خبرگزاری کار ایران

عارف:

مانعی برای حضور زنان در انتخابات وجود ندارد/بحث رجل سیاسی حل شده است/ظرف چند هفته آینده شاخص‌های انتخابات شوراها مشخص می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۵۵۱۳۶

رییس فراکسیون امید گفت: الان بحث رجل سیاسی حل شده و هیچ مانعی به لحاظ سیاست کلی نظام برای حضور زنان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا،‌ محمدرضا عارف در همایش زنان انقلاب اسلامی و مدیریت سیاسی ضمن تبریک ایام انقلاب و روز پرستار و میلاد حضرت زینب گفت: ما اگر هشت سال دفاع مقدس را بررسی کنیم توانمندی‌های زنان و پرستاران را متوجه خواهیم شد. ان‌شاالله خدا توفیق دهد تا رفتار و منش حضرت زینب را الگو قرار دهیم.

او با بیان اینکه صحنه‌ای را در انقلاب و دستاوردهای بعد از انقلاب نمی‌بینیم که نقش زن نقش مهمی نباشد. با این تفاوت که ما هنوز در یک تشکیلات مردسالار زندگی می‌کنیم. اگر صادقانه نقش غیرمستقیم و مستقیم زنان را در کنار هم قرار دهیم، متوجه این نقش می‌شویم. وقتی یک جوان بیست ساله به جبهه می‌رود چقدر یک زن در این تصویر نقش دارد.

رییس فراکسیون امید تاکید کرد: دیشب من به عیادت یکی از همکارام در بیمارستان رفتم. او از نمایندگان مجلس بود،  یکی از مسئولان بیمارستان به من گفت یک خانم که مادر  سه شهید است در بیمارستان بستری است. من به دیدن این خانم رفتم. این خانم تا من را دید شناخت. این زن که مادر سه شهید بود با من جوری برخورد نکرد که انگار مدیون من است. مادری که چنین رفتاری دارد چه اثری باید در رفتار من داشته باشد، جز شرمندگی برای من چیزی نداشت اما  روحیه گرفتم و تمام مشکلات هفته‌های گذشته‌ام را فراموش کردم.

او با تاکید بر اینکه اگر شاخص مشارکت ما فیزیکی باشد، درست نیست، گفت: اگر من جایگاه علمی هم دارم بیش از  ۶۰ تا ۷۰ درصد رتبه‌های علمی من به دانشجویان تعلق دارد و این بخش اعظم آن به دانشجویان دختر تعلق دارد حالا نقش زنان کجاست؟ اگر نقش مستقیم و غیرمستقیم زن را در توسعه علمی و فناوری کشور در ارتقاء شاخص‌های فناوری و آموزش در کشور به دست آوریم بالای ۵۰ درصد است. این توانایی زنان در مقابل آقایان است. روحیه آرام و توقع کم آنها با همه حدودی که رعایت می‌کنند وضعیتی است که با آن روبه‌رو هستیم ولی چون  از آن استفاده نکردیم، در شاخص‌های کمی وضعیت نگران‌کننده‌ای وجود دارد.

عارف تاکید کرد: شاخص‌های غرب بعضا با پیش‌فرض‌هایی تدوین می‌شود که با شرایط ما ناسازگار است. قبول داریم که خیلی راه داریم اما حال چه باید کرد، از سیاست‌های کلی باید عبور کرد؟ باید با شاخص‌های توسعه‌ای که هست در بخش‌های کمی به اقتصاد توجه کنیم که برای ۱۰۰% کشور آست نه برای ۵۰% کشور. امروز در کشور ما جا افتاده که با ۵۰% جمعیت نمی‌توان رشد داشت. باید از بحث‌های کلان عبور کنیم و بپذیریم که این مسیر مسیر درستی است.

او گفت: الان بحث رجل سیاسی حل شده و هیچ مانعی به لحاظ سیاست کلی نظام برای حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری وجود ندارد. در مورد رویکردهای حضور زنان، اولین مساله حفظ حضور است. فراکسیون بانوان مجلس در بررسی برنامه ششم بدون مشورت با فراکسیون طرحی را دادند که خانم‌ها بعد از بیست سال خدمت بتوانند بازنشسته شوند. من رای منفی دادم و فردای آن روز من پرسیده شد چه رای دادم و گفتم منفی بوده است. ما برای اینکه حضور زنان بالا برود باید در تصمیم‌سازی‌ها حضورشان را بالا ببریم.

عارف بطرح این سوال که اگر زنان زود بازنشسته شوند به نفع حضور بانوان است یا به ضرر آن، گفت:  بیست سال هزینه شده و صبح‌ها کودکان شیرخوارتان را گذاشته و کار کردید و بعد از بیست سال که چنین مشکلاتی نداریم بازنشسته شوید؟  الان وقت استفاده از ظرفیت‌های شماست. خواهش من از شورای زنان این است که برنامه راهبردی ۱۵ ساله را برای تبعیض مثبت با عدالت جنسیتی که الان لازم است، برنامه ریزی کنند . شعار هم ندهیم. باید به طور طبیعی جلو برویم. حرکت برنامه‌ای لازمه این جلو رفتن است.

رییس شورای عالی سیاست‌گذایر اصلاح‌طلبان تاکید کرد: باید در محافل سیاسی و نهادهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و نهادهای تجاری وضعیت را به جایی برسانیم که بگوییم اعتقاد به شایستگی داریم و حقی از کسی ضایع نشود. اما اینکه آیا الان می‌شود به این ترتیب جلو رفت و به نفع آرمان‌ها و پیام‌های انقلاب است؟  خیر.

او خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ما برنامه راهبردی می‌خواهیم و مهمترین مساله ما اعلام آمادگی زنان است. مشکلی که من در کار مدیریتی با آن  روبه رو شدم این است که خانم‌ها اعلام آمادگی نمی‌کنند. واقعیت این است که در شرایط برابر که خانم‌ها و آقایان در یک منزل معاون وزیر هستند اگر بچه مریض شود خانم باید خانه بماند. از این رو آقایان باید آموزش ببینند. یکی دیگر از مسائل توانمندسازی است. شما برای انتخاب یک آقا به راحتی کارنامه مردان را دارید اما در مورد خانم‌ها کارنامه آنها سفید است. غیر از حضور تاثیرگذار خانم‌ها در پارلمان‌های محلی که مسائل آن هم محلی است و نقش زنان در این زمینه بیش از مردان می‌تواند باشد.

عارف یادآور شد: در شورای شهر این دوره ببینید که کار بانوان بهتر بوده یا آقایان. ما ضرورت‌هایی در اداره شهرها داریم که زنان بهتر از مردان هستند. مردان هم برای پارلمان‌های محلی باید به زنان رای دهند از سویی این پارلمان‌ها جایی برای حضور زنان در وهله اول است. من خواهشم از دوستانی که درگیر انتخابات هستند این است که خانم‌ها در همه سطوح در شوراها حضور جدی داشته باشند. عملکرد دوره قبل ما قابل قبول بود. البته مطلوب نبود.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: در مورد دولت هم خانم‌ها باید مطالبات خود را در ماه‌های آینده برای حضور در دولت اعلام کنند . مسیری که از سال ۹۲ ترسیم کردیم، باید ادامه دهیم.  گفتمانی که ریشه در مردم دارد و ارزشی است. ما حتما کاندیدای واحد خواهیم داشت. امیدواریم آقای روحانی بیایند ولی چون هنوز نظر شورایی نیست این را به عنوان نظر شخصی مطرح می‌کنم. سهم زنان در مدیریت ارشد نباید وعده سرخرمن باشد که وقتی وزرا را انتخاب کردیم و وزرا مدیر کل‌ها و غیره را انتخاب کردند، سهمی برای زنان نماند این جهت‌گیری را باید دولت آینده بپذیرد. کاندیدا‌ها باید این وعده‌ها را بدهند. باید این مطالبه را هم از نهادهای قانون‌گذاری دنبال کنیم هم از طریق نهادهای اجرایی.

او خاطرنشان کرد: می‌شود این مواضع را تکلیف قانونی کرد . شاید در دهه شصت نمی‌توانستیم این را انجام دهیم. ما مسیر ارزشی و فرهنگی را دنبال کردیم و طبیعی بود با افت روبه رو باشیم اما پیشرفت کردیم. ما بعد از انقلاب هیچ منعی برای ورود خانم ها به دانشگاه نداشتم. البته گاها سقف‌هایی در نظر گرفتیم اما تعدیل شد. در مهندسی کشاورزی مثلا سقف داشتیم اما بعدها فهمیدیم خانم‌ها در روستاها در این حوزه فعالند و باید حضور داشته باشند.

عارف گفت: برداشت من از مجلس فعلی این است که با این دیدگاه همراه است. فراکسیون خانم‌ها فعال است و عمدتا هم با فراکسیون امید همراه است. من از نهادهایی که این دغدغه حضور و سهم منطقی خانم‌ها را قبول دارند می خواهم در قالب طرح و لایحه این مسائل را مطرح کنند. ما باور قلبی داریم و این الزام هم هست. باید زنان مشارکت جدی داشته باشند.

رییس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در مورد اینکه چند درصد خانم‌ها در لیست شوراها قرار خواهند گرفت، گفت: ما  در جلساتی که بحث کردیم در شاخص‌ها بوده و من عددی را برای زنان و جوانان مطرح کردم که سی درصد خانم‌ها و سی درصد جوانان بوده‌اند که البته هم پوشانی هم دارد. شرط آن است است که در شورای سیاست‌گذاری خانم‌ها همکاری کنند. شورای سیاست گذاری برای تهران ما هستیم و فعالیم اما در روستاها نمی‌دانم چه می‌شود. امیدوارم شاخص‌ها ظرف چند هفته آینده مشخص شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز