خبرگزاری کار ایران

امانی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

دادن حق کاندیداتوری به زنان لطف نیست/با تفسیر اشتباه از رجل سیاسی رد صلاحیت‌شان می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۴۴۵۷۶۳

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: لطفی نکرده‌اند که به زنان حق نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری را داده‌اند آنان طبق قانون اساسی در گذشته هم می‌توانستند کاندیدا شوند.

شهربانو امانی فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا درباره ثبت نام زنان در انتخابات ریاست جمهوری گفت: در قانون اساسی در خصوص ثبتنام زنان و انتخاب شدن آنان هیچ گونه منع قانونی و  محدودیتی وجود ندارد.

او خاطرنشان کرد: زنان می‌توانند برای انتخابات مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی، شورا‌ها و ریاست جمهوری نامزد شوند، در قانون اساسی گفته شده است رجل سیاسی و قیدی از زن و مرد به میان نیامده است.

او یاد آور شد: طبق اصل ۱۱۵ رییس‌جمهور باید از میان رجل مذهبی و سیاسی که واجد شرایط باشند انتخاب شوند.طبق قانون کاندیدای رییس‌جمهور باید ایرانی ‏الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشد.

امانی در ادامه با بیان اینکه تفسیر شورای نگهبان از رجل در واقع رجال شده و به اشتباه این امر صورت گرفته است، عنوان کرد: این شورا بحث جنسیتی را مطرح می‌کند. در تفسیر آنان گفته می‌شود رجال یعنی مردان، در صورتی در قانون رجل سیاسی است نه رجال سیاسی.

او در ادامه افزود: در بحث رجل سیاسی که در قانون آمده، با توجه به این مساله می‌توان گفت زنان در همه انتخابات‌ها می‌توانند  شرکت کنند و بحث زن و مرد هم مطرح نیست.

این فعال اصلاح‌طلب گفت: سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید خانم‌ها می‌توانند نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند، باید گفت آن‌ها در گذشته هم می‌توانستند در انتخابات کاندیدا شوند ولی به صرف زن بودن رد صلاحیت می‌شدند.

او در ادامه با اشاره به اینکه در دنیای امروز زنان نشان داده‌اند از عهده مسؤلیت‌های اجتماعی و سیاسی به خوبی برمی‌آیند، اظهار کرد: نزدیک به ۴۰ دهه از انقلاب اسلامی می‌گذرد و زنان تجارب مختلفی در این دوران به دست آورده‌اند، آنان به خوبی نشان داده‌اند در مقاطع مختلف هر زمان به آن‌ها اعتماد شد توانستند از عهده مسولیت قانونی خود بر آیند.

این عضو حزب کارگزارن در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد زنان تأئید صلاحیت شوند و در کارزار انتخابات شرکت کنند گفت: بله این امکان وجود دارد، اما ذکر نکته ضروری است که  عده‌ای از روند به وجود آمده در کشور و رأیی که مردم در سال ۹۲ به صندوق انداختند راضی نیستند، می‌خواهند روحانی رئیس جمهور یک دوره‌ای در تاریخ ایران باشند.

او تأکید کرد: کاسبان تحریم و کسانی که از رانت‌های سیاسی استفاده می‌کنند شاید از این موقعیت سوءاستفاده کنند.

او در ادامه گفت: لطفی نکرده‌اند که به زنان اجازه داده‌اند نامزد ریاست جمهوری شوند، اگر آقایان در چارچوب قانون برای حقوق نیمی از جمعیت کشور که زنان باشند مانع ایجاد نکنند و بستر‌های لازم را به وجود بیاورند، شرایط توسعه پایه دار به خوبی پیش می‌رود و همه مشکلاتی که در جامعه است با سهولت بیشتری رفع می‌شود.

امانی در پایان تاکید کرد: زنان توانایی ویژه‌ای در طی این سال‌ها کسب کرده‌اند و می‌توان به حکمرانی آنان اعتماد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز