‌هایی مثل حاج حسن آقا و برادران عالمشان که از اساتید خوب حوزه هستند و می‌توانند راه امام را ادامه دهند سرمایه اصلی انقلاب است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ما خیلی نیاز داریم آثار و بیت امام را‌‌ همان طور بین خودمان عزیز داشته باشیم. ما هنوز به شخصیت و بیت اما خیلی نیاز داریم چون کل امت اسلامی در خطر است و این همه تبلیغ می‌کنند که مسلمانان را مثل داعش و افکار افراطی که ما هم در کشور داریم معرفی کنند. این‌ها فکر می‌کردند که می‌توانند که نتوانستند و خوشبختانه آقای خامنه‌ای توانستند این راه را ادامه دهند.

وی گفت: البته امام این کار را کرد. ما سال‌ها کار کردیم که احتیاطات امام به آیت الله منتظری مراجعه شود و ایشان مرجع باشند. علت هم این بود که آن موقع در قانون اساسی این بود که رهبر باید مرجع باشد. وقتی که امام تصمیم گرفتند که ایشان در این مقام نباشد ما یک شب، شام خدمت امام رسیدیم و گفتیم که ما این همه آمادگی پیدا کردیم که یک روز اگر خدای ناکرده شما نباشید مرجع داشته باشیم و دست ما خالی نباشد. امام گفت شما دارید. وقتی ما پرسیدیم چه کسی است؟ ما که همه را می‌شناسیم؛ ایشان نگاه کرد و گفت همین آقای خامنه‌ای.

آیت‌الله هاشمی ادامه داد: همین جمله ایشان باعث شد که ما توانستیم در مجلس خبرگان رهبر انتخاب کنیم. آقایانی که از قم آمده بودند ۱۴ نفر بودند و همه آیت الله گلپایگانی را امضا کردند. ما با آیت الله گلپایگانی مخالفتی نداشتیم چون ما شاگرد و مرید ایشان بودیم ولی ایشان برای انقلاب، مبارزه و مدیریت کشور کار نکرده بودند و فقط جایگاه حوزوی داشتند و خبرگان به ایشان رأی نداد.

وی یادآور شد: البته قبل از آن چون قانون اساسی شورا گفته بود و یک بار در حرف‌های امام بود که اگر فرد به جای شورا باشد بهتر است و بعد هم گفتند مرجعیت لزومی ندارد و اجتهاد مطلق لزوم دارد. این‌ها در آقای خامنه‌ای بود البته افراد دیگری هم داشتند و منحصر به ایشان نبود. وقتی که آیت الله گلپایگانی رأی نیاوردند به سراغ آقای خامنه‌ای رفتیم و ایشان رأی بسیار خوبی آورد. آن‌ها ۱۴ نفر بودند و‌‌ همان ۱۴ نفر به آقای گلپایگانی رأی دادند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: وقتی به فرد رسیدیم آقای خامنه‌ای سخنرانی اساسی و از شورا دفاع کرد چون در قانون اساسی شورا بود و ما باید قانون اساسی را دنبال می‌کردیم و گروهی هم تعیین شده بودند و اسم آیت الله موسوی اردبیلی، آیت الله مشکینی و آقای خامنه‌ای در آن گروه بود.‌‌ همان شبی که امام فوت کرده بود همه جمع شدیم و طبق قانون اساسی این سه نفر را به عنوان شورای رهبری انتخاب کردیم. لذا در مجلس خبرگان اول آقای خامنه‌ای یک سخنرانی خیلی خوبی کردند که باید شورا باشد ولی رأی نیاورد و ۳۵ رأی شورا و ۴۵ رأی فرد آورد.

وی گفت: به محض اینکه آقای خامنه‌ای را معرفی کردیم ایشان بدون اینکه وقت بگیرد پشت تریبون آمد و گفت من فرد را قبول ندارم شما چطور من را انتخاب می‌کنید؟ من گفتم حالا قانون شده که فرد باشد و امام هم که اجازه داده بودند و الآن فرد است و شما نباشید شخص دیگری است و ایشان دیگر حرفی نزد و روی صندلی نشست و من سکوت ایشان را به علامت رضا تلقی کردم و رأی گرفتیم.

آیت الله هاشمی تأکید کرد: واقعا امام کمک کردند که دشمنان انقلاب همه انتظار داشتند بعد از انقلاب همه چیز بر هم بریزد اما اولا آن تشییع بی‌نظیری که در ایران و جهان بی‌نظیر بود اتفاق افتاد که مردم بعد از رحلت ایشان چطور به صحنه آمدند و بعد هم اظهارات ایشان بود که ما از یک مرحله سخت گذشتیم و اینجا هم نقش آیت الله موسوی اردبیلی خیلی مهم است چون ایشان هم عضو خبرگان و هم جزء آن گروه سه نفره بود و به آقای خامنه‌ای رأی دادند و الحمدلله انقلاب ادامه دارد و امیدواریم شیاطین داخلی و خارجی نتوانند این انقلاب را زخمی کنند؛ شما هم باید سرباز انقلاب و مواظب باشید.

کد خبر : ۴۴۳۳۵۵