خبرگزاری کار ایران

جزییات پیش نویس «منع صدور ویزا و اعطای پناهندگی» به ایران و شش کشور دیگر

asdasd
کد خبر : ۴۵۲۵۵۴

دونالد ترامپ قرار است این هفته قانون ممنوعیت اعطای پناهندگی به پناهجوها و صدور ویزا برای شهروندان برخی کشورها را که از نظر او به طور بالقوه خطرناک هستند را امضا کند. نام کشورمان در میان کشورهایی که به طور موقت صدور ویزا برای آنها متوقف شده و به عنوان کشوری با خطر صدور تروریست به آمریکا شناخته شده است دیده می شود.

به گزارش ایلنا به نقل از منابع آگاه دولتی که با روزنامه هافینگتون پست آمریکا گفت و گو کرده اند  پیش نویس «منع صدور ویزا و اعطای پناهندگی» قبل از اینکه ترامپ آن را امضا کرده و به شکل قانون اجرایی کند می‌تواند مورد جرح و تعدیل قرار بگیرد.

بر اساس این قانون ورود پناهجوهای سوری به آمریکا تا زمانی نامحدود ، پذیرش پناهجو تا ۱۲۰ روز و تا زمانی که دولت متوجه شود کدام کشور کمترین خطر را دارد  و صدور ویزا برای شهروندان کشورهایی که دولت آنها را از نظر امنیتی خطرناک می داند متوقف خواهد شد.

در پیش نویس تهیه شده مراحل پذیرش پناه جو برای سال جاری مالی ۲۰۱۷ تا سقف ۵۰ هزار تا یعنی کمتر از ۱۱۰ هزار جمعیتی که در دولت اوباما برای پناهندگی ثبت نام کردهاند انجام خواهد گرفت و منابع آگاه آمریکایی گفته‌اند که در پیش نویس این دستور گفته شده که کشورهای مدنظر ترامپ که هدف ممنوعیت‌های ویزا هستند؛ سوریه، عراق، ایران، لیبی، سومالی، سودان و یمن بوده اند که همه اینها کشورهایی با جمعیت مسلمان‌اند.

جزییات بندهای پیش نویس قانون منع صدور پناهندگی و ویزا؛

در مقدمه پیش نویس این قانون، ترامپ خود را مسئول  اجرای قانون اساسی و قوانین ایالات متحده آمریکا معرفی کرده و گفته پیش نویس این قانون در راستای اجرای قانون ملیت و مهاجرت و بند ۳۰۱ قانون اساسی در مورد حمایت از شهروندان آمریکا دربرابر خطرات ناشی از حملات تروریستی از سوی ملیت های خارجی است.

در بخش اول: هدف از اجرای این قانون نقش کلیدی صدور ویزا در ورود «افرادی که با تروریست ها در ارتباطند» خوانده شده است و گفته شده با این قانون از ورود این افراد جلوگیری خواهد شد. از سویی هیچ شاهدی بهتر از حملات ۱۱ سپتامبر نیست که در پی آن وزارت خارجه وقت صدور ویزا را با بازرسی های موشکافانه شهروندان کشور همراه کرد.

در این بند گفته شده از زمان ۱۱ سپتامبر به این سو صدها شهروند خارجی به جرایم مرتبط با تروریسم محکوم شده اند و این شامل افرادی که در با ادعای پناهجویی، دانشجویی، بازدید و یا با ویزای کار وارد آمریکا شده بودند نیز می شود. بدتر شدن اوضاع این کشورها به واسطه جنگ و احتمال اینکه تروریست ها از هر ابزار ممکنی برای ورود به آمریکا استفاده کنند را افزایش داده است. آمریکا باید در فرآیندهای صدور ویزا دقیق تر باشد تا مطمئن شود این ویزاها به آمریکایی ها و کسانی که هیچ ارتباطی با تروریسم ندارند آسیبی وارد نمی کند.

برای حفظ آمریکایی ها ما باید مطمئن باشیم کسانی که به آمریکا وارد می شوند هیچ رویکرد خصمانه ای نسبت به کشور ما و اصول ما ندارند. ما نمی‌توانیم و نباید اجازه دهیم کسانی که از قانون اساسی آمریکا حمایت نمیکنند یا کسانی که قوانین دینی آمریکا را نقض میکنند وارد خاک ما شوند.

بند اول پیش نویس علاوه بر افرادی که با تروریست ها در ارتباطند، متعصبان مذهبی و کسانی که سابقه خشونت علیه زنان و تعصب دینی دارند را نیز مشمول قاعده ممنوعیت ورود به آمریکا کرده است.

بند دوم:  سیاست های مرتبط با این قانون که گفته شده سیاست آمریکا حمایت از شهروندان آمریکایی در برابر خارجی هایی است که احتمال حمله تروریستی به این کشور را دارند و جلوگیری از ورود خارجی هایی است که از قانون مهاجرت آمریکا برای اهداف نحسشان استفاده می‌کنند.

بخش سوم: شرایط توقف صدور ویزا و دیگر مزایای مهاجرت برای شهروندان کشورهای خاص را شرح داده است. بر اساس پیش نویس:

وزیر امنیت داخلی، وزیر خارجه و رییس سازمان ملی اطلاهات باید گزارشی را درباره اطلاعات مورد نیاز برای بازرسی را تهیه کنند. این بخش شامل خارجی هایی که با ویزای دیپلماتیک یا ویزای ناتو و یا ویزای C-۲ برای بازدید از سازمان ملل به آمریکا سفر کرده اند نمی شود.

در این بخش گفته شده برای تسهیل در امر بازرسی و کم شدن حجم کار برای مدت ۳۰ روز ورود شهروندان کشورهای خارجی ای که قبلا به عنوان کشورهای مضر برای منافع ملی آمریکا شناسایی شده بودند به آمریکا متوقف خواهد شد.

همچنین گفته شده از همه کشورها خواسته برای ارسال اطلاعات لازم درخواست به عمل خواهد آمد و در صورتی که ظرف ۶۰ روز اطلاعات لازم را ندهند به تصمیم رییس جمهور شهروندانشان از ورود به آمریکا منع خواهند شد.

بخش چهارم : نحوه اجرای استانداردهای یکپارچه برنامه های مهاجرتی است و گفته شده که این برنامه باید شامل فرآیند های یکسان نظیر مصاحبه ها برای ایجاد پایگاه داده ای از اطلاعات هویتی درخواست کننده ویزا و اصلاح فرم های ثبت نام نظیر سوالاتی که در این فرم ها پرسیده می شود و مکانیزم های اطمینان از اینکه فرد درخواست کننده همان کسی است که ادعا می کند و فرآیندهای ارزیابی احتمال تبدیل شدن درخواست کنند به شهروندی مثبت و مثمر ثمر در جامعه و همچنین مکانیزم هایی که از طرق آنها به متوجه احتمال گرایشات مجرمانه فرد درخواست کننده شویم باشد.

بخش پنجم :  بازتعریف برنامه ها اعطای پناهندگی در آمریکا برای سال مالی ۲۰۱۷ است. بر این اساس برای مدت ۱۲۰ روز برنامه اعطای پناهندگی آمریکا را متوقف خواهد شد. در این ۱۲۰ روز باید فرم درخواست ها رو فرآیندهای بازرسی برای تعیین پروسه های مازادی که باید به آن اضافه شود بررسی خواهد شد. این فرآیندهای جدید باید ثابت کند که اعطای پناهندگی به ایجاد تهدید علیه امنیت و رفاه آمریکا منجر نخواهد شد . پناه جوهایی که وسط فرآیند های رسیدگی به درخواست پناهندگی بودند نیز احتمالا بعد از تکمیل فرآیند های بازبینی شده مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

بعد از آغاز فرایند های برنامه اعطای پناهندگی اولویت با کسانی است که در کشورهایشان از لحاظ مذهبی تحت فشارند و ثابت می شود که دین آنها در کشورشان اقلیت مذهبی است.

در این بخش همچنین تاکید شده که تنها به ۵۰ هزار نفر از متقاضیان پناهندگی در سال مالی ۲۰۱۷ بعد از بازبینی فرآیندهای بررسی پناهندگی داده خواهد شد و این نیز با توجه به اولویت نگرانی های حقوق بشری برای آمریکاست.

بخش ششم: ایجاد یک منطقه امن برای جمعیت آسیب پذیر سوری است که بر  اساس این پیش نویس ترامپ تصمیم گرفته ظرف ۹۰ روز برنامه ای را برای ایجاد مناطق امن در سوریه تدوین کند.

بخش هشتم: تسریع تکمیل سیستم غربالگری ورود و خروج. گفته شده وزیر امنیت داخلی باید در اجرا و تکمیل سیستم غربالگری مسافرانی که به آمریکا وارد و از آن خارج میشوند تسریع کند.

بخش نهم پیش نویس این قانون به مصاحبه های امنیتی ویزا نیز اشاره شده که بر اساس آن برنامه «صرف نظر از مصاحبه های ویزا» باید فورا متوقف شود. بر این اساس هر کس که به دنبال اخذ ویزای غیر مهاجرتی است باید مصاحبه شخصی داشته باشد.

بخش دهم: اعتبار متقابل ویزا را مطرح کرده که بر اساس آن وزیر خارجه باید در توافق های ویزای غیر مهاجرتی متقابل بازبیتی کرده تا مطمئن شود آنها بر اساس طبقه بندی ویزاها از لحاظ هزینه ویزا و زمان اعتبار ویزا واقعا متقابل هستند. اگر کشوری با شهروندان آمریکا بر اساس عمل متقابل در امر ویزا رفتار نمی کنند وزیر خارجه کشورما نیز باید به همان شکل با آنها برخورد داشته باشد.

بخش یازدهم: جمع آوری داده و شفافیت است که بر اساس آن هر ۱۸۰ روز باید اطلاعات مربوط به وضعیت خارجی ها به مردم آمریکا داده شود. این اطلاعات شامل موارد زیر است:

  • اطلاعات مربوط به تعداد خارجیهایی که در آمریکا به جرم های مرتبط با تروریسم متهم شده اند و یا به این دلیل از آمریکا اخراج شده اند.
  • اطلاعات مربوط به خارجی هایی که بعد از ورود به آمریکا رادیکال شده اند.
  • اطلاعات مربوط به تعداد خارجی هایی که در اقدامات تروریستی مشارکت داشته و یا حمایتشان را از سازمان های تروریستی ابراز داشته اند.
  • اطلاعات مربوط به تعداد و نوع اقدامات خشونت آمیز جنسیتی علیه زنان توسط خارجی ها.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز