خبرگزاری کار ایران

خوشرو:

سازمان ملل از اعضایش بخواهد گفت‌وگو میان تمدن‌ها را ترویج کنند

سفیر ایران نزد سازمان ملل متحد گفت: افکار افراط‌گرایانه، تکفیری و بیگانه‌هراسی ریشه‌های خشونت در شرق و غرب جهان است.

 به گزارش ایلنا، شورای امنیت روز سه‌شنبه به ابتکار عمل سوئد که ریاست شورای امنیت را در ماه ژانویه ۲۰۱۷ بر عهده دارد؛ بحث عمومی خود را با عنوان «پیشگیری از مخاصمات و صلح پایدار» برگزار کرد. 

آنتونیو گوترس در نخستین حضورش در جلسه شورای امنیت به عنوان دبیرکل جدید سازمان ملل متحد به بیان راهبردهای کلی خود مبنی بر اولویت دادن به صلح و پیشگیری از جنگ و مخاصمات پرداخت. 

این بحث با استقبال بی‌نظیر کشورهای عضو روبرو شد و بیش از ۹۰ کشور از جمله ایران در آن شرکت کردند. 

خشونت در جهان ما هم افزایش‌یافته و هم پراکنده شده است

غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در این نشست با اشاره به هدف نخستین ایجاد سازمان ملل متحد یعنی جلوگیری از بروز جنگ میان کشور‌ها گفت: هرچند می‌توان گفت که سازمان ملل به خاطر کاهش تعداد جنگ‌ها میان کشور‌ها موفقیت‌هایی داشته است اما در عین حال باید اذعان داشت که میزان خشونت در جهان ما نه تنها کاهش‌نیافته که هم افزایش‌یافته و هم پراکنده شده است. 

او تاکید کرد: اکنون مخاصمات بیشتر در داخل کشور‌ها و به شکل تروریسم و افراط‌گرایی تروریست‌های خارجی، برنامه‌ریزی عملیات تروریستی و جرائم سازمان‌یافته بین‌المللی صورت می‌گیرد که سازمان ملل برای مقابله با آن ایجاد و طراحی نشده بود. 

تجاوزگری هنوز ریشه اصلی مخاصمات است

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد افزود: با نگاهی عمیق‌تر می‌توان دریافت که تجاوزگری در‌‌ همان مفهوم کلاسیک و متداول هنوز ریشه اصلی مخاصمات است. اشغالگری رژیم صهیونیستی علیه سرزمین فلسطینیان، حمله و تهاجم تجاوز آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و دخالت خارجی علیه سوریه و یمن همه مصادیق‌‌ همان مفهوم تجاوز است که در منشور ملل متحد به آن اشاره شده و ادامه آن چشم‌انداز صلح را در این مناطق تیره و تار ساخته است.  

سازمان ملل و دبیر کل جدید با شجاعت با چالش‌ها و ضرورت‌های عصر ما روبه‌رو شوند

خوشرو همچنین گفت: افزون بر این، سر بر آوردن افکار افراط‌گرایانه، تکفیری و بیگانه‌هراسی که در شرق و غرب جهان به صورتی همسو در حال رشد و گسترش است از جمله ریشه‌های خشونتی است که بخش‌های بزرگی از دنیای ما را در بر گرفته است. سازمان ملل متحد باید از کشورهای عضو خود بخواهد تا در هر دو سوی، مانع تبلیغات و ترویج نفرت شوند و به جای آن گفت‌وگو و تفاهم میان تمدن‌ها، فرهنگ‌ها و ادیان را ترویج، تشویق و حمایت کنند. 

خوشرو در پایان گفت: لازم است سازمان ملل متحد و دبیرکل جدید با شجاعت و اراده سیاسی با این چالش‌ها و ضرورت‌های عصر ما روبه‌رو شوند و نیروهای خود را در مسیر طولانی پیشگیری تا ایجاد صلح پایدار بسیج کنند.

کد خبر : ۴۴۶۹۵۷