خبرگزاری کار ایران

استفساریه قانون انتخابات تصویب شد

مخالفت مجلس با ردصلاحیت منتخب پس از اعلام صحت انتخابات

asdasd
کد خبر : ۴۵۳۲۹۹

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب طرح استفساریه تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، رد صلاحیت منتخب نمایندگی مجلس پس از اعلام صحت انتخابات توسط شورای نگهبان را نپذیرفتند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، نمایندگان در جریان نشست علنی امروز مجلس، طرح استفساریه تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را برای سومین‌بار به تصویب رساندند. این درحالی بود که در مقاطع پیشین، شورای نگهبان دو بار با تاکید بر ایرادهای این طرح استفساریه، از تایید آن خودداری کرده بود.

این درحالی است که در پاسخ به پرسش این استفساریه که آیا شورای نگهبان می‌تواند پس از اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابیه مربوطه، صلاحیت منتخب را رد کند و به این وسیله آراء او را باطل نماید، پاسخ داد: خیر، پس از اعلام نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در مهلت ۲۰ روزه مذکور در تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس درباره صلاحیت یک نامزد انتخابات و بعد از اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابیه مربوطه با رعایت «قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده در انتخابات مختلف مصوب ۲۲ آبان ۱۳۷۸ مجمع تشخیص مصحلت نظام» این شورا نمی‌تواند اظهارنظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد و چنانچه مدارک جدیدی درباره او به شورا رسیده باشد، این مدارک طبق ماده ۳۰ آیین‌نامه داخلی مجلس در زمان بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان مورد رسیدگی قرار گیرد.
 
از تعداد ۲۴۸ نماینده حاضر در جلسه، ۱۵۱ نماینده رای موافق، ۴۱ نماینده رای مخالف و ۹ نفر از نمایندگان نیز به این استفساریه رای ممتنع دادند.

شایان ذکر است، در طرح استفساریه‌ای که پیش‌تر در این باره به تصویب مجلس رسیده بود و از سوی شورای نگهبان به مجلس بازگشت داده شده بود، نمایندگان مجلس مصوب کرده بودند پس از اعلام‌نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در مهلت ۲۰ روزه درباره صلاحیت یک نامزد انتخابات «و بعد از اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابیه مربوطه» این شورا نمی‌تواند اظهارنظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد که در اصلاحیه این طرح که امروز به تصویب رسید عبارت «بعد از اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابیه مربوطه» حذف شد.

در جریان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان صلاحیت مینو خالقی منتخب سوم حوزه انتخابیه اصفهان را پس از برگزاری انتخابات رد کرد و این مسئله منجر به تهیه این طرح استفساریه ازسوی علی مطهری نایب رییس مجلس شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز