خبرگزاری کار ایران

محمدرضا تابش:

دولت گام‌های جدی‌تری برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی بردارد

asdasd
کد خبر : ۴۵۴۴۵۰

نایب رییس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه خواستار توجه جدی دولت به مسئله اشتغال فارغ‌‌التحصیلان دانشگاهی شد و گفت:‌ در حال حاضر دولت باید از توان و ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی به خوبی استفاده کند.

به گزارش ایلنا، محمدرضا تابش  در نشست تخصصی "موانع و راهکارهای اشتغال دانش آموختگان محیط زیست"در دانشگاه تهران با گرامیداشت یاد شهدای واقعه دلخراش پلاسکو گفت: مهمترین مسئله‌ای که  باعث فروریزش ساختمان پلاسکو  شد، عدم توجه به علم و تخصص، نبود تعهد در حفظ و پایداری و  مقابله با آسیب پذیری بناها و بنیادها بود.

رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با تاکید بر اینکه  وقوع چنین حوادثی در جامعه  قابل تصور است، اظهار کرد: علاج اینکه بتوانیم جلوی اینگونه رخدادها را بگیریم ابتنای به علم و تخصص و استحکام پیوند ملت و حاکمیت است چراکه با پیوند بین ملت و حاکمیت است که باعث توفیق یک کشور می شود و اگر خدای ناکرده در جامعه بی اعتمادی حاکم شود پیروزی‌ها نیز رنگ می‌بازند.

تابش در بخش دیگری از سخنان خود وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را مایه تاسف دانست و گفت: نرخ رسمی ١٨/٥درصدی فارغ التحصیلان بیکار مایه تاسف و موجب هدر دادن سرمایه‌های هنگفت انسانی ؛علمی و اقتصادی است و این در حالی است که از حدود ١١/٢ میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی حدود نصف آنها نقشی در تولید ندارند، یعنی حدود ٥/٥ میلیون نفر از دانش آموختگان دانشگاههای ما درس خوانده‌اند تا  فقط مدرک بگیرند و رشته تحصیلی آنها  تاثیری و دخالتی در اشتغال آنها  و اقتصاد کشور ندارد.

 نماینده مردم اردکان در خانه ملت اضافه کرد: اینکه جوانان ما در رشته‌ای مشغول به کار هستند که ارتباطی به مدرک تحصیلی شان ندارد، برای کشور در حال توسعه و جمعیت جوان و جویای کار ما یک معضل بزرگ است که قطعا  برای برون رفت از این مشکل  نیاز به راه حل اساسی داریم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس  بااشاره به ١٤برابر شدن جمعیت دارای تحصیلات عالی بعد از انقلاب اسلامی در کشور آن‌را افتخار آمیز دانست و ادامه داد: اینکه ظرفیت‌های بازار کار پیشرفت آن‌چنانی نداشته جای تاسف دارد.

تابش بیشترین فارغ التحصیلان بیکار را از رشته‌های کشاورزی، دامپزشکی و علوم تربیتی عنوان کرد و گفت: دولت  باید متناسب با ظرفیت‌های کشور و بازار کار به ایجاد رشته‌های دانشگاهی و پذیرش دانشجو اقدام کند و از آن طرف متقاضیان کار نیز لازم است قبل از انتخاب رشته تحقیق و پایشی از وضعیت کار داشته باشند تا بعد از فارغ التحصیلی بیکار نمانند.

نایب رییس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه به لایحه برنامه ششم توسعه گفت: در قانون برنامه ششم توسعه  احکام خوبی در ارتباط با توسعه کشاورزی منابع طبیعی و محیط زیست به تصویب رسیده است که زمینه تحقق آنها و اشتغالزایی فارغ التحصیلان این رشته ها باید توسط دولت فراهم شود.

او خاطر نشان کرد:  در حال حاضر  دولت باید از توان و ظرفیت شرکت های دانش بنیان  برای  اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی به خوبی استفاده کند گرچه ما معتقدیم دولت باید با اجرایی کردن سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری ها به بخش خصوصی در زمینه اشتغال جوانان گامهای جدی تری بردارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز