خبرگزاری کار ایران

نصرت‌الله تاجیک در گفت‌وگو با ایلنا:

سیاست‌های عربستان درباره ایران تغییر نکرده است

asdasd
کد خبر : ۴۵۰۷۵۲

سفیر اسبق ایران در اردن تاکید کرد: من تغییری در سیاست‌های عربستان در رابطه با ایران مشاهده نکردم و اگر تغییری در سیاست‌های عربستان بوده، حاصل سیاست‌های اشتباه ریاض در دیگر مناطق است.

نصرت‌الله تاجیک در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، در پاسخ به این سوال که آیا پس از گذشت بیش از یک سال از قطع یکجانبه روابط سیاسی ریاض با تهران، نشانه‌هایی از گرایش عربستان برای بهبود روابط با ایران وجود دارد؟ گفت: اگر بخواهیم از صحبت‌های کلیشه‌ای دوری کنیم، عربستان نسبت به ایران چند دغدغه دارد که برخی از آنها برای سیاست خارجی ما قابل فهم است و برای رفع آنها باید راه حل پیدا کرد. 
برخی از دغدغه‌های عربستان ناشی از توهمات ریاض است
او ادامه داد: البته برخی از دغدغه‌های عربستان هم نشأت گرفته از توهمات این کشور است که نمی‌توان برای آن کاری انجام داد.
با علائم مقطعی به ترسیم سیاست خارجی خود نپردازیم
این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه باید سیاست خارجی کشورمان را به یک سیاست ملموس و مورد پسند افکار عمومی در منطقه تبدیل کنیم، اظهار داشت: نکته‌ای که در تنظیم سیاست‌ خارجی اهمیت دارد آن است که ممکن است پیام‌ها و علائمی از سوی طرف مقابل داده شود اما آن سیگنال‌ها مقطعی باشد به عبارت دیگر ما نباید بر اساس پیام‌ها و علائم مقطعی به ترسیم سیاست خارجی خود بپردازیم.
سیاست‌های گذشته پاسخگوی نیازهای کنونی ما نیستند
تاجیک با بیان اینکه عربستان سعودی از مدت‌ها پیش تصمیم خود را در قبال ایران گرفته و از حدود یک سال پیش با قطع رابطه سیاسی آن را علنی و آشکار کرده است، تصریح کرد: بر اساس آن سیاست خارجی، دیگر باز کردن آغوش از سوی ما نمی‌تواند منجر به این شود که ریاض هم آغوش خود را برای ما باز کند. به عبارت دیگر، سیاست‌های گذشته پاسخگوی نیازهای کنونی ما نیستند.
تهران از سیاست‌های مبتنی بر کلنجار رفتن با ریاض دوری کند
او با یادآوری جنبه تخریبی بالای سیاست‌های عربستان خاطرنشان کرد: آنچه لازم است این است که تهران از سیاست‌های مبتنی بر تنش و کلنجار رفتن با ریاض دوری کند و سیاست‌های خود را از راه‌حل‌‌های سیاسی و کنش‌های غیرنظامی استوار سازد.
برای توهمات عربستان نمی‌توان کاری کرد 
سفیر سابق ایران در اردن افزود: ایران با در پیش گرفتن این سیاست‌ها می‌تواند بخشی از دغدغه‌های عربستان را حل کند اما دغدغه‌هایی همچون توهم رهبری جهان اسلام، تقسیم‌بندی منطقه به عرب و عجم و... را ایران دیگر نمی‌تواند از بین ببرد.

از کنش‌های غیرسیاسی دوری شود

تاجیک با بیان اینکه ضروری است ایران بر اساس مصالح خود و منافع منطقه‌ای‌اش اهداف مورد نظر خود را در منطقه تعریف کرده و آ‌نها را به صورت روشن و بدون واسطه با همسایگان در میان بگذارد، ابراز داشت: ما اهدافی داریم که باید آنها را با اهرم‌های ملموس اعمال کنیم. هر چند این اهرم‌ها وجهه سیاسی داشته باشند و از کنش‌های غیرسیاسی دوری شود و از فرمول‌های سیاسی برای حل مناقشات منطقه‌ای استفاده شود آنگاه می‌توان به روابط حسنه با کشورهای منطقه امیدوارتر بود.

تغییری در سیاست‌های عربستان در رابطه با ایران مشاهده نکردم

او در پاسخ به این سوال تا چه اندازه شکست‌های عربستان در پرونده‌های منطقه‌ای می‌تواند در سیاست‌های منطقه‌ای عربستان تعدیل ایجاد کند؟ عنوان کرد: من تغییری در سیاست‌های عربستان در رابطه با ایران مشاهده نکردم و اگر تغییری در سیاست‌های عربستان بوده، حاصل سیاست‌های اشتباه ریاض در دیگر مناطق است. به سخن دیگر، سیاست‌های عربستان درباره ایران تغییری نکرده است اما به نظر می‌آید سعودی‌ها به دلیل شکست‌هایشان اصلاحات و تعدیل‌هایی در سیاست خارجی‌شان درخصوص مسائل منطقه‌ای ایجاد کرده‌اند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز