خبرگزاری کار ایران

نگرانی کشورهای عربی درباره ترامپ؛

وعده تغییر محل سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت المقدس زمینه انتفاضه‌ای دیگر است

asdasd
کد خبر : ۴۵۱۵۹۵

رویترز در گزارشی مدعی شد که کشورهای عربی خلیج فارس از پایان دوره ریاست جمهوری اوباما خوشحالند و از ترامپ انتظار مقابله با ایران را دارند. کشورهای خلیج فارس بی سر و صدا ورود مخالفان ایران به کاخ سفید را جشن گرفته اند با اینکه می‌دانند ممکن است اقدامات ترامپ به افزایش تنش‌ها در خاورمیانه منجر خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از «رویترز»، درحالی که بسیاری از کشورهای جهان با نگرانی مراسم تحلیف ترامپ را دنبال می‌کردند، مقامات کشورهای حوزه خلیج فارس خوشحال به نظر می‌رسند. آنها ترامپ را رییس‌جمهوری قدرتمند می‌دانند که می‌تواند نقش واشنگتن به عنوان یک شریک استراتژیک را برای آنها در منطقه بهتر بازی کند.

از نظر کشورهای خلیج فارس توقف حمایت‌های ایران از سوریه، عراق، یمن، لبنان و از گروه‌های شیعه در بحرین و استان نفت خیز عربستان باید در اولویت ترامپ قرار بگیرد.

عربستان سعودی به طور خاص از اتمام دوره اوباما خوشحال است چرا که اوباما به اتحاد با ریاض اهمیت چندانی نمی‌داد و اولویت او توافق هسته‌ای و خنثی‌سازی برنامه‌های هسته‌ای ایران بود. روابط ریاض و واشنگتن قطب تعادل امنیتی خاورمیانه است. اما با استراتژی جدید آمریکا مبنی بر عقب نشینی این کشور از منطقه و گرایش آمریکا به ایران بعد از بهار عربی این مساله نیز با مشکلاتی مواجه شد.

در سوریه نیز تنش‌ها همچنان به قوت خود باقی است و اوباما در دوران ریاست جمهوری اصرارهای کشورهای عربی مبنی بر ارسال کمک بیشتر به شورشیان مخالف اسد را رد کرد و این عملا اقدامی به نفع ایران و روسیه بود.

یک تحلیل گر عربستانی گفته ترامپ کسی نیست که در مقابل ایران یا هر کس دیگر تعظیم کند. اگر او همان طور که می‌گوید، عمل کند ما درواقع با یک رونالد ریگان دیگر سر و کار داریم که همه نیروهایش را در منطقه جدی خواهد گرفت. این چیزی است که متاسفانه در هشت سال گذشته فاقد آن بودیم.

برخی نگرانند که عادت ترامپ به توییت کردن به ارسال پیام‌های عجولانه‌ای منجر شود و در نهایت حمل بر بی‌کفایتی او برای مدیریت خاورمیانه شود.

یک ستون نویش روزنامه نشنال در امارات گفته استفاده ترامپ از شبکه های اجتماعی می تواند مشکل بزرگی باشد . بعید است ترامپ تغییر کند. از یک منظر حوادث جهان نیاز به پاسخ های محتاطانه و سیاست های دقیق دارد و ترامپ قرار است واکنش های احساسی نشان دهد. این همیشه یک نگرانی است. اما این روش اوست. این چیزی است که هست. کسانی که ترامپ را دوست دارند این وجه از شخصیت او را نیز دوست دارند.

برخی تحلیل گران عرب شباهت‌هایی بین ترامپ و ریگان می‌بینند. هر دو شعار ساخت آمریکایی بزرگ‌تر را دادند. ریگان حامی تحرکات نظانی در خاورمیانه بود و در دوره ریاست جمهوری او بحران با ایران و لبنان و لیبی تشدید شد.

یک تاجر عرب گفته: من فکر می‌کنم ترامپ قرار است نسبت به ایران بسیار سخت گیر باشد. او تعیین کننده است. با توجه بهاینکه او یک دلال است انتظار می رود برای هر معامله ای به دنبال بازگشت سود باشد.

دقایقی بعد از سخنرانی ترامپ در وبسایت کاخ سفید گفته شد که دولت ترامپ قرار است اسلام گرایی رادیکال و گروهای افراطی  تروریستی را شکست دهد و این اولویت سیاست خارجی ترامپ است. همچنین قرار است دولت سیستم‌های دفاع موشکی‌اش را برای حفاظت از حمله احتمالی ایران  و کره شمالی تقویت کند.

یک تحلیل گر سعودی گفته ما امیدواریم که ترامپ بتواند سیاست‌های اوباما را اصلاح کند اما هنوز مطمئن نیستیم که انتخاب های او در کابینه با تجربه به نظر برسند.

در مورد سوریه، یمن، ایران و بحرین یک کشمکش بین ریاض و تهران وجود داشت که اوباما ترجیح میداد در این کشمکش نسبت به کشورهای خلیج فارس ضعیف تر عمل کند.

دیدگاه ترامپ در مورد صلح از طریق قدرت شاید بتواند رویکردهای منفعلانه آمریکا را اصلاح کند و کشورهای خلیج را در تقویت مواضع دفاعی نظامی‌شان با کمک شرکت های آمریکایی و اروپایی تشویق کند.

یکی از مهمترین مشکلات در حال حاضر وعده ترامپ به تعییر مکان سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم است که سیاست های چند دهه اخیر آمریکا را بر هم زده و سفیر منتصب او نیز وکیلی است که پول زیادی از حل و فصل دعاوی یهودی‌ها به دست آورده است.

یکی از منابع آگاه در خلیج فارس که از نحوه تفکر مقامات این کشورها آگاه است گفته این مساله می‌تواند منجر به آشوب ‌ای زیادی شود و حتی یک انتفاضه جدید به راه بیاندازد. به علاوه اینکه ترامپ متوجه فشاری که این حرکت بر روند صلح خواهد آورد، نیست.

معضل دیگر سیاست ترامپ برای نابودی داعش است. کشورهای عربی با او در این هدف هم عقیده‌اند اما استفاده از ادبیات قطبی ساز که مسلمانان را اهریمنی جلوه می‌دهد و بر نیروهای نظامی متکی است می‌تواند اعتراضات را افزایش دهد. چنین ادبیاتی می‌تواند خشونت ها را افزایش دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز