خبرگزاری کار ایران

محمد هاشمی در گفت‌ گو با ایلنا:

رجل سیاسی معنای شخصیت می‌دهد، نه جنسیت/ تفاوتی میان نمایندگی و ریاست جمهوری زنان نیست

asdasd
کد خبر : ۴۴۹۴۱۹

استاد حقوق اساسی گفت: در تصویب کلمه رجال یک زیرکی صورت گرفته است و سیاسی بوده. در آن زمان دیدی نسب به حضور زنان وجود داشته با توجه به اینکه کلمه مرد هم در پیش نویس رای نیاورد می توان گفت که رجل به معنای عام آن یعنی هم زن و هم مرد است و قانون گذار به دلیل شرایط اجتماعی آن زمان کلمه رجل را تصویب کرد.

محمد هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایلنا در مورد فراخوان شورای نگهبان به حقوقدانان برای تحلیل و بیان معیارهای تشخیص رجل سیاسی، گفت: قانون‌گذار در قانون اساسی یکی از شروط رییس جمهور شدن را رجل سیاسی درنظر گرفته است. در پیش نویس قانون اساسی از کلمه مرد استفاده شده بود ولی رای نیاورد و تصویب نشد. بعدها در اصلاحی که صورت گرفت از کلمه رجل استفاده شد و رای آورد. این امر نشان می‌دهد که هدف قانونگذاران از کلمه رجل، جدا از مرد است.

این حقوقدان با تاکید بر اینکه رجل معنای شخصیت را می‌دهد و نه جنسیت، اظهار کرد: در قرآن هم اجرای قسط و عدل را مخصوص انسان دانسته و دید جنسیتی نداشته است و این نشان می‌دهد که زنان هم می‌توانند در زمینه‌های مختلف مشارکت کنند.

این حقوقدان افزود: در تصویب کلمه رجل یک زیرکی صورت گرفته و سیاسی بوده است. در آن زمان دیدی نسبت به حضور زنان وجود داشت است. با توجه به اینکه کلمه مرد هم در پیش نویس رای نیاورد، می‌توان گفت که رجل به معنای عام آن یعنی هم زن و هم مرد است و قانون‌گذار به دلیل شرایط اجتماعی آن زمان کلمه رجل را تصویب کرد.

این استاد حقوق اساسی در پاسخ به نقدهایی که در مورد توانایی جسمی زنان گفته شده است، گفت: بیشتر بهانه است تا نقد و اصلا منطق قانونی ندارد. ما زنان بسیاری داریم که در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. این نقدها بیشتر بر اساس مسائل فقهی است تا اسلامی و بیشتر افراد سنتی به این مسائل توجه می‌کنند. زنان از لحاظ استعدادهای انسانی با مردان تفاوت ندارند.

هاشمی افزود: در سطح بین‌المللی هم شاهد این هستیم که یک زن به عنوان نماینده اتحادیه اروپا با ظریف مذاکره می‌کند و چه نقش مهمی را ایفا می‌کند. چطور است که نماینده شدن زنان در مجلس را قبول می‌کنیم اما برای سمت ریاست جمهوری این را نمی‌پذیریم. تفاوت زن و مرد جنبه اجتماعی ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز