خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح:

نقشه مستند و علمی درباره جرایم نیروهای مسلح تدوین شد

معاون نظارت و بازرسی سازمان قضایی نیروهای مسلح از تدوین نقشه مستند و علمی درباره جرایم نیروهای مسلح در استان‎ها خبر داد و گفت: این نقشه برای برنامه‌ریزی‌های آینده بسیار مفید خواهد بود.

به گزارش ایلنا، محمود صفری در همایش پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح استان فارس با اشاره به مطالبات رهبری در حوزه پیشگیری از وقوع جرم، اظهار داشت: تلاش سازمان‌ یافته‌ای را برای استفاده از نظرات استادان دانشگاه و صاحب‌نظران در نیروهای مسلح انجام داده‌ایم تا مطالبه رهبری را در این حوزه دنبال کنیم و در حال حاضر باید از ثمره این تلاش‌ها در بدنه نیروهای مسلح استفاده کرد.

او گفت: از سال ۱۳۷۷ تا به‌ حال ۶۲۶ مجمع استانی پیشگیری از وقوع جرم در کشور برگزار شده که نتایج ارزشمندی حاصل از تجربیات گوناگون به بار داشته و منبعی غنی را در این بخش به وجود آورده است.

صفری تصریح کرد: پس از چند سال گردآوری آمار و اطلاعات، به‌دنبال اجرایی کردن تجربیات خود در حوزه پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح هستیم.

معاون نظارت و بازرسی سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به تلاش‎هایی که از سوی نیروهای مسلح برای کاهش جرم انجام شده است، گفت: درباره جرم فرار از خدمت تاکنون ۹۸ راهکار تدوین و به یگان‎ها ابلاغ شده است.

رییس کل دادگستری استان فارس نیز در این نشست به آسیب‎های جرم فرار از خدمت اشاره و اظهار کرد: شناسایی آسیب‎ها و تحلیل کمی و کیفی جرایم به کاهش و پیشگیری از این جرم کمک می‎کند.

علی القاصی‌مهر با بیان اینکه جرم‎هایی که به وظیفه اصلی نیروهای مسلح خدشه وارد می‎کند باید بیش از دیگر جرایم مورد توجه قرار گیرد، گفت: فرار از خدمت و ضرب و جرح در نیروهای مسلح بیشتر دیده می‎شود که هم در زمینه پیشگیری و هم رسیدگی به پرونده‎ها باید در اولویت قرار گیرند.

رییس‌ کل دادگستری استان فارس نداشتن صبر و تحمل را عامل اصلی وقوع جرم دانست و افزود: برای پیشگیری از وقوع جرم باید ابتدا زمینه‎های وقوع جرم را از بین برد که با بررسی جرایم استان فارس مشخص شد فقر، بیکاری و اعتیاد بیشترین میزان علت وقوع جرم بوده است.

وی سرقت موجب تعزیر، ضرب و جرح و توهین به اشخاص عادی را در ردیف اول تا سوم جرایم ارتکابی کشور اعلام و خاطرنشان کرد: صدور چک بلامحل، ایجاد صدمه غیرعمد و خیانت‌ در امانت، کلاهبرداری، تهدید و ترک انفاق، دیگر جرایم بوده اند.

کد خبر : ۴۴۷۷۱۵