خبرگزاری کار ایران

پاسخ روحانی در مورد کاندیداتوری در انتخابات سال آینده چه بود

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا برای انتخابات سال آینده نامزد خواهد شد، گفت: فعلا زود است و تا دولت دوازدهم فاصله زیاد است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حسن روحانی در پاسخ به این سوال که آیا برای انتخابات سال آینده نامزد خواهد شد، گفت: فعلا زود است و تا دولت دوازدهم فاصله زیاد است.

روحانی در مورد واکنش‌های صورت گرفته به منشور حقوق شهروندی و خلاف اسلام و قانون اساسی و انتخاباتی خواندن آن گفت: حقوق شهروندی بسیار حائز اهمیت است و مردم باید به حقوق خود آشنا شوند چراکه حقوق هم دانستی، هم خواستنی و هم گرفتنی است.

استفاده از فضای مجازی حق مشروع مردم است

 او با تاکید براینکه مردم باید برای اجرای حقوق شهروندی به صحنه بیایند، اظهار کرد: بسیاری از مسائل حقوق شهروندی در فصل سوم قانون اساسی اشاره شده اما ما نیاز داریم که آن را بیان و تکمیل کنیم. در تدوین زمان قانون اساسی، فضای مجازی و مسائل اطلاع رسانی و شفافیت مطرح نبود. مردم باید به حقوق خود توجه کنند. استفاده از شکبه‌های مجازی و شفافیت حق مشروع مردم است و آن‌ها باید بدانند که پول‌ها در کجا هزینه می‌شود.

انتخاباتی خواندن منشور حقوق شهروندی عجیب است

رییس‌جمهور ادامه داد: ‌در مصاحبه‌ای که پس از صد روزگی تشکیل دولت داشتم، پیش نویس منشور حقوق شهروندی بر روی سایت منتشر شد تا مردم و متخصصان نظر دهند که نظرات متعددی از سوی حقوقدانان و مردم ارائه شد. شخصا چندین جلسه با حقوقدانان گذاشتم و روی تک تک کلمات بحث کردیم و در ‌‌‌نهایت رونمایی شد.

روحانی انتخاباتی خواندن رونمایی از منشور حقوق شهروندی را عجیب توصیف کرد و گفت: تا اتمام این دولت ۹ ماه باقی است. مگر ما هرکاری در این مدت کنیم برای انتخابات است؟ دولت تا پایات مردادماه مستقر است و این درست نیست که اگر بخواهیم راه‌آهن افتتاح کنیم و هواپیما بخریم، بگویند انتخاباتی است.

او به دیدار اعضای هیات دولت با مقام معظم رهبری به مناسبت هفته دولت و ماه رمضان اشاره کرد و گفت: ‌ ایشان در آن دیدار‌ها فرمودند بهترین تبلیغ برای دولت، عمل آن‌ها است.

رییس‌جمهور همچنین از ابلاغ مواد مربوطه حقوق شهروندی به دستگاه‌ها در آینده نزدیک خبر داد و گفت: امیدواریم اجرای منشور حقوق شهروندی موجب فضای وحدت در جامعه باشد.

روحانی درباره اینکه برخی معتقدند این منشور نیاز به مصوبه مجلس دارد، اظهار کرد: اگر حقوق شهورندی بخواهد موفق باشد نیاز به همکاری سه قوه دارد. هیچ اشکالی ندارد که بعد‌ها هم در مجلس تصویب شود. من به عنوان رییس جمهور و براساس اصل ۱۳۴قانون اساسی که می‌گوید رییس جمهور باید برنامه و خط مشی دهد، اقدام کردم. البته این منشور می‌تواند بعد‌ها در هیات دولت مطرح و به صورت لایحه به مجلس برود هرچند که برای اجرای برخی از مواد حقوق شهروندی باید لایحه تهیه و تدوین کنیم.

کد خبر : ۴۴۳۷۹۹