خبرگزاری کار ایران

رضایی در سخنرانی پیش ار خطبه‌ها:

مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی معانی فراوانی داشت/ شهید بهشتی، رهبری و هاشمی کانون نیروهای انقلاب بودند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پیام تشییع آیت‌الله هاشمی معانی زیادی داشت. قدر‌شناسی، تاکید بر وحدت و محوریت رهبری از این پیام‌ها بود. تشییع جنازه‌ای با معانی فراوان در تهران بود و محور همه مراسم‌های اخیر وحدت بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محسن رضایی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با تسلیت مجدد رحلت یار دیرین حضرت امام و رهبری عنوان کرد: لازم می‌دانم از طرف خودم و اعضای مجمع از مردم تهران و شهرستان‌ها که در وداع و تشییع ایشان شرکت کردند، صمیمانه تشکر کنم. به ویژه از پیام محبت‌آمیز و تاکید بر سابقه رفاقت ایشان و عنایت رهبری سپاسگذاریم.

او افزود: از صدا و سیما که به خوبی همه شبکه‌ها را در اختیار این مراسم باشکوه قرار دادند و همچنین مراجع تشکر می‌کنم. ما یکی از ارکان انقلاب را از دست دادیم که از ابتدای نهضت با امام بود و تا آخرین لحظه با رهبری همراهی کرد. آقای هاشمی مشاور رهبری و رییس مجمع تشخیص بود و مسائل را به رهبری ارائه می‌کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه پیام تشییع آیت‌الله هاشمی معانی زیادی داشت، یادآور شد: قدر‌شناسی، تاکید بر وحدت و محوریت رهبری از این پیام‌ها بود. تشییع جنازه‌ای با معانی فراوان در تهران بود و محور همه مراسم‌های اخیر وحدت بود. رهبر انقلاب در پیام خود ثابت کردند همانطور که با دشمنان سازش نمی‌کنیم با رفقا و برادرنمان هم عشق و صمیمت فراوانی داریم.

رضایی تاکید کرد: آشنایی من با آقای هاشمی از سال ۱۳۵۷ است که آمده بود در اهواز به اعتصاب‌کنندگان شرکت نفت کمک کند تا اعتصابشان را نشکنند. امام هم بر همین نکته تاکید داشتند که اگر شیرهای نفت بسته بماند، همه می‌دانند قدرت شاه تمام شده است. آن زمان من جوان ۲۴ ساله‌ای بودم هاشمی وجوهاتی آورده بود که به کارگران بدهد اولین بار آنجا با هاشمی آشنا شدم.

او گفت: در دوران انقلاب بحث‌های زیادی شده است، وارد آنها نمی‌شوم او و رجایی بیشترین شکنجه‌ها را در دوره ستم‌شاهی تحمل کردند اما از مسیر حق خارج نشدند. اردیبهشت ۵۸ تشکیلات اطلاعاتی داخل سپاه را ایجاد کردیم و به امام و هاشمی گزارش می‌دادیم. در این دوران حلقه انقلاب دور این دوستان (هاشمی، رهبری و بهشتی)بیشتر می‌شد. بهشتی، رهبری و هاشمی کانون نیروهای انقلاب شده بودند. جلساتی تحت عنوان اقتصاد اسلامی بود که در خانه هاشمی یا رهبری برگزار می‌شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هاشمی به مسائل اطلاعاتی و امنیتی توجه بیشتری داشت و به طور جدی در جبهه نیروهای انقلاب همراهی می‌کرد، گفت: در مورد فرقان هم وقتی اطلاع دادند قرار است آیت‌الله هاشمی ترور شود، خانواده او نقش مهمی در این زمینه داشت و باعث شد نجات پیدا کند. در ۶ تیر ۱۳۶۰ رهبری در شهرری سخنرانی داشت، بلندگوی مقابل او منفجر شد و ایشان به بیمارستان منتقل شد. ۷ تیر بهشتی شهید شد و بنی صدر هم در همین دوره فرار کرد. رییس مجریه و قضاییه نداشتیم و رهبری هم مجروح بود در اتاق شهید بهشتی گفتیم خبر را به رهبری ندهیم بگذاریم حالش بهتر شود تا خبر را بدهیم. آیت الله هاشمی هم در این جلسه بود و بحث شد انقلابی که در همه جا تحت فشار است چطور باید اداره کنیم، هاشمی در این شرایط محور اداره کشور در چند ماه بود.

محسن رضایی  با اشاره به تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی گفت: باید دید این تشییع جنازه و قدرشناسی بزرگ ملت از آیت‌الله هاشمی چه فلسفه‌ای دارد، لذا چهل سال از انقلاب می‌گذرد و در جامعه ما مشکلات اقتصادی و فشارهای بین‌المللی وجود دارد، اما امام و یاران امام در عصر خود دست به یک اقدام بزرگ زدند که شبیه یک معجزه بود.

او بیان کرد: ملت ایران هفتاد سال مبارزه و نهضت کرد اما موفق نمی‌شد و مشروطه ملی شدن نفت و قیام ۱۵ خرداد از این دسته بود که امام آمد و این بن‌بست را شکافتند و انقلاب اسلامی را به جایی رساندند که گسترش پیدا کرد و به پیروزی رسید. نظام شاهنشاهی در منجلاب به سر می‌برد و رژیم شاهنشاهی ژاندارم منطقه بود اما پول ژاندارمی را از مردم و پول نفت می‌گرفت.

رضایی در ادامه گفت: در زمان شاه تحقیری در جهان اسلام به ایران تحمیل می‌شد که به ما می گفتند یاران اسرائیل هستیم اما امام با اقتدار بزرگی که داشت ایران را از این فشارها و تهدیدها نجات داد و نوآوری در فسلفه و اصلاح دینی انجام دادند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه تا قبل از ۲۲ بهمن علما می‌آمدند و مبارزه می‌کردند اما کنار می‌کشیدند، گفت: امام بزرگوار آمدند و با نگاهی مبنی بر اینکه غرب و شرق و سوسیالیسم و لیبرالیسم را تحت‌الشعاع قرار می‌داد، رویکرد را عوض کرد و دانشگاه‌ها و دیگر مراکز و حوزه‌های دینی دیگر دین را از سیاست کنار نمی‌گذاشتند و امام تاکید داشتند که انسانی که غربی‌ها نگاه می‌کنند این نیست و عدالت و آزادی که لیبرالیسم و کمونیست‌ها نگاه می‌کنند؛ لذا آزادی و عدالت را وابسته به خداوند و توحید می‌دانستند.

رضایی بیان کرد: امام معتقد بودند که انسان الهی انسان فطری است و می‌تواند حکومت کند. اما حکومت آن مال خداست و این مال خدا بودن مسی، حکم و دین می خواهد. اگر دین وارد سیاست و جامعه نشود، جامعه غربی است و جمهوری اسلامی به وجود آمد که پایه اساسی آن ولایت فقیه و پایه دیگر مردم‌سالاری دینی بود و این رویکرد به شدت سرمایه‌داری کمونیسم را در مواجهه دینی و مبارزه فکری قرار داد.

او بیان کرد: تا پیش از بر سر کار آمدن گورباچوف لیبرالیسم و کمونیسم علیه جمهوری اسلامی عمل می‌کردند و باید گفت کسانی که حکم خدا و سنت رسول خدا و احکام الهی را اطاعت می‌کنند در سیاست، اقتصاد و امور بین‌المللی از قوانین الهی پیروی می‌کنند، مقام بزرگی دارند و جزو نبیین، صدیقین و شهدا به شمار می‌آیند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: امام (ره) اطاعت را در همه امور زندگی مطرح کردند که اطاعت از رهبر، نظام جمهوری اسلامی ارزش‌های انقلابی که به آن عمل می‌کنیم از تفکر، اندیشه‌ای که ریشه در قرآن و اسلام دارد، شکل گرفته است و امام آمد پایه این تفکر را بنا نهاد که ریشه در اطاعت در دین است و پایه‌گذاری یاران امام در این مسیر نقش بزرگی داشت که پیام امام را به نسل‌های اول و دوم انقلاب انتقال دادند و سعی کردند این فلسفه و تفکر جدید را ترویج دهند. ملت ما که ملتی فطری است با شنیدن این پیام‌ها به خروش می‌افتاد.

رضایی با اشاره به اظهارنظر گورباچوف در نامه‌ای که امام در ۱۱ دی ۱۳۶۷ به او نوشت مبنی بر اینکه کمونیسم تمام شده است و باید در موزه‌های تاریخ به دنبال آن رفت و نصایحی در این زمینه داشتند که به سمت سرمایه‌داری نروید، گفت: ۱۰ سال بعد در سالگرد حضرت امام گورباچوف مصاحبه‌ای می‌کند و می‌گوید مخاطب آیت‌الله خمینی از نظر من همه اعصار در طول تاریخ بود و زمانی که این پیام را دریافت کردم احساس کردم کسی که این پیام را نوشته متفکر و دلسوز بر سر نوشت همه جهان است و من از این نامه استنباط کردم که برای همه جهان نگران است و مایل است من انقلاب اسلامی را بیشتر بشناسم و درک بکنم. گورباچوف ادامه می‌دهد متاسفانه آن موقع که نامه را دریافت کردم به نصایح آیت‌الله خمینی گوش ندادم و اکنون می‌فهمم که چه اشتباه بزرگی کرده‌ام و این اظهارنظرها نشان می‌دهد که اظهارنظر امام چگونه در بین رهبران جهان جلوه کرد.

رضایی بیان کرد: بعد از آن تلاش‌ها شروع شد که انقلاب اسلامی را سرکوب کنند، اما نتوانستند و بعد از امام اتفاق بزرگی که افتاد این بود رهبر بعد از امام، مقام معظم رهبری اولین رهبری بود که در انقلاب‌های جهان همان مسیر رهبر پیش از خود را ادامه داد، لذا در انقلاب‌ها داشتیم که رهبر بعدی مسیر خود را عوض می‌کرد اما این بار که دنیا منتظر بود، حضرت امام از جامعه ایران پرواز می‌کند و می‌رود جانشینان امام مسیر را عوض می‌کنند مواجه شدند با انسانی قوی و ایستاده که با تمام قوا از این راه و انقلاب حمایت می‌کند و این ایستادگی در چندین سال ادامه دارد.

او با اشاره به همراهی‌های آیت‌الله هاشمی در دوران پس از امام گفت: در دوران اول آقای هاشمی حمایت‌ها و همراهی‌هایی با امام داشتند و در این دوران هم آقای هاشمی و احمد آقا در بیان نقل نظر امام در مورد مقام معظم رهبری صداقت به خرج دادند و در خبرگان نظر امام را گفتند و بیان کردند که نزد امام رفتیم و گفتیم که شما که با آقای منتظری اینگونه برخورد کردید، دیگر مرجعی برای آینده انقلاب که رهبر بشود، نداریم و امام فرمودند همین آقای خامنه‌ای.

رضایی در ادامه افزود: بعد از امام مسیر امام ادامه پیدا کرد اما با سختی‌های فراوان همراه بود. مسیر امام حفظ شد و از انحرافات جلوگیری شد و سیطره انقلاب از مرزها عبور کرد.

او با اشاره به وضعیت منطقه گفت: امروز به سوریه و لبنان نگاه کنید که لنگرگاه منطقه امروز، ایران اسلامی است و صلح و ثبات منطقه ایران است که سینه خود را سپر حوادث در برابر تکفیری‌ها و متجاوزین در منطقه می‌کند و نه تنها راه امام متوقف و منحرف نشده است بلکه پیام‌های انقلاب اسلامی از مرزها بیرون رفته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تحرکات تکفیری‌ها بیان کرد: پنج سال پیش تکفیری‌ها به دمشق رسیده بودند و به چهل و پنجاه کیلومتری مرز ایران پیش‌روی کردند و فکر می‌کردند بعد از بغداد و سوریه نوبت ایران است و کار ایران تمام می‌شود و تا تهران می‌رسند و کار جمهوری اسلامی را یکسره می‌کنند اما امروز چه وضعی دارند؟

او ادامه داد: اکنون تکفیری‌ها، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها با همه تلاش‌هایی کردند و با هزینه‌های میلیاردی که داشتند شکست خوردند اکنون نگران این هستند که این تکفیری‌ها را کجا جا دهند و به دنبال این هستند که اکنون که سوریه و بغداد را از دست داده‌اند کجا اینها را مهار کنند.

رضایی با بیان اینکه در مذاکرات بر سر سوریه ایران را راه نمی‌دادند، گفت: آمریکا وقتی که جلسه برگزار می‌کرد روسیه و چین بودند و میز مذاکره باز بود تا همه شرکت کنند و سال اول ایران را راه ندادند اما بعد از دو، سه سال دریافتند که ایران هم حضور داشته باشد اما به لطف پروردگار چند ماه پیش بعد از آزادی حلب ایران، ترکیه و روسیه در مسکو نشستی برگزار کردند و آینده سوریه را مشخص کردند که نه عربستان و نه آمریکا و هیچ کشور دیگری در این زمینه دخالت نداشت و به لطف الهی و حمایت‌های ملت از ادامه سیاست‌های جمهوری اسلامی و هدایت‌های حکمیمانه مقام معظم رهبری توانستیم این مسیر را هموار کنیم.

او تاکید کرد: بعد از امام راه ادامه پیدا کرد و گستره انقلاب اسلامی توسعه یافت و در این مراحل جناب آقای هاشمی‌رفسنجانی به عنوان مشاور مقام معظم رهبری بعد از اینکه از ریاست جمهوری کنار آمد در این مسیر پیش رفتند و در رابطه با تمام مسائل کشور همراهی کردند.

اوگفت: در رابطه با تمام مسائل کشور سیاست‌گذاری‌ شده است البته در مورد تمام سیاست‌ها ما پیشنهاداتی که می‌دادیم مشاوره بوده است و خدمت مقام معظم رهبری ارائه می‌شد و ایشان ساعت‌ها وقت گذاشته و مطالعه می‌کردند و اصلاح می‌کردند و سیاست‌های کلی نظام را ابلاغ می‌کردند و در زمینه اقتصاد، فرهنگ، انرژی، سیاست‌های خارجی و سیاست داخلی یک مجموعه بسیار کارشناسی و فنی از اداره کشور در این زمینه‌ها درست شده و در خدمت دولت، مجلس و قوه قضائیه هستیم.

رضایی یادآور شد: روز یکشنبه چند ساعت قبل از فوت آیت‌الله هاشمی جلسه کمیسیون زیربنایی داشتیم. بحث ما در مورد صرفه‌جویی بود وزیر نیرو می‌گفت اگر به حد کافی برق تولید نکنیم، با بحران انرژی مواجه می‌شویم آقای هاشمی گفت زمان ریاست‌جمهوری هر هفته خدمت آقا می‌رفتم و مسائل را با در میان می‌گذاشتم بعد از آن ایشان با همه قدرت از من حمایت می‌کرد.

او افزود: امروز هم دولت و مجلس باید خود را با رهبری هماهنگ کند. این آخرین توصیه‌های آقای هاشمی بود. بعد هم آن اتفاق برای ایشان رخ داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تاریخ انقلاب نشان می‌دهد در راه امام الگوهای متفاوتی از ولایت‌پذیری وجود دارند، گفت: در التزام عملی به راه امام همه مشترک‌اند در موارد دیگری اختلاف‌نظر دارند. روی سخنم با کسانی که از راه منحرف شدند نیست آن‌ها که در راه امام ماندند یک مدل موضع‌گیری نداشتند.

او ادامه داد: هاشمی، خزعلی، مهدوی کنی هر کدام در راه امام بودند اما رفتار‌هایشان متفاوت بود. اگر اطلاعت از خدا را در نظر بگیریم، ارزش‌های الهی، قوانین و فرامین رهبری از ارکان این اطلاعت هستند. کسانی که این‌ها را در نظر بگیرند، از دین خدا هم اطلاعت کرده‌اند. در مسیر اطلاعت از نظر التزام عملی همه موارد باید رعایت شود. ممکن است التزام عملی باشد، اما نظر متفاوتی داشته باشند. ممکن است شورای نگهبان موضوعی را بگوید اما فردی نظرش طور دیگری باشد یا ممکن است دادگاه حکمی بدهد ولو در مورد خانواده کسی که مدعی ولایت است و این فرد ممکن است نظر دیگری داشته باشد اما آن را می‌پذیرد.

رضایی گفت: هاشمی برخوردی با شورای نگهبان و قوه قضاییه داشت اما می‌گفت کاری نمی‌کنم دشمن و ضد انقلاب سوءاستفاده کند. نکته مهم این است یک عده فکر نکنند به دلیل برخی اظهار نظرهای هاشمی می‌توانیم کارهایی را انجام دهیم. عمل هاشمی مطابق با فرمایشات رهبری بود هرگاه نقدی می‌کرد می‌گفت به رهبری عشق می‌ورزم چون می‌خواست از سوءاستفاده‌ها جلوگیری کند.

او بیان کرد: در کانون فشارهای داخلی و بین‌اللملی هستیم. امروز آمده‌اند در زمینه‌های مختلف در فضاسازی علیه نظام وارد شوند. اینجا باید بصیرت‌افزایی کنیم و عقلانیت خود را بالا ببریم. گفتار نظری را از صاحب نظر جدا کنیم. لازم  نیست هر کسی که نظری مخالف دارد را تخریب کنیم و هجمه وارد کنیم. انقلاب ما باز است همه حرف می‌زنند و باید بدانیم دشمنان کینه‌ورز ممکن است از این حرف‌ها سوءاستفاده کنند، مواظب باشیم صحبت‌هایمان به گونه‌ای باشد که آسیبی ایجاد نکند.

رضایی بیان کرد: در بیست سالی که در مجمع هستیم دیدیم هاشمی خیلی خوب مجمع را اداره و با تسلط بحث‌ها را مدیریت می‌کرد. در مجمع همه نوع سلیقه‌ اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا وجود دارد و  موضوعات در یک چالش فکری جمع‌بندی می‌شود. آخرین حرف هاشمی این بود که باید به سیاست‌های موجود عمل شود و برای ادامه انقلاب باید در اقتصاد هم سیاست‌های رهبری را پیاده کنیم. شاید عروج هاشمی همتی ایجاد کند تا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محقق شود آن وقت مطمئن باشید یک فقیر هم نداریم. رهبری ساعت‌ها روی این سیاست‌ها وقت گذاشته اما برخی در داخل و خارج اجازه پیاده شدن این سیاست‌ها را نمی‌دهند.

کد خبر : ۴۴۷۵۰۱