خبرگزاری کار ایران

جهانگیری :

همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها موظف به همکاری برای مقابله با بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان هستند/ تاکید بر ممنوعیت هر گونه شکار پرندگان تا اطلاع ثانوی

جلسه مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بعد از ظهر امروز (یکشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به اهمیت سلامت و بهداشت مردم و نیز حمایت از تولیدکنندگان دام و طیور، بر همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی در موضوع مقابله با بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان تاکید کرد. 

او با بیان اینکه ایران در سالهای اخیر همانند بسیاری از کشورهای جهان درگیر ویروس آنفلوانزای پرندگان بوده است، ‌ از سازمان دامپزشکی خواست دستورالمعل‌های لازم به منظور تعیین سطح درگیری کشور با این معضل و راهکارهای مقابله با آن برای ارایه به ستاد بحران تهیه کند. 

او با اشاره به اینکه در ستاد بحران کشور باید وظیفه هر یک از دستگاه‌ها برای مقابله با این بیماری مشخص باشد، بر تشکیل جلسه فوری ستاد بحران کشور تاکید کرد و از استانداران برخی مناطق کشور که مواردی از آنفلوانزای پرندگان گزارش شده خواست تا بطور فعال وارد عرصه مقابله با این بیماری شوند. 

معاون اول رییس جمهور با اشاره به ابعاد اقتصادی و اجتماعی شیوع ویروس آنفلوانزای حاد پرندگان، از ستاد کل نیروهای مسلح و صدا و سیمای جمهوری اسلامی خواست تا در هماهنگی با سایر سازمان‌های ذیربط نسبت به اطلاع رسانی و ممانعت از سرایت بیماری به سایر مناطق کشور ‌‌نهایت مساعی خود را بکار بگیرند. 

جهانگیری همچنین با تاکید بر اهمیت مقابله با سرمنشا این بیماری، خواستار پایش و مراقبت ویژه از تالاب‌ها و جلوگیری از سرایت آنفلوانزا از پرندگان مهاجر به پرندگان اهلی شد و اظهار داشت: با توجه به شیوع این بیماری در تالاب «می‌انکاله» و منطقه «فریدون کنار» همه مسئولان استان‌های مازندران و گلستان به ویژه استانداران و نیز قوه قضائیه، نیروهای نظامی، امنیتی و انتظامی باید برای مقابله با سودجویان و شکارچیان غیر مجاز در جهت حفاظت از سلامت جان مردم تلاش کنند. 

در این جلسه که وزرای جهاد کشاورزی، راه، مسکن و شهرسازی و روسای سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان برنامه و بودجه کشور حضور داشتند، مهندس حجتی در گزارشی از کانون‌های نشر ویروس آنفلوانزای حاد پرندگان و میزان خسارات وارده به تولید کنندگان طیور، خواستار همکاری همه دستگاه‌ها برای مقابله با این پدیده شد و گفت: تدابیر لازم از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از سرایت بیماری به نقاط دیگر کشور بکار گرفته شده است. 

ابتکار نیز با اشاره به وجود دستورالعمل لازم در سازمان حفاظت از محیط زیست برای مقابله با ویروس آنفلوانزای حاد پرندگان، از صدور بخشنامه ممنوعیت هرگونه شکار پرندگان در کشور خبر داد و گفت؛ اجرای دقیق این بخشنامه منوط به همکاری همه دستگاه‌های ذیربط است و باید در این باره به مردم بویژه ساکنان مناطق حاشیه تالاب‌ها اطلاع رسانی دقیق کرد و هشدارهای لازم را داد. 

در این جلسه مسولان سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز گزارشی درباره نحوه شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان «H۵N۸» در سطح جهان و ایران ارایه کردند. بر اساس این گزارش شیوع این ویروس تاثیراتی بر مقوله بهداشت، اقتصاد داخلی و تجارت بین المللی خواهد داشت اما تاکنون موردی از ابتلای انسان به آن گزارش نشده است. افزایش سطح پوشش بیمه‌ای، پرداخت خسارت به واحدهای پرورش طیور صنعتی، ممنوعیت صید و شکار پرندگان وحشی و تامین اعتبارات لازم برای عملیات مبارزه با بیماری از مهم‌ترین درخواست‌های مطرح شده در این جلسه بود.

کد خبر : ۴۴۳۷۴۸