خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در پاریس:

ایران می‌تواند شریک اقتصادی پایداری برای فرانسه باشد

asdasd
کد خبر : ۴۵۲۷۶۹

همایش «ایران؛ بازاری برای اکتشاف فرصت‌ها» با حضور سفیر کشورمان در فرانسه، دوِوجیان وزیر اسبق و رئیس شورای دپارتمان اودوسن این کشور، تی یری کوویل اقتصاددان و متخصص امور ایران و جمع کثیری از بازرگانان فرانسوی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این همایش علی آهنی سفیر ایران در فرانسه با ابراز خوشحالی از تحولات رو به رشد روابط با فرانسه که در پی توافق هسته‌ای و سفر رئیس‌جمهوری در سال گذشته وارد فصل نوینی شده است، گفت: ایران با زیرساخت اقتصادی قوی در زمینه صنعت و کشاورزی و حمل و نقل، می‌تواند برای فرانسه شریک اقتصادی پایداری باشد.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور ایران به فرانسه در ژانویه ۲۰۱۶ افزود: در این سفر ۳۵ یادداشت تفاهم همکاری و برخی قراردادها برای بستر سازی و توسعه مناسبات دو کشور امضاء شد که در نتیجه آن قرار است آقای اِرو وزیر امور خارجه فرانسه در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی در هفته آینده به ایران سفر نماید و اولین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور نیز همزمان با این سفر به ریاست وزرای امور خارجه دو کشور برگزار شود.

وی ادامه داد: شرکت بیمه کوفاس آماده همکاری و پوشش قراردادهای شرکت‌های فرانسوی با ایران است، اما احتیاط و نگرانی بانک‌های بزرگ فرانسه از مجازات‌های احتمالی آمریکا مانع توسعه روابط اقتصادی است که باید با تدبیر مرتفع شود.

سفیر ایران در فرانسه تاکید کرد که نگاه شرکت‌های فرانسوی به ایران به عنوان شریکی مطمئن و نه بازاری برای صادرات صرف کالا عامل مهمی در موفقیت شرکت‌های فرانسوی در بازار ایران خواهد بود.

‎دووِجیان دیگر سخنران این همایش بود که ثبات و امنیت ایران در منطقه ای متلاطم، عاملی مهم در تشویق شرکت‌های فرانسوی برای حضور در بازار ایران معرفی کرده و گفت: روابط دو کشور دارای قدمت تاریخی است و روحیات مردم ایران و فرانسه از ویژگیهای مشابهی برخوردارند و دلیل نزدیکی روابط دو کشور نیز همین موضوع است.

وی افزود: با توجه به تحکیم روابط دو کشور، استان او دو سن آمادگی دارد تا در تمام زمینه‌ها با ایران همکاری کند. مشکلات بانکی وجود دارد اما دولت فعلی فرانسه و همچنین دولت آینده فرانسه به این مهم توجه خواهند داشت.

‎تی یری کوویل اقتصاددان و متخصص امور ایران با ارائه گزارشی از اقتصاد ایران ، شاخص های کلان اقتصادی را مثبت ارزیابی کرده و گفت: رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۶ بمیزان ۴.۵ درصد بوده و برای مقابله و پشت سر گذاشتن معضل بیکاری نیاز است ۵ سال این رشد تداوم داشته باشد.

وی ادامه داد: ایران ظرفیت رشد ۸ درصدی را داراست و می‌تواند اقتصادی قوی مثل برزیل باشد. نامبرده هم‌چنین با ارائه نموداری از تورم در ایران گفت که دولت جدید موفق به کاهش تورم از ۳۵ به ۹ درصد شده است.

وی نرخ ارز را نیز با توجه به رشد آن در سال‌های گذشته با ثبات عنوان کرد و گفت: البته به دلیل سیاست‌های آمریکا هنوز نگرانی وجود دارد اما بعید به نظر می‌رسد معضل خاصی پیش آید.

وی صادرکنندگان مهم به ایران را کشورهای چین ، امارات متحده عربی ، کره جنوبی ، ترکیه، آلمان، هند، روسیه ، سوئیس ، ایتالیا ، هلند و برزیل معرفی کرد و گفت؛ فرانسه هنوز در رده ۱۰ شریک تجاری ایران قرار نگرفته است و در رده های ۱۳ الی ۱۵ قرار دارد. وی با اشاره به همکاری ایران با نهاد مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم گفت که همکاری ایران با این نهاد موجب شفافیت می شود.

‎در ادامه مدیرکل امور شرکتهای بانک دلو بک به بررسی ویژگیهای روابط بانکی دو کشور پرداخت و افزود که نقل و انتقال پول برای امور تجاری با محدودیتی مواجه نیست اما هنوز فاینانس از سوی بانکهای بزرگ فرانسه حل نشده است. همچنین سخنرانان دیگر به اهمیت بازار ایران تاکید داشته و بازرگانان ایرانی را افرادی با حوصله و با مهارت در زمینه مذاکره معرفی کردند. ارائه تجربیات فعالان اقتصادی فرانسوی حاضر در بازار ایران، پرسش و پاسخ و ارائه نظر حضار از دیگر برنامه های این همایش اقتصادی بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز