خبرگزاری کار ایران

عطریانفر در گفت‌وگوی تفصیلی با ایلنا:

معرفی گزینه اصلاح‌طلبان برای انتخابات خبرگان /تهمت‌زنندگان به هاشمی پشیمان‌‌ هستند

asdasd
کد خبر : ۴۴۸۵۴۹

عضو حزب کارگزاران سازندگی در مورد ادعای ایجاد شکاف بین اصلاح‌طلبان بعد از درگذشت آیت‌الله هاشمی، تاکید کرد: به هیچ عنوان چنین تهمت و افترایی پذیرفته شده نیست و اصلاح‌طلبان همت و اراده خود را مانند گذشته حول محور اندیشه اجماعی اصلاح‌طلبی دنبال می‌کنند.

محمد عطریانفر در گفت ‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا ، در مورد اینکه از بین گزینه‌هایی مانند ناطق نوری، علی اکبر ولایتی، حسن روحانی، حداد عادل چه گزینه‌هایی برای ریاست مجمع تشخیص مطرح هستند، گفت: مناسب‌ترین گزینه برای جایگزینی آقای هاشمی، ناطق نوری است. به اعتبار اینکه موقعیت ریاست مجمع یک موقعیت برجسته از حیث فراگروهی و فراجناحی است و مقام معظم رهبری هم معمولا شخصیت‌هایی را در مجمع انتخاب می‌کنند که بیشتر دغدغه ملی دارند و وابستگی‌های خطی و گروهی سیاسی آنها در مرحله ثانوی است.

ناطق نوری مناسب‌ترین جایگزین برای آیت الله هاشمی

عضو حزب کارگزاران با بیان اینکه باید شخصیتی در جایگاه ریاست مجمع تشخیص قرار گیرد که تمایلات گروهی خود را اعمال نکنند، اظهار داشت: باید شخصیتی برگزیده شود که واجد یک تاریخچه و سابقه روشن باشد و رفتار و عملکرد سیاسی او دلالت بر این واقعیت داشته باشد. البته در این میانه چهره‌هایی مانند ولایتی و لاریجانی هم واجد چنین شئوناتی هستند اما ناطق نوری مناسب‌ترین جایگزین برای آیت الله هاشمی است.

رهبری هیچ گاه در انتخاب افراد، وابستگی سببی و نسبی را ملاک قرار نمی‌دهند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه با احتمال معرفی حداد عادل با توجه به نزدیک بودن به رهبری گفت: مقام معظم رهبری هیچ‌گاه در انتخاب افراد، وابستگی سببی و نسبی را ملاک عمل قرار نمی‌دهند بلکه بنا به شأنیت و صلاحیت افراد دست به انتخاب می‌زنند بنابراین تصور نمی‌کنم گزینه رهبری هم آقای حداد عادل باشد.

عطریانفر در پاسخ به اینکه چقدر احتمال دارد رهبری تا اسفندماه که موعد قانونی انتخابات رئیس مجلس است، فردی را انتخاب نکنند و در این صورت چه کسی مدیریت مجمع را بر عهده می‌گیرد، بیان‌کرد: اساسنامه داخلی مجمع تشخیص این موضوع را مشخص می‌کند؛ معمولا در غیاب رئیس مجمع باید کسی این ماموریت را برعهده داشته باشد اما ما در گذشته چنین شرایطی را تجربه نکرده‌ایم ضمن اینکه جلسات مجمع با توجه به اساسنامه داخلی حتما این وضعیت را روشن کرده است.

او در ادامه یادآور شد: اگر چنانچه تاخیر در انتخاب و معرفی فردی انجام شود و نافی تکالیف و ماموریت‌های مجمع باشد، مراتب را خدمت رهبری گزارش می‌کنند و ایشان بنا به صلاحدید و تشخیص خود دستور به انتخاب خواهند داد.

تشکیل نشدن جلسات مجمع مشکلی پیش نمی‌آورد

این فعال سیاسی تاکیدکرد: برای انتخاب رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  نباید زمان تعیین‌کرد؛ لذا مساله‌ای را حل نمی‌کند و هیچ اشکالی هم پیش نمی‌آید اگر جلسات مجمع که دو هفته یا ماهی یک بار برگزار می‌شود چند جلسه تشکیل نشود و اگر تشخیص رهبری این باشد که در زمان قانونی این کار انجام شود، تشکیل نشدن جلسات مجمع مشکلی پیش نمی‌آورد.

او با اشاره به ویژگی‌های رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: فردی که در این جایگاه قرار می‌گیرد باید جامعه‌نگر، دارای فهم عمومی، درک بالا از اداره مصلحت کشور باشد و موقعیت تکالیفی که به او و شورا واگذار می‌شود را خوب بفهمد و تجربه مدیریت مجلس را در گذشته داشته باشد.

عطریانفر با بیان اینکه آقای ناطق‌نوری ویژگی‌های بالایی در این زمینه دارد، تصریح کرد: ناطق نوری تجربه ریاست مجلس، مسئولیت رئیس بازرسی دفتر مقام معظم رهبری و موقعیت‌های ویژه در قبل از پیروزی انقلاب داشته‌ و همچنین در دولت‌های پیشین ماموریت و مسئولیت‌های بزرگی مانند وزارت کشور را عهده‌دار بوده که به طورطبع در جریانات سیاسی فردی صاحب‌نظر است و رفتار و مدیریت و جوانمردی او این جایگزینی را  برایش هموار می‌کند.

سید حسن خمینی انگیزه‌ای برای ورود به خبرگان ندارد

این فعال سیاسی در رابطه با جایگزین آیت‌الله هاشمی در مجلس خبرگان رهبری و احتمال حضور سیدحسن خمینی گفت: تصور نمی‌کنم سید‌حسن آقای خمینی کاندیدای میان‌دور‌ه‌ای خبرگان شوند لذا در آن مقطع ورود ایشان به توصیه آقای هاشمی رفسنجانی بود اما متاسفانه شورای نگهبان صلاحیت ایشان را تایید نکرد و به طور طبیعی فکر نمی‌کنم  چنین انگیزه‌ای در او وجود داشته باشد که به انتخابات مجلس خبرگان ورود کنند.

او در تصریح اینکه اصلاح‌طلبان گزینه‌ای برای انتخابات خبرگان معرفی می‌کنند، بیان‌کرد: اگر برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان تهران همزمان با انتخابات ریاست جمهوری قطعی شود؛ حتما اصلاح‌طلبان با توجه به اینکه سیاست کلی آنها مشارکت فعال در انتخابات است، گزینه‌ای معرفی می‌کنند.

هیچ فردی را نداریم که جایگزین صلاحیت‌های هاشمی کنیم 

عطریانفر درباره اینکه چه کسی می‌تواند نقش وحدت بین نیروهای اصلاح‌طلب و اعتدالی را بعد از آیت‌الله هاشمی در کنار خاتمی ایفا کند، افزود:  هیچ کس جایگزین آقای هاشمی نخواهد بود، لذا هیچ فردی را نداریم که جایگزین صلاحیت‌ها و ایفای نقش هاشمی کنیم و اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان و کسانی که مشی آیت‌الله هاشمی را می‌پسندیدند باید همت، اراده و اندیشه خود را تقویت کنند و حول محورآقای خاتمی و روحانی که  همراهی خوبی با اندیشه‌های اصلاح‌طلبی داشتند، متمرکز شوند تا در حد اندکی بتوانند بخشی از فقدان جایگاه هاشمی را پر کنند.

توصیه هاشمی به اصلاح‌طلبان

او در پاسخ به این‌که تا چه حد ضرورت دارد که در انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان آقایان خاتمی، ناطق نوری، سیدحسن خمینی، موسوی خوئینی‌ها اصلاح‌طلبان را حول خود جمع و یک گزینه ‌معرفی‌ کنند، گفت: همیشه تاکید شده که محور اصلاح‌طلبان خاتمی است و در مقطعی که آقای هاشمی در قید حیات بودند توصیه ایشان این بود که باید حول محور آقای خاتمی وحدت کرد و ایشان هم حمایت می‌کردند به طورطبیعی این وضعیت اکنون هم حاکم است و آقای خاتمی محور پیشرفت و پیشبرد اهداف اصلاح‌طلبان هستند، لذا اصلاح‌طلبان با فکر جمعی حرکت می‌کنند؛ بنابراین روال گذشته را ادامه خواهند داد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در ادامه افزود: آقایان سید حسن خمینی و موسوی‌خوئینی‌ها هم مثل گذشته مواضع حمایتی خود را خواهند داشت و آقای ناطق نوری هم که تبعا موقعیت اصولگرایی دارد اما با توجه به  روابط همد‌لانه با این عزیزان همان مسیر گذشته را ادامه می‌دهند.

معرفی گزینه از سوی اصلاح‌طلبان برای انتخابات خبرگان 

او در رابطه با اینکه آیا  ورود شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به انتخابات  خبرگان ضرورت دارد، گفت: وقتی خبرگان انتخاباتش اعلام شود، حتما حول محور خاتمی به اعتبار اینکه اصلاح‌طلبان انتخابات را همیشه در دستور کار خود دارند، به فردی خواهند رسید و نامزد خود را معرفی می‌کنند.

نفی ایجاد شکاف بین اصلاح‌طلبان  

عطریانفر در مورد  ادعای ایجاد شکاف بین اصلاح‌طلبان بعد از درگذشت آیت‌الله هاشمی، تاکید کرد: به هیچ عنوان چنین تهمت و افترایی پذیرفته شده نیست و اصلاح‌طلبان همت و اراده خود را مانند گذشته حول محور اندیشه اجماعی اصلاح‌طلبی دنبال می‌کنند.

او یاد آور شد: توصیه آقای هاشمی همواره به همراهانشان این بود که وحدت عمل و اندیشه خود را برای تامین منافع مردم از دست ندهند؛ اگر کسانی دل‌بسته آقای هاشمی باشند باید به وصایا و دقت‌نظرهایش توجه کافی داشته باشند.

عطریانفر درباره اینکه طیف احمدی‌نژاد و تندروها در فقدان هاشمی احساس امنیت کرده و وانمود می‌کنند که ممنوعیت حضور احمدی‌نژاد در انتخابات برداشته می‌شود، اظهارداشت: اگر احمدی‌نژاد بخواهد به توصیه رهبری عمل کند که می‌کند در انتخابات ریاست جمهوری آینده شرکت نخواهد کرد و باید گفت به نظر نمی‌آید حضور و عدم حضور هاشمی رفسنجانی این تصمیم را تغییر دهد و کسانی که چنین تحلیل‌هایی دارند، دچار خطا هستند.

بخش اعظمی از تهمت‌زنندگان به هاشمی پشیمان‌اند

او با اشاره به پیام تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی، گفت: کسانی که نسبت به آیت‌الله هاشمی جفا کردند و تهمت زدند امروز بخش اعظمی از آنها از کرده خود پشیمان هستند و برای  این پشیمانی و تغییر رویه احترام قائلیم و همین مقدار که آنها نشان دادند عملکرد گذشته ‌شان خطا بوده برایمان ارزشمند است و بیش از این هم نمی‌توان توقع خاصی داشت.

عطریان‌فر با بیان اینکه مرگ و حیات آقای هاشمی نشان داد که اندیشه، رویکرد و نگاه او به منافع ملی نظام، اسلام یک نظر کاملا اصیل و  منطبق بر اندیشه‌های امام است، بیان‌کرد: این وضعیت بسیاری از نیروهای دلبسته به نظام را دلگرم کرد و اثبات کرد که کشور را نمی‌شود با یک نظریه اداره کرد بلکه کشور دارای دو نظریه سیاسی متفاوت است که هر دو نظریه صلاحیت اداره کشور را دارد.

برخی با حضور و اظهارات خود در مراسم تشییع به اشتباهاتشان در مورد هاشمی اعتراف کردند

او با تاکید براینکه کسانی که در نظریه تند اصولگرایی خود فکر کردند تفکر هاشمی نمی‌تواند کشور را به سرانجامی نیک برساند اشتباه کردند و خود هم این اعتراف را در نوع تشییع هاشمی و اظهاراتی که داشتند نشان دادند، افزود: هاشمی سرمایه عظیمی بود که حیاتش در جهت تقویت، پیشرفت و اندیشه‌های امام(ره ) کارساز بود و پس از هاشمی هم چون معتقد به نظریه اسلام هستیم  و پیامبر (ص) می‌فرماید " اگر  پیامبری در میان شما بود و از بین شما رفت نباید از بند خود برگردید و نباید مسیرتان را تغییر دهید" بنابراین ما هم به این عقیده پای بندیم و راه هاشمی رفسنجانی را  همفکران و دوستداران و اصلاح‌طلبان باید به خوبی دنبال کنند.

دلیلی ندارد که در فقدان هاشمی مبانی که در زمان حیات او بود را پشت سر بگذاریم

عطریانفر درباره اینکه با توجه به ممنوع‌التصویری  محمد خاتمی و درگذشت آیت الله هاشمی اصلاح‌طلبان باید چه تدبیری بیاندیشند، گفت: دلیلی ندارد که در فقدان هاشمی مبانی که در زمان حیات او بود را پشت سر بگذاریم بلکه  باید امیدوارانه این مبانی تعقیب شود و نباید از این مسیر خارج شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز