خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر هوا و فضا در پایگاه سی‌اف‌آراِی:

تصمیم ترامپ قرارداد بوئینگ با ایران را به مخاطره می‌اندازد

asdasd
کد خبر : ۴۵۴۲۹۹

دستور اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر منع ورود اتباع هفت کشور به خاک ایالات متحده، قرارداد شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ با ایران را به مخاطره انداخته است.

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، دستور جدید «دونالد ترامپ» رئیس جمهور جدید آمریکا مبنی بر عدم صدور روادید و ممانعت از ورود اتباع هفت کشور ایران، عراق، سوریه، لیبی، یمن، سومالی و سودان به آمریکا که موج گسترده‌ای از اعتراضات مردمی در آمریکا و دیگر نقاط جهان را در بر داشته است، قرار داد به امضا رسیده میان ایران و شرکت هواپیماسازی آمریکایی «بوئینگ» را نیز به مخاطره انداخته است.

این قرارداد به ارزش ۲۰ میلیارد دلار بین شرکت هواپیماسازی بوئینگ و دولت‌های ایران و عراق به امضا رسیده بود.

«جیمز کوریدر» یکی از تحلیل‌گران امور هوافضا در پایگاه رادیویی سی‌اف‌آراِی گفت: «فکر می‌کنم ممنوعیت سفر اتباع کشورهای یاد شده می‌تواند پیامدهای منفی در رابطه با قرارداد شرکت بوئینگ با کشورهای ایران و عراق داشته باشد. احتمال لغو این قرارداد وجود دارد که البته با تعلیق حکم ممنوعیت صدور روادید و ممانعت از سفر اتباع این کشور‌ها به آمریکا تاثیر منفی این دستور اجرایی کاهش خواهد یافت».

بوئینگ در حاشیه قرارداد ساخت و تحویل هواپیما به ایران و عراق اعلام کرد این قرارداد ۱۰۰ هزار فرصت شغلی جدید خلق کرده است.

شرکت هواپیماسازی بوئینگ در سایه کاهش هزینه‌ها و همچنین باقی ماندن در میدان رقابت با شرکت هواپیماسازی «ایرباس» به این قرارداد تجاری با ایران و عراق نیاز دارد.

بوئینگ و ایران قراردادی به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ هزار دلار منعقد کرده‌اند. همچنین در قراردادی جداگانه عراق ۱۰ فروند هواپیمای پهن‌پیکر به شرکت بوئینگ سفارش داد.

جیمز کوریدر در ادامه افزود که فهرست سفارشات به شرکت بوئینگ به صورت بالقوه قدرت مقاومت در برابر دستور اجرایی جدید ترامپ را دارد.

وی ادامه داد سرسختی‌های ترامپ در خصوص تجارت با چین می‌تواند فروش هواپیماهای بوئینگ به این کشور را به مخاطره انداخته و رقیب این شرکت یعنی ایرباس را جلو بیاندازد.

«دنیس میلنبرگ» مدیر عامل شرکت بوئینگ نیز در واکنش به افزایش تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا تاکید کرد روابط سالم تجاری بین چین و آمریکا برای همه ما مهم است و می‌دانم که دولت نیز متوجه این امر است.

سهام شرکت هواپیماسازی بوئینگ اخیرا دو درصد در بازارهای جهانی افت داشته است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز