خبرگزاری کار ایران

خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه:

دعوای رسانه‌ای مسئولان به مصلحت نظام نیست/قوه قضاییه با سرعت و دقت بیشتری به پرونده‌های فساد رسیدگی کند

خطیب موقت جمعه تهران گفت: مسئولان حواسشان جمع باشد دعوای رسانه‌ای مسئولان به مصلحت نظام نیست، خروجی چنین دعواهایی این شده که می‌گویند از این دعوا‌ها معلوم است فساد در ایران سیستماتیک شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران عنوان کرد: هیچ کسی ماندنی نیست در سن کودکی و جوانی به کسی تضمین نداده‌اند که تا چه زمانی ماندنی هستیم سفارش شده که روزی ۵۰ آیه قرآن را بخوانیم و بر پیامبر صلوات بفرستیم امیدواریم گوش شنوایی برای این نصایح داشته باشیم.

او یادآور شد: فردا میلاد امام حسن عسگری(ع) است. ما شیعه شادی به جا و حزن و گریه به جا هستیم. به این مکتب می‌گویند مکتب حیات. فردا هر جا هستیم باید شادی خود را نشان دهیم. شادی به معنای گناه کردن و عبور از خطوط قرمز نیست. کیست که شادی مردم را نخواهد. اما تمام روابط و شادی و عزای ما باید رنگ دین داشته باشد.

خطیب موقت جمعه تهران گفت: روز دوشنبه هم وفات حضرت معصومه(س) است. امام رضا(ع) به حضرت معصومه نامه ویژه نوشت که حضرت معصومه(س) بیاید و طبق روایات در راه مسموم شد. ائمه ما به این بانو کرامه ابراز ارادت کرده‌اند. امیدوارم قدر این سرمایه‌های ارزشمند در کشورمان را بدانیم.

او تاکید کرد:‌ در هفته گذشته درگذشت عالم مجاهد و انقلابی آیت الله محمدعلی شرعی را داشتیم. او با سال‌ها عمر با برکت با کوله‌باری از خدمات ارزشمند به دیدار خدا رفت. بزرگی بود که حوزه علمیه خواهران را تاسیس کرد و امروز ۵۰۰ شعبه از حوزه علمیه خواهران از باقیات و صالحات وی است. چهارمین مناسبتی که جای بحث مفصل دارد ۱۷ دی سالروز توطئه کشف حجاب توسط رضاخان است. او ماموریت مبارزه با دین را داشت. انگلیس سه دستور را به رضاخان دیکته کرد؛ مبارزه با حوزه‌های علمیه و عزاداری سید اشهدا و کشف حجاب. خدا می‌داند در این زمینه مرتکب چه جنایاتی شدند؛ زنانی که در این ایام از ترس، بچه سقط کردند، فراوان بودند. البته با این کار‌ها گور خود را کندند. انگلیس وقتی دید مدت مصرف او تمام شده او را به زباله‌دانی تاریخ فرستاد.

خاتمی در ادامه با اشاره به دهه بصیرت و ۱۹ و ۹ دیماه گفت: نهم دی و نوزده دی هر دو حماسه وحدت بودند. این ایام آغاز انقلاب در دوره دوم است. امسال مراسم‌ دیماه با شکوه برگزار شد. رهبری و مسئولان هم از این برنامه‌ها تجلیل کردند. این روز نماد وحدت مردم ما در پاسداری از انقلابشان است.

او گفت: نهم دی ماه تکمیل‌کننده نوزده دی بود. شباهت فراوانی در این دو تاریخ است؛ جرقه‌ نوزده دی را حمایت از ولایت زد که در مقاله‌ای اهانت به امام شد و حوزه‌های علمیه درس‌ها را به اعتراض تعطیل کردند و راهپیمایی‌ها شروع شد تا در آخرین دیدار با آیت‌الله نوری در راه بازگشت تیراندازی شد و این جنایت بذر انقلاب را در دوره دومش نهادینه کرد تا گل پیروزی در ۲۲ بهمن به بار نشست. مانند همین در نه دی هم رخ داد فقط دو عکس در راهپیمایی ۹ دی بود؛ عکس امام و رهبری و تنها شعار «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده» وجود داشت. شباهت ۱۹ دی را بصیرت مردم رقم زد. دولت نظامی سر کار آوردند اما شما خوبان نترسیدید بختیار را سر کار آوردند اما شما باز هم آمدید نه تهدید و نه تطمیع شما را پیمان نکرد.

خاتمی تاکید کرد: مانند همین در ۸ ماه فتنه رخ داد. آن‌ها هم انتخابات را سوزاندند و اسمش را دفاع از حقوق مردم گذاشتند، تقلب رمز آشوب بود. آنچنان که در ۱۹ دی بصیرت حرف اول را زد در ۹ دی هم بصیرت مردم حرف اول را زد. در ۱۹ دی وقتی شما وارد شدید که دنیای استکبار از شاه حمایت می‌کرد و برای تولد شاه به او پیام تبریک فرستادند. در فتنه هم آمریکا و حامیان او تمام قد از آن‌ها حمایت کردند و اوباما اسم یکی از فتنه‌گران را برد و شیمون پرز گفت فتنه‌گران سربازان ما هستند اما در ۹ دی در مقابل دنیای استکبار ایستادید و بصیرت شما را به صحنه آورد.

او خاطرنشان کرد: به فضل خدا انقلاب ۱۹ دی شما با‌‌ همان عظمت به راه خود ادامه می‌دهد. امام فرمود انقلاب خود را به جهان صادر می‌کنیم. به امام می‌گوییم برخیز و ببین این پیام صادر شده است. اول این انقلاب ساقه نازکی بود ولی امروز به فضل خدا شجره‌ای است که تندباد‌ها هم نمی‌تواند آن را بزند.

امام جمعه موقت تهران با تشریح ارکان وحدت عنوان کرد: وحدت با هدف تثبیت نظام اسلامی و باور به ولایت و ادبیات تکریمی از ارکان وحدت هستند باید بدانیم با تخریب وحدت شکل نمی‌گیرد. تحمل به خصوص در مسئولان و تریبون‌داران لازم است. همچنین پرهیز از تهمت از دیگر ارکان وحدت است.

او با بیان اینکه ما در ادامه انقلاب هم بصیرت می‌خواهیم، گفت:  تا انتخابات دوازدهم دشمن در چند نکته تاکید دارد؛ ایجاد اختلاف و دو قطبی کردن جامعه و تخریب نهادهای قانونی نظام بویژه قوه قضاییه. از سوی دیگر فضای مجازی را آکنده از دروغ و تهمت و افترا می‌کنند، مسئولان حواسشان جمع باشد دعوای رسانه‌ای مسئولان به مصلحت نظام نیست، خروجی چنین دعواهایی این شده که می‌گویند از این دعوا‌ها معلوم است فساد در ایران سیستماتیک شده است.

خاتمی تاکید کرد: رهبری و امام از مایوس کردن مردم به شدت بیزار بودند. صاحبان رسانه برای انجام دین به انقلاب در امید بدمید. قوه قضاییه که شدیدا مورد هجمه هستید، پرونده‌های فساد را با سرعت و دقت بیشتر رسیدگی کنید. قاطعانه هم حکم صادر کنید مردم از شما عدالت می‌خواهند. آینده انقلاب بسیار روشن است. این وعده قران است باید باورهای دینی‌مان را تقویت کنیم.

خطیب موقت جمعه تهران یادآور شد: نمازگزاران، انقلاب اسلامی ما امانت شهیدان است. شهیدانی که همچنان پیکر آن‌ها میزبان ما است. جوری عمل کنیم که شهدا دعایمان کنند، در صحنه بمانیم و رفتاری نداشته باشیم که از ما برنجند که این کار عواقب وخیمی دارد.

خاتمی گفت: بشارت پیروزی در حلب و ارتش عراق و حشدالشعبی و موصل را در آینده نزدیک خبر می‌دهم و امیدواریم به زودی بشنویم که شر داعشی‌های جنایتکار از سر عراق کوتاه شده است.

 

کد خبر : ۴۴۵۱۷۴